Jump to content
Annons
  • 0

Hörlurar för mixning.


vayzeria

Fråga

Halloj!

Skulle behöva lite råd/svar och tycken gällande mixning i lurar.

Köpte ett par Presonus HD7. Bra pris och var ett helt ok lurar enligt säljaren.  Skaffade dessa för ett par år sedan på dåvarande 4Sound.

Har hittat på nätet också att dessa lurar är väldigt bra trots det låga priset.  10hz -33khz i frekvens,  halvöppna kåpor.

Detta kommer låta dumt men självklart. I mina monitorer lek rokit5 låter allt jekligt bra, men lurarna spretigt och tunnt som om dom har svårt att återge korrekt. 

Men ni som vet... HUR står skillnad är det generellt mellan monitorer och lurar och vilka skillnader bör man vara medveten om och hur stor skillnad ska man tolerera i sin lyssning så att säga?

Hoppas jag varit tydlig i min fråga.

Använder som onödigt vetande Amplitube5 och Bias Amp och  EZdrummer tillsammans med cubase.

👍🤟😎

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 1
20 hours ago, vayzeria said:

Halloj!

Skulle behöva lite råd/svar och tycken gällande mixning i lurar.

Köpte ett par Presonus HD7. Bra pris och var ett helt ok lurar enligt säljaren.  Skaffade dessa för ett par år sedan på dåvarande 4Sound.

Har hittat på nätet också att dessa lurar är väldigt bra trots det låga priset.  10hz -33khz i frekvens,  halvöppna kåpor.

Detta kommer låta dumt men självklart. I mina monitorer lek rokit5 låter allt jekligt bra, men lurarna spretigt och tunnt som om dom har svårt att återge korrekt. 

Men ni som vet... HUR står skillnad är det generellt mellan monitorer och lurar och vilka skillnader bör man vara medveten om och hur stor skillnad ska man tolerera i sin lyssning så att säga?

Hoppas jag varit tydlig i min fråga.

Använder som onödigt vetande Amplitube5 och Bias Amp och  EZdrummer tillsammans med cubase.

👍🤟😎

 

Hm kanske inte ett svar men iallafall några aspekter jag kommer att tänka på direkt.

KRK Rokit serien är väl kända för att återge väldigt mycket bas och därför passa DJs, elektronika, edm osv?
Det kan därför såklart låta väldigt gött i dem för att de kanske "förskönar" ljudet medans hörlurarna i sig säkert återspeglar "mixen" mer korrekt.
En intressant grej vore, om du gör en bounce på något du gjort och sen lyssnar i dina studiohörlurar och sedan lyssnar genom earpods på telefonen så bör du någonstans finna en vettigare röd tråd på vad som händer och vad problemet kan tyckas vara. Dels tror jag du lär dig karaktären på vad som gör vad och sedan också hur mycket rummet lurar dig

Hörlurarna i sig ger dig nog mer rätt spektrum på vad och var du lägger grejer i mixen då de också uteslutar "rummets" inverkan. Helt öppna lurar är väl kanske mest optimala för längre sittningar och mixning

 

Själv fick jag kanonbra (på pappret) mix/mastringslurar från Ultrasone men återgår alltid till mina Beyer DT990 som kostar en 10del. Varför? Jag gillar DT och har svårt att höra/lära mig nya hörlurar kanske... Blir verkligen en smaksak till slut.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1

Hörlurar, precis som monitorer, bör få kosta lite - är det korta svaret. Tyvärr så snålar man lite väl mycket på just dessa områden när man bygger sin hemstudio, när man istället borde lägga större delen av budgeten på just dessa. Öronen är ju våra viktigaste instrument. Att dina lurar är specade att klara 10Hz-33kHz innebär ju inte per automatik att de återger hela frekvensregistret lika bra som ett par dyrare lurar.

Kör själv slutna Ultrasone-lurar (Pro Line 550) som jag tycker återger mixen bra när jag sedan lyssnar i mina Genelec. Alla lurar kräver dock att man lär sig dem, och dess ljud i förhållande till andra lyssningar.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa red_house_painter:

Hm kanske inte ett svar men iallafall några aspekter jag kommer att tänka på direkt.

KRK Rokit serien är väl kända för att återge väldigt mycket bas och därför passa DJs, elektronika, edm osv?
Det kan därför såklart låta väldigt gött i dem för att de kanske "förskönar" ljudet medans hörlurarna i sig säkert återspeglar "mixen" mer korrekt.
En intressant grej vore, om du gör en bounce på något du gjort och sen lyssnar i dina studiohörlurar och sedan lyssnar genom earpods på telefonen så bör du någonstans finna en vettigare röd tråd på vad som händer och vad problemet kan tyckas vara. Dels tror jag du lär dig karaktären på vad som gör vad och sedan också hur mycket rummet lurar dig

Hörlurarna i sig ger dig nog mer rätt spektrum på vad och var du lägger grejer i mixen då de också uteslutar "rummets" inverkan. Helt öppna lurar är väl kanske mest optimala för längre sittningar och mixning

 

Själv fick jag kanonbra (på pappret) mix/mastringslurar från Ultrasone men återgår alltid till mina Beyer DT990 som kostar en 10del. Varför? Jag gillar DT och har svårt att höra/lära mig nya hörlurar kanske... Blir verkligen en smaksak till slut.
 

Jao,  nu när du säger det så. Don är rätt basiga av sig mina krk. Har dragit ner boosten helt på dom. Även volymkompensering. Men att när jag lyssnar i mina lurar på gitarrljudet direkt i lurarna så tappar de så ofantligt mycket mellanregister och bas. Ljudet skiljer sig verkligen ofantligt mycket. Får göra lite mer lyssningsundersökning och nysta ut problemet. Skillnaden mellan pcmonitorer/mobilljudet är rätt lika när jag spelar upp bounce . Krk monitorerna förskönar inte såå mkt.

men just i hörlurarna  så låter gitarrerna så  skeva när jag vill spela in...   🙄🤪🤣

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
5 timmar sedan sa Peter Roos:

Hörlurar, precis som monitorer, bör få kosta lite - är det korta svaret. Tyvärr så snålar man lite väl mycket på just dessa områden när man bygger sin hemstudio, när man istället borde lägga större delen av budgeten på just dessa. Öronen är ju våra viktigaste instrument. Att dina lurar är specade att klara 10Hz-33kHz innebär ju inte per automatik att de återger hela frekvensregistret lika bra som ett par dyrare lurar.

Kör själv slutna Ultrasone-lurar (Pro Line 550) som jag tycker återger mixen bra när jag sedan lyssnar i mina Genelec. Alla lurar kräver dock att man lär sig dem, och dess ljud i förhållande till andra lyssningar.

 

Jovisst får man inte glömma att inte snåla på saker.  Man förlorar alltid något när man sparar in.  Har nu ingen egen studio. Kör på hemma. Inte bästa miljön att vara i just det rum jag har nu. Men försöker lyssna och kompensera/ lära mig lyssningen jag har. 

Just med hörlurarna mina så märks det direkta gitarrljudet (amplitube5/ Bias Amp). Att det saknas en del frekvenser än med monitorer.

När jag bouncar ut och lyssnar så är skillnaden inte SÅ pass märkbar. 

Ungefär som att lyssna på nyproducerad skiva på en gammal stereo añno 1960 och ett ljudsystem ""Top of the line".

Direkt ljud och printat borde ha den skillnaden!? ??😟🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
14 timmar sedan sa vayzeria:

Jovisst får man inte glömma att inte snåla på saker.  Man förlorar alltid något när man sparar in.  Har nu ingen egen studio. Kör på hemma. Inte bästa miljön att vara i just det rum jag har nu. Men försöker lyssna och kompensera/ lära mig lyssningen jag har. 

Just med hörlurarna mina så märks det direkta gitarrljudet (amplitube5/ Bias Amp). Att det saknas en del frekvenser än med monitorer.

När jag bouncar ut och lyssnar så är skillnaden inte SÅ pass märkbar. 

Ungefär som att lyssna på nyproducerad skiva på en gammal stereo añno 1960 och ett ljudsystem ""Top of the line".

Direkt ljud och printat borde ha den skillnaden!? ??😟🤔

Har själv min hemstudio i ett hörn i vardagsrummet (dämpat med mattor på parkettgolvet och t-tröjor på hörnväggen - funkar bra). Har mixat en demo-platta med ett av banden på mina hifi-högtalare (Wharfedale 7.2 Diamond kopplade till en Sony receiver) hemma i vardagsrummet, så det går att få till bra produktioner där också - man får se till att referenslyssna på andra källor också, t.ex. i en bil. I en lägenhet får man naturligtvis oönskade reflexer, som kan påverka mixen, men så är det ju i alla rum som inte är avpassade för just mixning.

Jag tror, som du säger, att dina RoKit kanske förskönar ljudet lite för mycket och att dina hörlurar inte får med alla frekvenser. Skulle dock tro att dina monitorer återger mixen mycket bättre på alla volymer än lurarna. Oftast spelar man ju på för hög volym (bättre feeling när man spelar in) när man borde spela på lägsta möjliga volym, eftersom man hör mixens frekvenser bättre och kan lättare upptäcka fel i den.

Vad kan man då göra åt detta?

Ett sätt är att lägga en spektrumanalysator på mastern för att se hur låten låter också, för att bilda sig en uppfattning om vilka frekvenser de olika lyssningarna saknar, eller kanske förstärker. Man kan ju också skicka mixen till någon annan, som har en annan lyssning, eller att låna ett par andra lurar/monitorer för att jämföra med sina.

Referenslyssna i mono också, då hör man verkligen hur en mix låter.

Själv saknar mina Genelec 6010b (nästan) helt bas men är grymma på detaljer i ljudbilden precis som Ultrasone-lurarna, men lurarna har basregistret så jag kan få en hyfsad bild av vad som händer i helheten - har nog aldrig fått så bra mixar sedan jag började använda Ultrasone - eller så har man lärt sig mixa bättre genom att kolla Studioforums mix-tutorials som fanns för några år sedan, som är grymt bra. Skulle vilja koka ner det till: en bra mix låter bra i de flesta lyssningar.

Om man nu fått till en bra mix så är det ingen skillnad på ”direkt ljud” och ”printat ljud”, om jag nu förstod frågan rätt. Vad man hör är vad man får, såvida man inte har helt knasig lyssning i rummet.

Och till trådens egentliga fråga: om det är stor skillnad, generellt sett, mellan hörlurar och monitorer, och vilka skillnader bör man vara medveten om, och bör man tolerera dem?

Det är skillnad mellan lurar och monitorer, i mitt fall i basregistret, och då får kompensera för det genom att byta lyssning. Slutna lurar har sin karaktär, öppna lurar är lite annorlunda och monitorer har sina speciella egenskaper. Vad som står specificerat i produktbladen får man ta med en nypa salt och man bör inte tolerera skillnaderna heller, då kommer man ju liksom inte framåt i sitt musikskapande/mixande - men samtidigt ska man ju inte behöva ruinera sig p.g.a. att man har mindre bra lyssning; man kan få till bra mixar med 500 spänns lurar också, eller Wharfedale-högtalare för två papp.🙂

Bild: hemstudion

IMG_0262.jpeg

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...