Jump to content
Annons

Feedback på mix/arr, vad behöver justeras?


Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra med panelen vad som funkar och inte i denna mix. Vad behöver justeras för att den ska vara acceptabel på en låtsasproffsig nivå? vore ju skoj att göra klart nåt och få tummen ur och lägga upp på spotify eller liknande. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Kör bara kör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer lite feedback att fundera runt. 

Det finns två syntbasar, en bitcrushad tv-spelssynt med fyrkantsvåg/pwm med chorus, svagt panorerad åt vänster, och så en syntbas som ligger panorerad långt åt höger och har någon filterenvelop på. Jag är av den skolan att jag vill hålla basen centrerad, så jag skulle föreslå att lägga en M/S EQ och skära bort botten (< 200 Hz) från sidorna så att basregistret ligger i mitten medan resten kan blomma ut i stereobredd. 

Det är mycket dynamik i sången, och det funkar bra när du har ett mer avskalat arr, men nu när tidigare nämnda fyrkantsvågsbas är så rik på övertoner är dessa övertoner så starka att ligger framför leadsången i det högre registret, framförallt i vers 1. 

Samtidigt som S- och T-ljud sticker fram tydligt saknar jag lite luftighet i sången. Så för att balansera sångens diskant lite mot syntarna skulle jag boosta 8-10k lite försiktigt och sedan deessa hårt för att ta ner S och T. Sången tål även att höjas lite i miden 600-1000 Hz och följt av lite "upward"-kompressor kan sångens svagare stavelser lyftas fram. 

Eftersom du också sjunger dina egna körer skulle jag ta till lite mer effekter på dubb/kör för att distansera dem lite mot leadsången som hålls mer torr. Förslag, lite telefon-bandpass/saturation vid 0:49.

1:07 tar du i lite mer i kören och sedan går det 1:12 tillbaka till softare lead. För att inte sången ska dippa i energi föreslår jag att sänka kören i nivå samt att göra den "blöt" med ett väldigt kort rumsreverb som att stå längst bak i rummet och sjunga ut. Då binder du ihop leadsång-fraserna mer. 

1:25 FM-vibrafonen överraskar lite genremässigt och nedåtrörelsen tar lite udd av den uppåtgående upptakten i bas och trummor. Jag funderar på om slingan hade fungerat bra på elgitarren som kommer in i refrängen. 
Refrängens instrumentering är lik versen. Finns det något mer element att addera i refrängen? Ak.gitarr? Ännu mer gitarr? Ta bort tamburin och hårdare virvel?

Melodin bjuder in till accentuera tvåan i takten, typ Kör! (Syntstab!) Bara kör! 

Härligt att höra din musik igen! 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte implementera tipsen ovan, förutom att jag inte verkar ha någon "upward-kompressor". Drog även ner lite på de högre frekvenserna i "knarrbasen", som någon uttryckte det. Bytte även sida på körerna så att de krockar mindre med nämnda knarr.

Jag är lite kluven faktiskt, det är nåt med bredden som går förlorad som jag saknar. Eller också har jag råkat stänga av något reverb någonstans. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa slejnard:

Lyssnar på den senare i lurar nu. Låter väldigt bra. Bra balans mellan ljud och sång. Kryddorna hörs också fint. Låter både brett och djupt. Att det dessutom är en bra låt gör det inte sämre. Bra jobbat! 

Tack för lyssningen, kul att du gillar't! 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa Fidden:

Försökte implementera tipsen ovan, förutom att jag inte verkar ha någon "upward-kompressor". Drog även ner lite på de högre frekvenserna i "knarrbasen", som någon uttryckte det. Bytte även sida på körerna så att de krockar mindre med nämnda knarr.

Jag är lite kluven faktiskt, det är nåt med bredden som går förlorad som jag saknar. Eller också har jag råkat stänga av något reverb någonstans. 

 

Lyssnade och tycker låten som helhet är helt okej 👍 En grej på detaljnivå i arret bara som jag tänkte på är att det är någon "percussion-grej" (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre) som återkommer många gånger i låten, den låter som lite smattrande i alla fall, kommer första gången vid 0.07. Och t.ex. vid 0.07 tycker jag den är helt okej, men när den kommer samtidigt med sången (som t.ex. kring 0.22 och många andra ställen) så funkar den inte riktigt för mig, känns lite konstigt tycker jag när den kommer samtidigt som det är sång. Vet inte hur jag ska förklara bättre, men tycker väl kanske att den "stör" sången för mycket eller nåt sånt. Men annars bra alltså 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Bream:

Lyssnade och tycker låten som helhet är helt okej 👍 En grej på detaljnivå i arret bara som jag tänkte på är att det är någon "percussion-grej" (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre) som återkommer många gånger i låten, den låter som lite smattrande i alla fall, kommer första gången vid 0.07. Och t.ex. vid 0.07 tycker jag den är helt okej, men när den kommer samtidigt med sången (som t.ex. kring 0.22 och många andra ställen) så funkar den inte riktigt för mig, känns lite konstigt tycker jag när den kommer samtidigt som det är sång. Vet inte hur jag ska förklara bättre, men tycker väl kanske att den "stör" sången för mycket eller nåt sånt. Men annars bra alltså 😀

Tack för lyssningen! Jag förstår precis vad du menar och kan hålla med om att det stör en del ibland. Det är en sån där grej som hängt med i processen från första början, då för övrigt versen gick i en helt annan takt, där smattret huvudsakligen placerades mellan sångfraserna. 

Sen när jag bytte ut versen, bytte jag aldrig trummorna. Ska jag vara ärlig trodde jag att detta skulle vara den första kommentaren någon skulle ha om mixen 😄

Anledningen till att det fick bli kvar var att jag tyckte det gav lite extra liv och karaktär åt verserna. Fast det är en ren efterkonstruktion, egentligen är jag bara lat. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...