Jump to content
Annons

Year of misery - feedback ( NU KLAR )


Recommended Posts

Annons
37 minutes ago, slejnard said:

Yo! 
Jobbar på en ny powerballad och undrar om ni har några tips och idéer på arr, framförande och mix? 😊
 

https://soundcloud.app.goo.gl/8CtAD58Fmedtyvhg6

 

Bra överlag (om nu en gammal gitarrist har nåt att komma med) såklart, Finns naturligtvis inget att anmärka på gitarrspelet men jag hade nog försökt komma fram i händelserna litet snabbare, Första delen av låten känns som ett liiiiitet för långt intro. (Men jag gillar ju inte långa introrn, som sagt.

 

EDT: Eller  vad fan skriver jag? Gitarrspelet är superbt, naturligtvis. 

Redigerat av Nenne
Tillägg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan sa Nenne:

Bra överlag (om nu en gammal gitarrist har nåt att komma med) såklart, Finns naturligtvis inget att anmärka på gitarrspelet men jag hade nog försökt komma fram i händelserna litet snabbare, Första delen av låten känns som ett liiiiitet för långt intro. (Men jag gillar ju inte långa introrn, som sagt.

 

EDT: Eller  vad fan skriver jag? Gitarrspelet är superbt, naturligtvis. 

Wow! Tack så mycket Nenne för berömmet! Kul att höra från en annan gitarrist. Ja du kanske har rätt att första delen är lite lång.. men tänker det som en berättelse och ville gärna få med orden där. 😊 Tack återigen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, slejnard said:

Wow! Tack så mycket Nenne för berömmet! Kul att höra från en annan gitarrist. Ja du kanske har rätt att första delen är lite lång.. men tänker det som en berättelse och ville gärna få med orden där. 😊 Tack återigen. 

Ja jag gillar det mesta du gör, Sjejnard men vi som är gamla gitarrävar kan behöva litet styrning när det kommer till låtskrivande.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Nenne:

Ja jag gillar det mesta du gör, Sjejnard men vi som är gamla gitarrävar kan behöva litet styrning när det kommer till låtskrivande.

Japp så är det. Tacksam för input. Försöker ändå variera mig rätt mycket när jag skriver låtar men fastnar gärna i samma uppbyggnad 😊. Man vill få det både eget och igenkännande på samma gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

-Fina gitarrljud! Lyssnade lite grand, bra ide! Gillar intro med mkt  reverb, sångljudet är bra!  Däremot är där ett återkommande ställe där det blir en konflikt mellan ackord och meloditonen på sången! Och när stämsången kommer in tycker jag att du bör fylla på med fler toner för att förtydliga ackordsföljden - i mina öron låter det som när man tar ett ackord på piano med för få toner om du förstår vad jag menar! Jag skriver en glad gubbe i kommentarsfältet på soundcloud var jag menar! Sen tror jag du kan mixa fram mer dynamik i låten, lägg en automation på mastern och håll ner introt 1-1,5 Db och sen upp på nollan vid refrängen!

 

Mvh Henric

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/8/2021 at 9:29 PM, slejnard said:

Japp så är det. Tacksam för input. Försöker ändå variera mig rätt mycket när jag skriver låtar men fastnar gärna i samma uppbyggnad 😊. Man vill få det både eget och igenkännande på samma gång. 

Ja du har kommit mycket längre än jag i ditt låtskapande.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Tycker den är jämn och balanserad överlag. Mellow.  Lite väl mellow kke tom, som påtalats lite innan här.  Gillade gitarren du hade med strax innan andra refrängen. Den lyfte ingången till refrängen en hel del.  Saknade den ingången till första refrängen. Mellowheten sitter kke i att det ”händer för lite”. Men samtidigt så känns det inte störande på nåt sätt. Mer naturligt pga typen av låt det är.  
Jag gillar soundet och känslan, men den ”vaknar inte riktigt”.  
Om du förstår vad jag menar 😁.

Jag gillade att lyssna på den 👍
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Nbient:

Skön låt. Tycker den är jämn och balanserad överlag. Mellow.  Lite väl mellow kke tom, som påtalats lite innan här.  Gillade gitarren du hade med strax innan andra refrängen. Den lyfte ingången till refrängen en hel del.  Saknade den ingången till första refrängen. Mellowheten sitter kke i att det ”händer för lite”. Men samtidigt så känns det inte störande på nåt sätt. Mer naturligt pga typen av låt det är.  
Jag gillar soundet och känslan, men den ”vaknar inte riktigt”.  
Om du förstår vad jag menar 😁.

Jag gillade att lyssna på den 👍
 

God morgon. Tack! Jo förstår vad du menar. Ska se om jag kan fixa till lite grejer. Fick även förslag om att testa ett taktfast tremolo till nån av gitarrerna och dämpa delayet lite på den då. Så än är den inte klar. Kanske lite åska å regn också för att förstärka den melankoliska känslan. Vi får se 😊

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går sakta men säkert framåt. Ska låta den vila till sig nu ett tag. Har ett annat släpp, en EP med 6 låtar som ska ut nu på fredag så väntar ett tag med denna. Har bla bytt ljud på den vänstra gitarren till ett mer taktfast delay och tremolo samt lagt på lite special fx 😎

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • slejnard ändrade titeln till Year of misery - feedback ( NU KLAR )
On 5/24/2021 at 7:59 PM, slejnard said:

Tack så mycket Nenne! Kul att höra att du gillar låten. Har som mål att släppa en låt/månad i år förutom juli och december. Få se då 😊

Ja jag tycker det är så roligt att höra musik i den där genren. Det är en skön låt!

Det är synd att man så sällan hör nya låtar av det slaget i radio eller på strömningstjänsterna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Nenne:

Ja jag tycker det är så roligt att höra musik i den där genren. Det är en skön låt!

Det är synd att man så sällan hör nya låtar av det slaget i radio eller på strömningstjänsterna.

Håller med. Skulle vara trevligt med lite mer rock i radion och vore ju jättekul att få nån av ens egna låtar spelade 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...