Jump to content
Annons

Vad säger ni - inspelningsprogram/DAW/sequencer eller annat?


Recommended Posts

En liten reality check.

1. Vad kallar ni mjukvaror som Logic Pro, Cubase, Pro Tools och Studio One? (Ex. inspelningsprogram, DAW, sequencer mm)

2. Och fråga två, vad säger ni om dessa mjukvaror i plural?

Jag är nämligen lite nyfiken på vilka kreativa lösningar som används, eftersom fler och fler (överlag) går ifrån "program" till förmån för "appar" (både Microsoft och Apple), samt att engelska benämningar ofta är svåra att säga i plural på svenska. Min bild är att många väljer engelsk pluralform, men jag kanske har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Citat

1. Vad kallar ni mjukvaror som Logic Pro, Cubase, Pro Tools och Studio One? (Ex. inspelningsprogram, DAW, sequencer mm)

Beror förstås vem jag riktar mig till. Exempelvis här på forumet eller med någon kompis som är insatt kan jag nog säga bara Cubase eller DAW. Pratar jag med någon som kanske inte är så insatt blir det ofta bara inspelningsprogram alternativt något i stil med "hemstudio i datorn".
 

Citat

2. Och fråga två, vad säger ni om dessa mjukvaror i plural?

Jag är OK med både DAW, DAWar och DAWs men aldrig "Kubäjsar", det är ju för fanken ett verb. 😄

Redigerat av Pico
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

För civilisterna brukar jag kalla Pro Tools för "ett musikprogram, eller mjukvara, som man spelar in med" - för att DAW (låter som då) är ett engelskt ord som inte hör till svenskan, tycker jag, och är mer komplicerat att säga, och som ingen vet vad det är ändå.

Och i pluralis: flera musikprogram - samma ord funkar ju i både singular och plural.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt..

Men jag brukar säga inspelningsprogram eller cubase eller vad jag nu använder. Håller med om och tror att det är mer vanligt att säga Daw i engelsktalande länder eftersom det är ett engelskt ord... 

smileys-thinking-029488_zpsbytadrj8.GIF.4ca9c0b5d6bfc2d195a419f16d0ba8f3.GIF

Link to comment
Dela på andra sajter

"Program för ljudredigering och musikproduktion" får det väl bli när man beskriver det för "utomstående", säger Logic till polarna 🙂 Tycker inte DAW är ett särskilt tydligt begrepp, för mig betyder det mer hela setupen, typ dator med program, midikeyboard, mick, ljudinterface etc., allt sammanslaget gör en "arbetsstation för digitalt ljud"...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa JakobP:

"Program för ljudredigering och musikproduktion" får det väl bli när man beskriver det för "utomstående", säger Logic till polarna 🙂 Tycker inte DAW är ett särskilt tydligt begrepp, för mig betyder det mer hela setupen, typ dator med program, midikeyboard, mick, ljudinterface etc., allt sammanslaget gör en "arbetsstation för digitalt ljud"...

Precis såhär tänker jag också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningsprogram eller helt enkelt mitt program säger jag. Det kommer nog att behövas flera namn för hybrider i framtiden då videoprogrammet Davinci Resolve har ett program för audio inbyggt i sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad ska förklara. Om nån frågar om man fortfarande lirar blir svaret ”Klinkar ibland” (ska förstås som att man spelar ”analogt”, dvs spelar på (digital-) pianot). Sen så fyller man på med ”i datorn” (ska förstås som i ett musikprogram).

Link to comment
Dela på andra sajter

När Cubase kom sågs det som alternativ till det som ibland fanns inbyggt i synthen, så visst pratade man om ”sequencer” eller möjligen ”sequencer-program” då?

Nu har jag fått lära mig att det heter ”DAW”, men det är ju en term för redan frälsta.

Off/on topic: bonusdottern myntade när hon var liten en ”refill”, flera ”refilter”. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kallar programmen för musikprogram eller sequencerprogram.

För mig så är en DAW även den hårdvara man använder för skapandet. Även vissa keyboards och så, tycker jag hör till begreppet DAW om man kör mycket MIDI och triggar samplingar med. 


En DAW flera DAWs skulle nog jag säga. DAW är ju i sig engelska så det känns naturligt att böja det så i plural. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...