Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Staffan
Posted

Jag tänkte bara informera om en ny musiktävling som arrangeras av www.spacesynth.de, vilken kommer att hålla på fram tills den 15:e Juni. Ni hittar information om tävlingsregler och priser på följande websida:

http://www.spacesynth.de/Free_Music/Contest/contest.html

Den första regeln borde jag kanske förklara lite för er som inte har kommit i kontakt med spacesynth-genren tidigare. Spacesynth (kallas även Spacedance och Synthesizer Dance) är en instrumental synthmusik genre som baserar sig på melodier till skillnad mot techno/trance som fokuserar på rytmer. Kännetecknande för musikstilen är ett tempo på ca 125bpm, en drivande basgång på 16-dels takt, starka melodier, atmosfäriska pad- & stråkljud, vocoder-material, linntrummor med percussion inslag etc (samt ett låtnamn som är rymdinspirerat). Ni som har lyssnat på grupper som tex Laserdance, Koto, Proxyon, Hipnosis, etc vet vad det är för musik som efterfrågas i den ovannämnda tävlingen. Här är några exempel på spacesynth musik som jag hittade när jag sökte lite på nätet:

Energon

Ni som inte har komponerat liknande musik tidigare kan kolla in följande diskutionstråd där ni kan hitta midi-filer, ljud-patchar, etc:

Spacesynth tutorial

Tävlingen har just startat och kommer att pågå fram tills den 15:e Juni. Om det är något ni undrar över så är det bara ni hör av er eller skriv

ett inlägg på forumet på www.spacesynth.de.

PS. jag är inte involverad i tävlingen själv, utan tänkte bara informera om tävligen för andra musiker som kan vara intresserad att ställa upp. DS.

Annons