Jump to content
Annons

Hemmabygge. Skrivbord för hemmastudio.


ernutt

Recommended Posts

Annons

Jag retar mig på fläktljud. Borde man placera datorn med sin kylning i en -20Grader frysbox i ett annat rum ?

 

funny-homer-1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 hours ago, HomerJSimpsson said:

Jag retar mig på fläktljud. Borde man placera datorn med sin kylning i en -20Grader frysbox i ett annat rum ?

 

funny-homer-1.jpg

Du kanske skulle gilla nya macbook air.

Datorn i ett annat rum är en bra grej. Men det är ganska besvärligt om man
samtidigt vill ha 4K skärmar och saker som har begränsningar på kabel längder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var väl ingen så bra ide, jag hade redan börjat borra hål genom väggen när jag insåg att datorns på och av knapp skulle också hamna i frysboxen ...

Homer-philosophy.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mitt bygge, det är så gott som klar, behöver bara köpa brädorna från biltema och borra lite hål och sånt ...

 

BÄNK.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa pme:

Du kanske skulle gilla nya macbook air.

Datorn i ett annat rum är en bra grej. Men det är ganska besvärligt om man
samtidigt vill ha 4K skärmar och saker som har begränsningar på kabel längder.

 

På tal om Biltema deras 10 meters HDMI kabel funkar skitbra funkar för 4k och är rätt så billig. Annars om man ska längre kan man köra med SDI kabel (eller göra en själv av deras satelitkabel) och konverters men man behöver inte 4k upplösning till en DAW. 1080 räcker gott kolla filmen på länken

https://youtu.be/6uRw-RKmtOU

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 hours ago, pop53 said:

På tal om Biltema deras 10 meters HDMI kabel funkar skitbra funkar för 4k och är rätt så billig. Annars om man ska längre kan man köra med SDI kabel (eller göra en själv av deras satelitkabel) och konverters men man behöver inte 4k upplösning till en DAW. 1080 räcker gott kolla filmen på länken

https://youtu.be/6uRw-RKmtOU

Man behöver ingen skärm alls till en DAW. Men det ger betydligt fler synliga kanaler i arranger och i mixer vyerna i tex cubase. Jag vill dessutom ha 60 Hz. Biltemas hdmi kablar är mycket prisvärda! (Till DAW:en kör jag dock displayport, men det beror mest på att jag inte kunde hitta någon KVM som klarade hdmi 4k@60Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa pme:

Man behöver ingen skärm alls till en DAW. Men det ger betydligt fler synliga kanaler i arranger och i mixer vyerna i tex cubase. Jag vill dessutom ha 60 Hz. Biltemas hdmi kablar är mycket prisvärda! (Till DAW:en kör jag dock displayport, men det beror mest på att jag inte kunde hitta någon KVM som klarade hdmi 4k@60Hz.

Vän av ordning undrar ju lite, Hur klarar man sig utan en skärm till en DAW? 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
15 hours ago, Fidden said:

Vän av ordning undrar ju lite, Hur klarar man sig utan en skärm till en DAW? 

Om du har en väl fungerande remote kontroller man göra allt som man kunde på 80-talet och bakåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Om du har en väl fungerande remote kontroller man göra allt som man kunde på 80-talet och bakåt.

Förvisso, men till och med den första DAWen, från 1978, hade en skärm. Två, om man räknar med oscillatorn. 

Edit, är osäker på om oscillatorer hade någon grafisk återgivning av kurvformen på 70-talet. 

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
51 minutes ago, Fidden said:

Förvisso, men till och med den första DAWen, från 1978, hade en skärm. Två, om man räknar med oscillatorn. 

Edit, är osäker på om oscillatorer hade någon grafisk återgivning av kurvformen på 70-talet. 

Rent tekniskt så hade PDP11:an en remote kontrol i form av dess serie terminal. Typiskt en VT100, på många sätt väldigt likt hur ett konsol fönster i linux fungerar idag. Jag vill inte påstå att det är optimalt utan skär, men det går. Det går bättre med 1080 skärm, ännu bättre med en 4K skärm. Nu börjar det bli 8K
som gäller, för min del så behöver jag bättre glasögon för att ha någon nytta av 8K.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa pme:

Rent tekniskt så hade PDP11:an en remote kontrol i form av dess serie terminal. Typiskt en VT100, på många sätt väldigt likt hur ett konsol fönster i linux fungerar idag. Jag vill inte påstå att det är optimalt utan skär, men det går. Det går bättre med 1080 skärm, ännu bättre med en 4K skärm. Nu börjar det bli 8K
som gäller, för min del så behöver jag bättre glasögon för att ha någon nytta av 8K.

Absolut, men vt100 har en skärm inbyggd. 

Sen är det naturligtvis positivt att det säkert går att kontrollera en DAW helt utan skärm. Tänker då främst på synskadade och blinda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart att man behöver en skärm till en dator och om du kollar på filmen i mitt förra svar ser du att 1080 är tillräckligt hög upplösning till allt om man har rätt grejor och gör rätt. Jag personligen har hellre flera skärmar än en stor med hög upplösning.

Hade två grafikkort och flera skärmar alla redan på tjockskärms tiden.

8k är overkill och till och med 4k kan vara lite väl mycket och se plastigt, för mycket kontrast och onaturligt ut när det gäller video om man har kassa grejor. Den enda nyttan jag kan se med det är om man sitter låååångt ifrån det man tittar på. 

När det gäller en DAW så avgör det grafiska upplägget och utseendet, om det är bra vill säga hur lättmanövrerat och överskådligt det är och inte så mycket upplösningen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då det gör det verkligen och kommer så att göra i många år än. Du tror väl inte att nåt som nån tror på ett musikforum överglänser det som videovärlden vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det har du nog fått om bakhälen jag gillar inte att jävlas med folk men du gillar starköl alltså. Upplösning är upplösning vad du än tittar på jag har tex ett GTX 1080 8 gb kort

Maximum digital resolution: 7680 x 4320 @60 Hz
Maximum DP resolution: 7680 x 4320 @60 Hz
Maximum DVI resolution: 2560 x 1600

i den här maskinen och Mixbus som är den DAW jag har i den här datorn ser ut som det gör på alla mina datorer med max 1080. Så om det inte är nåt speciellt fel på Mixbus så verkar det ju lite konstigt då eller? Jag har en 27 tums skärm och en 31,5 tums Samsung TV kopplad till den och det funkar kanonbra.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd ändå. Var länge sedan man såg så mkt missförstånd. 

Med 1080 menades upplösningen som väl förr kallades full HD, inte grafikkortet som råkar ha samma namn och som garanterat är mer än tillräckligt för att driva både två och tre skärmar i en högre upplösning än 1080.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga-> trots skitbra grafikkort som klarar finstilt så det skriker om det så är både min skärm och tv ÄNDÅ bara full hd dvs 1080 men som alla ser så vore det ju löjligt med ännu skarpare bild bara för ett program. Hur mycket tydligare måste en knapp eller en regel synas?

Kort sagt 4k till en DAW är overkill minst sagt om man inte har en 120 tums tv och sitter hos grannen och meckar. Dvs om man inte har en video till musiken men som sagt har man en bra kamera och lins så räcker 1080 gott.

Edit: Hade för mig att den här var i 4k men youtube vill bara strömma den i 1080 men hur mycket tydligare behöver egentligen en pippi synas?

Glöm nu inte att klicka i högsta upplösning 😁

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Högre upplösning innebär även större yta vilket många föredrar när det gäller musikinspelning men framför allt arrangering. Vill man hålla sig kvar i det gamla så då gör man det. Inget fel med det. Jag kör fortfarande 1920x1200 och det fungerar ganska bra. Kommer dock att köpa mig en 4k nästa gång.. 😄 🤡

Uppl%C3%B6sning.jpg?format=1000w

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag förstår så funkar det lika bra med flera större skärmar. Enda gången jag kommer på att det kanske kan vara till hjälp är om man av nån anledning behöver dra ut ett spår så att hela syns på skärmen för tex automatiseringar utan att det blir för smått och pilligt att editera men då måste den vara stor eller rättare sagt lång. Ska man sen köra med en tv som nog ändå är det som prismässigt ligger vettigast till jämfört med en stor (40 tums etc) bra 4k datorskärm så kan man få lite lagg även på en märkes tv. 

Programmen man tittar på kommer ju ändå att ha någorlunda motsvarande storlek på fönstren som med ett 1080 system. Så man får det på ungefär samma sätt som med flera stora skärmar men med alla fönster på en enda stor skärm istället som väl då lämpligast sätts på väggen. 

Det bästa tror jag är att ha ett riktigt bra grafikkort som skickar ut en högkvalité signal för det är nämligen så också att en högupplöst bild på en liten skärm ger hög skärpa. Det är därför en youtube film som ser kanonbra ut på din nalle eller platta/mindre datorskärm suger på en stor tv. Har man sen en billig 4k TV så blir det förmodligen vasst för ögat med hög kontrast och lite skumma färger.

 

Men kan inte en moderator bryta loss det här resonemangen till en egen tråd så den här går tillbaka och handlar om trådskaparens datorbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va pratar du om, är det nån som är dryg och misslyckas med att dölja det som nåt slags skämt så är det väl du. Håll dig till att softa du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...