Jump to content
Annons

Tips på mikrofon


Öivin

Recommended Posts

Hej!  Jag skulle vilja kunna spela in både sång och akustisk gitarrspel i datorn.  Jag har provat en shure 565SD kopplad till en mixer Behringer UB802. Får det inte att låta  bra. Får mest med basljudet från gitarren.  Kanske denna mik är mer anpassad till sång.  Har funderingar på ett ljudkortspaket med ett ljudkort UR22c med mik ST-M01 samt hörlurar för ca 2700kr.  Tror ni detta funkar till både gitarrspel och sång?  Om jag istället väljer att köra min mixer vad ska man då köpa för mik som är likvärdig den man får med i paketet.
Är det så mycket bättre med ett ljudkort jämfört med en mixer?    Har en rätt gammal dator med win 7 som jag har Musicmaker installerat på.
Mvh Öivin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Hur kopplar du in mixern till datorn? Hur micar du gitarren? Det är latt att få mycket bas om man kommer nära hålet.  Paketet är nog prisvärt, men kolla att det fungerar med win7. Du får även med cubase ai borde väl vara version 11, den tror jag inte fungerar på win7 men du ska kunna köra gamla versioner på nya licenser skulle tro att version 8 kanske är passande för win7. Mikrofonen är nog ungefär som de billigaste kondensator mikrofoner du kan hitta. Köper du tex Studio Projects B1 får du nog en bättre mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med mickar som kostar 400 spänn styck tror jag och jag kör dom med en Behringer mixer.

Jag tror du placerar micken lite olyckligt och att du kan dra ner 2-3 db runt säg 120-160, 440 och 2200 mhz på mixern.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...