Jump to content
Annons

Förslag på nytt upplägg för forumdiskussioner


Björn Olsberg

Recommended Posts

Hej!

@Andreas Hedberg och jag har sedan en tid tillbaka planer på förändringar av forumavdelningarna och som vi gärna vill bolla med dig som forumbesökare. Läs gärna igenom hur vi tänker och dela med dig om vad du tycker om tankarna. Målet är att på bästa sätt möta behoven av att få svar på frågor, diskutera och få feedback på dina låtar – så enkelt och effektivt som möjligt.

När forumet startade 2003 var tillväxten enorm. För att kunna möta den trafik av nya ämnen och inlägg som gjordes så skapade vi ett flertal nya avdelningar som var och en fyllde ett viktigt syfte.

Sedan dess har mycket hänt. Bland annat möjligheten att tagga innehåll, vilket också bidrar till att det blir lättare att hitta relaterat innehåll som intresserar var och en. Behovet av avdelningar blir i det perspektivet egentligen inte lika stort.

För att förenkla strukturen på forumet så har vi en idé om att ganska drastiskt minska antalet avdelningar. Förslaget som ligger är:

  • Frågor och svar

    Det här blir en ny typ av avdelning som är utformad för att posta en fråga som hamnar överst, och där de bästa svaren hamnar i fallande ordning nedanför. I flera avseenden blir detta en mer optimerad kunskapsbank. Om låtskrivande, musikproduktion med mera. Alltså allt som har med musikskapande och musikprylar att göra.
     
  • Diskussioner
    En avdelning som ser ut och fungerar som alla avdelningar gör idag, där diskussioner kan fortgå dynamiskt. Utgår oftast inte från en fråga som kräver ett svar.
     
  • Feedback på demolåtar

    Den här ersätter menyvalet Låtar och blir en tydlig avdelning där låtarna laddas upp direkt i anslutning till inlägget eller länkas in via Soundcloud. Uppladdade låtar spelas upp med en inbyggd spelare eller laddas ner för offline-lyssning.
     
  • Samarbeten
    Efterlysningar, förslag på samarbeten, musiker sökes och finnes. Här kanske du hittar rätt kompetens. Fungerar som den befintliga avdelningen gör idag.
     
  • Studiofestival
    Medlemmarnas egen festival på eget initiativ.
     
  • Om studio.se

    Allt som rör sajten. Respons från medlemmar och information från moderatorer/administratörer.
     
  • Utanför ämnet

    Sådant som inte har med musik att göra, samt längsta tråden.

Förtydligande: I förslaget ovan så kommer alltså uppladdade låtar under menyvalet Låtar att försvinna, det vill säga raderas.

Hiss eller diss? 😁

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt sett gillar jag när det är uppdelat i underavdelningar, men som aktiviteten ser ut håller jag med fullständigt att det vore bäst att göra som i föreslaget. Min enda fundering är att gränsdragningen mellan "frågor och svar" och "diskussioner" kanske inte är helt trivial. En diskussion utgår ofta ifrån en frågeställning och en fråga mynnar ofta ut i en diskussion. Men då det blir olika struktur på avdelningarna kommer det säkert fungera hur bra som helst.

Sen blir jag glad över att feedback på demolåtar läggs tillbaks som en normal forumavdelning. Det tror jag många saknat, men det kanske bara är jag.

Hiss från mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du menar om gränsdragningen. Den är nog inte helt tydlig och kanske inte heller behöver vara det. Det går, som tidigare, att flytta ämnen mellan avdelningarna om det skulle visa sig att de passar bättre i den ena eller andra avdelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Björn Olsberg:

Förstår vad du menar om gränsdragningen. Den är nog inte helt tydlig och kanske inte heller behöver vara det. Det går, som tidigare, att flytta ämnen mellan avdelningarna om det skulle visa sig att de passar bättre i den ena eller andra avdelningen.

Kan vem som helst flytta trådar, eller är det bara moderatorer? Har aldrig sett funktionen 🙂

Sen undrar jag lite vad som händer med alla inläggen under befintliga kategorier, klumpas det mesta ihop till "diskussioner"? (förutom de specifika kategorierna som blir kvar då)
Eller kommer de arkiveras eller försvinna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra följdfrågor. Som du säger så är det bara moderatorer som kan flytta trådarna. Gången är så att medlemmar anmäler en tråd som ligger fel, och moderatorn flyttar den rätt.

Befintliga ämnen kommer flyttas i huvudsak till Diskussioner, och jag tittar på möjligheten att först tagga samtliga inlägg i exempelvis nuvarande avdelningen "Inspelning" med taggen "inspelning". Och så vidare. Lite oklart om det kommer att fungera, om jag ska vara ärlig. Får återkomma om det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2021-04-21 at 19:54 sa Björn Olsberg:

Befintliga ämnen kommer flyttas i huvudsak till Diskussioner, och jag tittar på möjligheten att först tagga samtliga inlägg i exempelvis nuvarande avdelningen "Inspelning" med taggen "inspelning". Och så vidare. Lite oklart om det kommer att fungera, om jag ska vara ärlig. Får återkomma om det.

Uppföljning: Det tog några veckor, men vad som sång ut som en omöjlig utmaning är nu på spåret och jag beräknar att kunna gå igång med detta redan i eftermiddag. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna stänga av aviseringar i vissa diskussioner. Inte alltid intressant att få avisering om andras frågor/ svar. Ibland om man känner sig "klar" i en diskussion så vill man kunna slippa bli uppdaterad i ämnet. 

FB har denna funktion😉🤗

Link to comment
Dela på andra sajter

// Ljudeffekt: chime //

Nu är grunden till det nya upplägget klart, men det återstår en hel del. De avdelningar som ligger under Arkiv ska hanteras, taggas och flyttas rätt. Det går så klart att svara i de avdelningarna också, om någon önskar - det är inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Björn Olsberg:

Det går att stänga av aviseringar här med. Klicka på knappen "Följer" längst upp i tråden som du följer och sedan helt enkelt på "Sluta följ" 🙂

Men ååh! Att jag glömde! Vet om det hjue🙄🤪🤣

 

Edit: förstår nu varför jag inte ser "Sluta följ" knappen. 

Syns inte i min mobil.  Använder  Samsung Galaxy A8

Redigerat av vayzeria
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...