Jump to content
Annons

Aggregator för Youtubeklipp


Jamen

Recommended Posts

Försöker hitta lämplig aggregator för att kunna få royalties för mina videoklipp (musikobild 100% rättigheter, stimmade...)...kommer också att ha enbart musik så gärna allt på samma ställe. Någon som vet nåt som inte kostar skjortan och som är någorlunda lätthanterligt?

Hälsningar Jamen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om låten är stimmad så knyter du verksnumret till musiken i videon och voila´ - så kommer du få pengar för det. Vet dock inte hur man gör rent tekniskt, men det behövs väl också en aggregator som har avtal med YouTube. Det enda kruxet är väl att det krävs minst 5000 spelningar per månad och i samma land (har jag för mig) för att få något överhuvudtaget och det känns ju lite B. Kolla med STIM.

 

https://www.stim.se/sv/hitta-svar/alla-vanliga-fragor/vad-ar-en-aggregator

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 delar av YT.

En där du släpper musiken via aggregator typ: Distrokid- samlar in royalties för mekaniska rättigheter av ditt skivsläpp men inte för dina streams.

STIM samlar in streams från youtube music.

Den andra är dina videoklipp.

Du får ingen STIM ersättning för dina videoklipp, vad jag vet. Det finns ju inga que sheet att fylla i.  

Vad kan du göra?

Jo, Distrokid har en funktion youtube money. Då betalar man för att dom spårar din musik, förhoppningsvis så hittar dom dina klipp och lägger reklam på dom.

Jag släpper min musik via Distrokid men använder inte deras YT tjänst.

Själv är jag med i Identifyy som spårar videoklipp där min musik används olagligt.

Ett 3e alternativ är att få din egen kanal monetized. Då får du in pengar via reklamintäkter.

Redigerat av YellowStudio
blabla
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om jag blandar i mig här, men är det ok för er att era arbeten blir avbruten med reklam ?

Numera visar de 3 innan man få se,

och det verkar bli fler mitt i ... hur ska det bli ?

Fri musik - eller bli känt o rik ?

[[//addbreak//]] >> LIDL, för att du är värt det ! << [[// addend//]]

Har vi nått val ? Reklam är ju typ, ... normal.

Ajdå .. okej ... då tackar jag för mej.

Det ringer i min telefon - de vill att jag ska ta lån ... ?! 

Det ringer igen -  VIASAT- fast de ringde igår, än sen ?

Nu ska jag go och lyssna på lite musik - jag menar emellan - emellan allt skit.

Homer_Simpson_Lottery.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Reklamen är verkligen ett problem, som gjort att jag dragit mig för den lösningen...

Tack för alla svar! YellowStudio, har jag förstått det rätt att du får royalties för musiken även om du har den kopplad till en video?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag ändrade precis i mitt inlägg. Alltså det finns ingen STIM ersättning på videoklipp, vad jag vet.

Själv tycker jag det är helt okej med 4sek reklam innan videon men inte när det kommer mitt i eller 30sek i början.

Om jag har förstått det rätt så är det den som laddar upp videon som bestämmer hur många annonser klippet skall innehålla. Där är man nog ett offer för videomakarnas girighet.

Man kan ju gå premium och slippa reklam om man tittar mycket på YT. 

Redigerat av YellowStudio
blabla
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bortser från plattformsfrågan, finns det alls någon agreable aggregator som ger royalties på videoklipp, alltså bara musiken då? Har funderat på Record Union och Aloaded, men det verkar inte fungera med klippen där...förlåt ännu en dum fråga, men hur fungerar det med t ex Vevo? Eller Vimeo?

Hälsningar

Jamen

Link to comment
Dela på andra sajter

Vimeo är i alla fall ännu värre. Där kan ju folk stjäla och använda vilken musik som helst. Jag är inte skyddad.

Det är lika illa med sajter som Bandcamp när det gäller streaming. Dom vill inte kännas vid att dom är ett broadcast företag.

Det krävs att det finns que sheet som skall rapporteras. Tror inte du hittar en video streaming sajt som ger STIM ersättning, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...