Jump to content
Annons

Geithain och/eller PSI användare?


Recommended Posts

Hej i det stora hela så summerar rubriken min fråga! Finns det några här på forumet som äger dessa eller kanske tom vet andra studios som har dessa som man skulle kunna kontakta? Jag ska också försöka förklara mitt intresse i det hela.

Kort historik; För ca 1,5 år sedan flyttade jag till en helt ny studiolokal som jag byggt upp från scratch tillsammans med en akustiker. Vanligtvis så mixar jag inte utan brukar mest prodda och skriva så mitt "mixrum" är mer ett prodrum med massa prylar på olika stationer och sedan har jag ett angränast liverum för trummor. Prodrummet är ca 25kvm.
För lite mer än 6mån sedan gjorde jag mitt första riktiga mixjobb i studion och i det stora hela så känner jag att min lyssning aldrig riktigt blir som jag tänker att den ska bli av olika anledningar. Jag har haft ett par Genelec 8340 i flera år som jag tycker låter bra samt tycker är väldigt roliga att prodda med, men det blir inte riktigt som jag vill i mixväg. All midrange smetas ut och jag har lite svårt att hitta detaljer kring bla vokaler och virveltrummor. Så jag tror att jag råkat hamna i ett "mellanläge" med dessa monitorer. Lite mer om det här:

Den vanligaste av arbetssituationer ser oftast ut att jag sitter med en annan och jobbar (i bredd) så blir det inte heller helt optimalt gällande sweetspot. Är medveten om detta. Jag har heller inte plats för ett par stora mains 2-3 m framför mig utan sitter i ca 1,2m i triangel från mina nuvaranade monitorer. Så det blir lite tajt för 2 personer. Och jag vill helst inte vrida på monitorerna hela tiden. Jag tror inte detta problemet går att lösa så därför har jag försökt med flera saker. (läs billigare alternativ!)

Jag byggde ett par hifi-högtalare (se bild) som skulle ta över "prod" lyssningen då de spelas ganska starkt när man är runt i rummet och spelar annat. (Man vill ju inte blasta sönder sina Genelecs). Men hur som, det låter inte bra med dem. För mycket hifi och vass diskant. Jag har också provkört HS8or men dom gillar jag inte. Rent opimalt hade nog varit att haft större modell av Genelec för prod och något mindre för just allt det kliniska.

 

Mitt intresse har kokats ner till två märken. Geithains känns intressanta just när man sitter själv och fixar och trixar. Jag har förstått att dessa inte är så volymstarka men de ska vara otroligt ärliga, icke tröttande och något som intresserar mig mycket är att de är koaxiala samt att modeller i serien "över" har kardiod karaktär.
PSI känns som att de har ett stort spektra och tydlighet vilket säkert skulle kunna lösa många val redan i prodstadiet. Just PSI 21 är mest intressant. Men 17 skulle också vara kul att prova

Jag känner att det finns olika varianter/lösningar. Typ...

A)   Byta mina 8340 mot större Genelecs (ej nödvändigtvis SAM) för ren prod och volym och skaffa bättre Geithains för mer kritiska ändamål
B)   Skaffa PSI 21s som kanske löser allt? Och med tid (om jag känner behov) skaffar ett par mindre Geithains som komplement

 

Jag baserar allt på mycket research bland annat från där här goa läsningen. Kan rekommendera om man har mycket fritid 😎
https://gearspace.com/board/high-end/851143-high-end-nearfield-test.html

 

Geithains verkar det finnas få användare av så jag skulle gärna vilja kommunicera lite med användare och ställa dumma frågor. Även PSI.

Jag skulle hemskt gärna vilja arrangera ett test där jag tar med mina 8340 till DIN studio (eller ännu bättre, om jag kan hyra hem dem till min studio över åtminstone en dag).
Geithains har ingen återförsäljare här (vad jag vet..?) och jag kan inte köpa flera modeller för att testa och sedan skicka tillbaka dem. Blir lite mycket pengar i utlägg.

Dessa modeller finns på en lista över andra tänkbara modeller men faller lite bort i mitt så kallat "direkta intresse". Jag har bara provat ett par stycken.

- Amphion One18
- Barefoot MM35
- Neumann KH310
- Focal Trio6                           
- Trident HG3
- PMC Two two eight
- ATC SCM20
 

 

 

monitorer.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Aldrig hört talas om Geithains förut. Men de vinner i alla fall klassen "fulast". Men de har nog en poäng
med designen.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minutes ago, pme said:

Aldrig hört talas om Geithains förut. Men de vinner i alla fall klassen "fulast". Men de har nog en poäng
med designen.

Haha precis! 😂 det är därför man också måste ha ett par ”main” monitorer till dessa! 
Men vad jag har förstått det som så är de overkligt bra. Speciellt vid längre sittningar.

det jag gillar också är att allt tillverkas där på samma plats.


(f.ö. samma person som byggde högtalarna till trabant bilarna.. så det måste ju låta bra! 😎)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 minutes ago, red_house_painter said:


(f.ö. samma person som byggde högtalarna till trabant bilarna.. så det måste ju låta bra! 😎)

Har du kollat hur mycket olja de drar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...