Jump to content
Annons
  • 0

"Skita" ner sångljud live


Barbalax

Fråga

Hej,

Jag har en soloakt där jag kör R.L. Burnside-låtar, och skulle vilja ha ett lite överstyrt sångljud. Ingen massiv dist utan bara att det spricker lite snyggt i kanterna.

En fundering jag har är om jag kan splitta mikrofonsignalen så att en del går till PAt (Bose-system) och en del går till en gitarrförstärkare som mickas upp. Skulle det kunna funka? Alternativt om det finns någon trevlig effektbox som jag kan sätta mellan mikrofon och mixer? Eller om det finns någon helt annan lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej. Antar med ett sånt PA att det är mindre ställen du lirar på. Problemet jag ser är då att din röst från förstärkaren hörs till publiken och kommer inte ligga rätt med PA:t. Du kan ju tidsförskjuta PA men är det riktigt litet ställe så kan ju PA hamna bakom dig om man hör lite akustiskt också. 
 

jag hade nog hellre använt en gitarrpedal och lagt parallellt i bordet eller använt live professor eller soundgrid för pluggar (kolla bara i så fall vilken latency du får) Tänk bara på att mäta upp tiden så allt hamnar i fas. 
 

det finns ju även multi fx boxar för livebruk och vokalister som exempelvis voicelive från TC Helicon men det har jag aldrig testat själv och har ingen aning om ifall de har dist eller saturation. 

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för input! 
 

Det är helt korrekt att det är mindre ställen jag kör på, men det kan också vara lite större ställen där det finns PA och ljudtekniker. 
 

För riktigt små ställen skulle jag kanske kunna skippa Bosen och sjunga och spela  direkt i förstärkaren. Har också en AER compact 60 och en VOX AC30 

Inser att jag är lite ostrukturerad här, men målet att att kunna ha coolt ljud och kunna ha kontroll på ljudet oavsett storlek på scen. 
 

Gitarren är inget problem, den kör jag i AC30n. Men hur man löser sången i olika situationer får jag klura på. Skall kolla på dina förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...