Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta, men om jag har ett enkelt mixerbord, till exempel detta: http://media.zzounds.com/media/brand,zzoun...3ef0f9c4915.jpg,

om jag då vill höra datorns ljud i hörlurarna samtidigt som jag spelar in med lurar från mixern, t,ex om jag ska ha bakgrundsljud i lurarna då, går detta på nåt lätt och billigt sätt?

Kanske lite dåligt förklarat, men läs igenom en gång till så fattar ni.

Går det lite lätt med med en omvänd y-kabel så at man kopplar 2 signaler (mixern och datorn) till lurarna?

Annons
Posted

hej,

jo, satan. Om du skickar returen från din dator till en stereokanal så lyssnar du ju på den samtidigt som du lyssnar på det du ska spela in, en gitarr eller vad det nu är, på en monoregel, eller hur?

Det är ju sånt mixerborden är till för. Har jag missuppfattat dig?

Posted

Vet ej om du brukar spela in stereo eller mono?

Men om du får problem med att även lyssningen spelas in så kan du koppla så att du istället spelar in från FX out, så får du vrida upp FX på den kanalen du ska spela in. Då blir du dock låst till mono inspelning.

Posted
Vet ej om du brukar spela in stereo eller mono?

Men om du får problem med att även lyssningen spelas in så kan du koppla så att du istället spelar in från FX out, så får du vrida upp FX på den kanalen du ska spela in. Då blir du dock låst till mono inspelning.

Tack för svar.

Dom enda inspelningar då jag behöver medhörning blir nog sång, och du duger ju mono om man lägger på ett litet stereoreverb eller nåt sånt.

Men jag fattar inte riktigt, ska jag koppla fx out till datorn, spela in därifrån, och sen dra en sladd från en utgång på datorn till fx in på mixern?

Smart. Kom inte på det själv.