Jump to content
Annons
  • 0

Hur får man till golvljudisolering i ett rum där innergolvet är en meter över markytan.


-k9-

Fråga

Knepig fråga kanske. Men jag kollar på ett hus med allt utom ett trumrum. Vill försöka få det så pass tyst att jag kan lira lite när jag vill, utan att störa grannarna. Vill bygga ett rum som är frikopplat från ytterväggarna och innertaket, med en ljuddämpande matta mellan studiogolv och inner/yttergolv  för att få så lite stomljud som möjligt. Det finns två alternativ för mig att få till ett bra rum med höjd så att jag kan få överhäng ovanför trumsetet.

Det ena enkla sättet är att flytta ut trumsetet till garaget, ta bort innertaket och lägga isoleringsmatta och betong på det golv som redan är ljutet där. Men problemet blir då att jag måste ut i garaget varje gång jag vill lira trummor.   

Alternativ två är att fortsätta bygga in en gammal "balkong" som bara står på träbjälkar och betongfundament. Men det golvet hänger typ en meter över marken. Så jag tänker att det kanske är en bra lösning och att det blir mindre stomljud som sprids via just marken. Finns det något smidigt sätt att bygga ett rum i rummet utan att det väger två elefanter och en get? 

(ska ju stå att yttergolvet är en meter över marken i rubriken, såklart) 

 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Den lättaste lösningen är ju såklart garaget, men då tappar jag ju garaget garagefunktion med. 😉 

Och jag tänker samtidigt att man kanske kan köra med någon form av tävrtomlösning med. Tänker att bara man kan undvika att ljudet sprids genom golvstommar, så finns det ju gott om utrymme för en porösare massa under golv/uttergolv. För med mera stillastående luft växlat med lager av massa som t ex isolering eller gips med luftspalt så kan ju inte ljudet spridas heller. Skulle det inte kunna räcka med att ha golvreglar som korsar som man försöker få  någon typ av gummi mellan dem och inner golvet i det befintliga rummet? Sen bara köra isolering i mellan reglarna. 

Väggarna kan man ju "hänga" i bjälkar så att man slipper få hela deras tyngd på golvet. Bara stommen är tillräckligt stark för att bära konstruktionen. Tror att det får bli lösningen för mig. Eller att två väggar hänger från taket och två väggar står på golvet, kanske. Eller är det bättre att ha alla hängandes eller ståendes istället? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det jag vet om ljudisolering är att det behövs tyngd och om man bygger ett flytande golv så måste det inre skalet frikopplas helt från det yttre. Dvs väggar och tak måste vila på det flytande golvet, utan att vidröra det yttre skalet. Annars bypassar man ljudisoleringen. Sen verkar det som att gummi fungerar att flyta ett golv på, men det krävs rätt gummiprodukt. Det måste finnas rätt mängd "spring back" dvs att det fjädrar tillbaka när man trycker ihop det. (Tennisbollar tex (som vissa felaktigt använt under studiogolv) har noll spring back och fungerar alltså inte (förutom för höga frekvenser))

Sen måste hårdheten vara rätt för den vikten och den frekvensen du vill ljudisolera bort. Är gummit för mjukt så komprimeras det helt, är det för tjockt så komprimeras det inte överhuvudtaget. I bägge fallen åker ljudet rakt igenom. Så du måste hitta rätt produkt för den tyngden och frekvensen du vill ljudisolera bort.

 

Ex. har du ett lättare golv måste gummit (eller fjädern eller vad du nu använder) vara mjukare än om du har ett tyngre golv. Detta så att gummit är i sin "working-range" dvs inte helt komprimerat eller helt styvt.

Problemet med ett lättare golv är att din kroppsvikt och eventuell utrustning kan bidra och temporärt bypassa isoleringen just där du står. (Säg att du väger 80 kg. Väger golvet 80 kg, så dubblerar du golvets vikt när du står på det. Väger golvet 4000 kg så ökar golvets vikt med endast 2% när du står på det.) (Extrema nummer som exempel) Är golvet för lätt och du har ett mjukt gummi kan det också bli så att golvet flexar när du går på det. Visst så kan du ha styvare gummi men då isolerar du inte så lågt. Så du får välja.

 

Låg vikt, mjukt gummi = Isolerar låga frekvenser men gör så att golvet flexar och riskerar att bypassa isoleringen när du går på det.

Låg vikt, hårt gummi = Isolerar enbart högre frekvenser.

Hög vikt, mjukt gummi = Ingen isolering.

Hög vikt, hårt gummi = Isolerar låga frekvenser, ingen risk att bypassa isoleringen.

 

Detta är ju en flytande skala så klart och det är viktigt att du använder ett testat material som har testdata på vilka frekvenser och vikter det klarar av.

Du får välja vilken frekvens du vill isolera ner till och sedan designa ett golv som klarar av det.

Är garaget byggt på en betongplatta direkt på marken så kan det räcka med att göra väggarna och taket tyngre. Hur mycket tyngre vet jag ej, dock. Balkongen kräver ett flytande golv.

När det kommer till uträkningar och material och vilka fjädrar/gummi/sorbothane man skall ha och sånt så har jag ingen koll. Dvs hur tungt golvet måste vara för att isolera till X hz tex. Det finns det andra som kan bättre.

/Jens

Källa: År av dagligt läsande på akustikforumet på Gearspace/Gearslutz.

 

Bra inlägg om flytande golv:

https://gearspace.com/board/showpost.php?p=12543797&postcount=14

 

Redigerat av ostfisk
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Jo jag har koll på hur man gör det i en riktig studio. Men tänker lite på den metod som t ex Polar Studios (ABBAs med fleras studio som ju även AC/DC ville hyra men blev nobbade.) där är ju väggarna hängandes ifrån taket så att de är frikopplade från väggar och innertak. Istället för att vara monterade på ett flytande golv. Vet att det var vanligt att man gjorde så förut.

Tänkte kombinera hängande väggar med en annan typ av ljudisolerade golv bara. 

När jag läste en kurs i studioteknik så var vi inne lite på det här med ljudisolering och akustikbehandling. Då läste jag något om en annan typ av golv som funkade lika bra, men som byggde på att man höjde golvet tokmycket. Det skulle vara en lösning som väger mycket mindre och som krävde trägolv med en särskild matta, tjock isolering, gips och två olika typer av gummidistanser mellan golvet och reglar. Dessutom reglar som låg i kors med varandra och inte nådde hela vägen ut till väggen som hänger ifrån taket. Har sökt efter denna lösning men hittar inte den tekniken mera utförligt beskriven någonstans längre. 

Den lösningen bygger på att man istället för tjock tung massa har flera olika typar av massa som dämpar olika frekvenser. Samt att basfrekvenserna inte ges massa att fortplanta sig i. Först tas basen upp i det ena lagret och sprids som diffusioner (vissa frekvenser stutsar tillbaks) in i rummet, en del går igenom första lagret som diffraktioner (vissa frekvenser går rakt igenom första lagret och träffar nästa lager), medans andra frekvenser släcks via absorption (frekvenser som sprids i lagret, men inte kan spridas vidare som stomljud). Så när ljudet når nästa lager så har många frekvenser redan försvunnit, antingen som diffusioner eller absorption. I lager med mindre densitet så kan inte basfrekvenserna föröka sig och fortplanta sig på samma sätt. Varje lager basen går igenom kommer förändra basvågorna på olika sätt. När de sedan är svagare och kommer till material med mera porösa massor med en massa luft i sig, så kommer inte basen kunna utveckla lika stora ljudvågor då det varken finns massa att överföra energin till, eller utrymme för basen att svänga fritt och få hålrumsresonansen (typ som i en gitarrkropp där ljudvågorna sprids ifrån trät in i den ihåliga kroppen och förstärks i form av ståendevågor inuti gitarr kroppen. Grovt förenklat och inte helt korrekt exempel, men det får duga). Vid varje nytt lager av material så går det åt en viss mängd energi även för basljuden och de mattas av steg för steg.

Det knepiga är att jag inte riktigt kommer ihåg i vilken ordning man skulle "stapla" allt. Vilka massor som ska ligga emot varandra och hur stora avstånden i hålrummen skulle vara mellan de material som inte ska vara i kontakt med anat material.   

Det behöver ju inte vara så ljudisolerat att man inte hör något alls utanför huset. Bara så pass att grannarna hör en del, men utan att de störs för mycket av det. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...