Jump to content
Annons

Stoppa effekter


Danny

Recommended Posts

Hej!

 

Jag använder ofta mycket delay och reverb i uppbyggnaden inför refrängen i min låtar. Detta leder till att reverb/delaysvansar fortfarande klingar ut när refrängen börjar, vilken tar bort en del av effekten och tydligheten när refrängen börjar. I vissa fall skulle jag vilja skära bort alla dessa effektsvansar när refrängen börjar, och få effekterna att starta om. Finns det något smidigt sätt att göra så att alla effektsvansar dör ut direkt när refrängen börjar (resetta effekterna så de börjar om när refrängen startar)? 

Mvh

 

Danny

Redigerat av Danny
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Naturligtvis automation kallas det i cubase.

Ett sätt som fungerar oberoende av pluginen (om det sitter på en effekt-bus) är att automatisera volymen på den effektbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med det är att jag vill att effektsvansarna ska kapas så de inte klingar in i refrängen, därefter vill jag att effekterna ska vara på. Dvs startas om när refrängen startar.  Om man automatiserar volymen kommer effektsvansarna tillbaka så fort volymen dras upp igen när refrängen börjar. En lösning skulle vara att använda nya effektkanaler för just refrängen, men det borde finnas något enklare sätt.  

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det beror nog då på vilken delay som används.  Du kan även automatisera send till kanalen. Dvs stänga av input och output om problemet är att du får med saker från föregående sektion.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, mixamannen said:

Ja, fast har man ett delay med rätt lång feedback så måste man ju ändå automatisera ned den för att den inte ska störa ref-spåret. Men jag håller med, använd möjligheterna som dawen ger....jag gödslar med spår. Why not liksom. 🙂

Håller helt med. Bättra att slänga på fler spår eller bussar än att försöka trixa till något som blir svårt att ändra. Det jag gillar med att använda generiska metoder som effektbussar är att man kan byta pluggar och behålla automationen. Automatiserar man pluggen så blir det bortkastat eller i alla fall svårare att återanvända om byter ut den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...