Jump to content
Annons

Hur räkna ut cm av 6.5 tum ?


Gäst

Recommended Posts

Hej

jag har en fråga gällande hur jag räknar ut cm av ”cirkeln” på mina monitorer ? Själva högtalaren. Den är 6.5 tum, och jag vill veta hur många cm det är ? Hur jag ska mäta osv..det jag tänkte var om man inte vet hur många tum högtalaren är, och vill ta reda på det, hum mäter man eller tar reda på det med tex måttband tumstock mm ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
10 hours ago, punchline82 said:

Hej

jag har en fråga gällande hur jag räknar ut cm av ”cirkeln” på mina monitorer ? Själva högtalaren. Den är 6.5 tum, och jag vill veta hur många cm det är ? Hur jag ska mäta osv..det jag tänkte var om man inte vet hur många tum högtalaren är, och vill ta reda på det, hum mäter man eller tar reda på det med tex måttband tumstock mm ?

Skolade mycket från mattelektionerna i skolan antar jag?
Sen är det ju bara googla "tum till cm"

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur många cm en tum är. Det jag frågade är hur jag mäter wofern. Min woofer är 15cm tvärs över. Grejen är att den borde ju vara 16.? cm om mina högtalare är 6.5 tum. Sen är frågan vart exakt jag ska mäta ? Antar tvärs över. Men varför är den 15cm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, punchline82 said:

Jag vet hur många cm en tum är. Det jag frågade är hur jag mäter wofern. Min woofer är 15cm tvärs över. Grejen är att den borde ju vara 16.? cm om mina högtalare är 6.5 tum. Sen är frågan vart exakt jag ska mäta ? Antar tvärs över. Men varför är den 15cm ?

Jag har själv mätt och noterade i mitt fall att det var ytterkanten av själva metallramen som angavs. Vet inte om det är standard eller ej.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, punchline82 said:

Vad har du för monitorer ?

Det var inte mina jag mätte, och länge sedan, kommer inte ihåg.

Vi var dock fundersamma då vi tyckte högtalarelementen var mindre än vad de borde vara, så vi mätte och kom fram till att måttet som angavs var till ytterkant.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa punchline82:

[…] Den är 6.5 tum, och jag vill veta hur många cm det är ? […]

 

28 minuter sedan sa punchline82:

Jag vet hur många cm en tum är. […]

Då måste jag missuppfattat din fråga m a o, ja?

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var hur många cm 6.5 tum är på högtalaren, själva woofern och hur man ska mäta. Den är ju rund. Annan sak om man mäter en telefon då är det ju diagonalt. Men woofern då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 hours ago, punchline82 said:

Jag vet hur många cm en tum är. Det jag frågade är hur jag mäter wofern. Min woofer är 15cm tvärs över. Grejen är att den borde ju vara 16.? cm om mina högtalare är 6.5 tum. Sen är frågan vart exakt jag ska mäta ? Antar tvärs över. Men varför är den 15cm ?

Det finns ingen "exakt" metod. Vill man mäta mått för tex monteringshål så gör man det på "baksidan".
För akustiska tillämpningar så är det betydligt mer besvärligt. Då är det konens mått som är det viktiga, och konens upphängning blir en del av det som rör på sig. Jag tror att man mäter förflyttad luftmängd vid stort utslag och sedan räknar ut vilken diameter det motsvarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, punchline82 said:

Jag vet hur många cm en tum är. Det jag frågade är hur jag mäter wofern. Min woofer är 15cm tvärs över. Grejen är att den borde ju vara 16.? cm om mina högtalare är 6.5 tum. Sen är frågan vart exakt jag ska mäta ? Antar tvärs över. Men varför är den 15cm ?

Undrar du ifall gummiupphängningen ska inkluderas i sträckan? Det är isf en bra fråga!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa punkrockdude:

Undrar du ifall gummiupphängningen ska inkluderas i sträckan? Det är isf en bra fråga!

Vet inte, vill bara veta hur man räknar ut hur många cm som blir 6.5 i woofern. Jag mätte från sida till sida inkl gummi grejen runt woofern, allt som allt så blev det 15cm som motsvarar ca 5.9 tum. Jag tycker det borde bli 6.5 då woofern ska vara 6.5, iaf på pappret. Mäter man utan gummit så är den ca 12cm och det är ju typ 4.7 tum. Jag har ingen aning hur det kan bli så.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...