Jump to content
Annons

Kritik önskas. Igen!


Recommended Posts

Annons

Jag gillar att du använder en "alternativ" skala till raka dur och mollackord. Och jag gillar att det funkar. Öka tempot till Ramones-tempo vetja. Kan nog låta riktigt häftigt i racerfart. Nä, skojar bara, håll ditt tempo. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, Pär Nord said:

Jag gillar att du använder en "alternativ" skala till raka dur och mollackord. Och jag gillar att det funkar. Öka tempot till Ramones-tempo vetja. Kan nog låta riktigt häftigt i racerfart. Nä, skojar bara, håll ditt tempo. 

Haha jaja jag gjorde ett försök i alla fall 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hann jag inte lyssna på detta, men när min fru fullkomligt ryser av mina kompositioner (vi har studioprojekt inom progressiv rock) så är det när jag njuter mest. Det stärker mig i min tro på göra vad jag känner för. Samtidigt har hon kommit med rekommendationer i andra fall som lyft låten. Så både tro och våga be om kritik är vägar framåt! Den som försöker är den som rör sig framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om det harmonierar enligt västerländsk harmonilära tycker jag inte är så viktigt Nenne (och Slejnard) . Frågan är väl vilken resa du är ute på. Vill du göra rock/pop som låter "som rock/pop ska låta" eller vill du göra musik  som oroar?

Min första tanke var "Så här brukar man inte göra" inget mer. Mycket blues och rock svävar mellan dur och moll vilket många uppskattar, det är spännande, lite farligt. Att använda grundtonens durtreklanger men sjunga i mollskalan är nåt nytt. Den vanliga lösningen i rock är ju tvåklanger - powerackord - och pentatonisk skala. Då har man en botten i en grundton men inga ackord som bestämmer om det är dur eller moll. Tänk Nirvana. Cobain använde powerackord som gjorde det möjligt för honom att lämna "harmonikens lagar".

Rock on och läs musikteori!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre! 👍Där har du lyckats pussla ihop sången med musiken på ett helt annat sätt. Tycker absolut inte det är fel att experimentera men första exemplet var lite väl extravagant för min smak. Vad jag förstått så arbetar du utifrån ett helt färdigproducerat sångspår och tonsätter det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, slejnard said:

Mycket bättre! 👍Där har du lyckats pussla ihop sången med musiken på ett helt annat sätt. Tycker absolut inte det är fel att experimentera men första exemplet var lite väl extravagant för min smak. Vad jag förstått så arbetar du utifrån ett helt färdigproducerat sångspår och tonsätter det? 

Tack Slejnard. Syftet med mina prestationer är egentligen att lära mig mixa och mastra och har alltså egentligen inte högre ambitioner än så men det här sista spåret är väl betydligt mer seriöst än annat jag åstadkommer.

Ja jag brukar bygga mina arrangemang kring en acapella.

Jag brukar importera sångspåret i cubase och lägga på miditrummor som jag tycker passar och därefter lägga på harmonier.
Acapellorna kommer antingen från Ghosthack eller från looperman

https://www.looperman.com/acapellas/tags/remix-acapellas-vocals-sounds-samples-download

Link to comment
Dela på andra sajter

Hann tyvärr inte höra originalet, men i den du lagt sist nu tycker jag inte musik och sång sitter ihop.
Trummorna är alldeles för komplexa i mening.  Att dunka på en trumloop och en padmatta under en färdig sång känns lite väl enkelt.
Enda behållningen i den här låten är gitarren. Spelar du själv, eller är det också en loop? 
Inget fel att använda loopar, men det kräver lite mer än såhär för att det ska bra bli i min mening. 
Ljuden som sådana är det inget fel på. Det är mest sättet de används på. 
Fundera på trummorna, instrumentarrangemangen generellt, och mixen.  

PS. Tack för tipset till sångspår på nätet.  Blev litet nyfiken på den varianten. 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sång och gitarr funkar ihop. Men lyfta fram mer gitarr skulle bli mycket mer energi och driv. Trummorna blir lite enhanda när de är så framträdande och inte varierar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Nbient said:

Hann tyvärr inte höra originalet, men i den du lagt sist nu tycker jag inte musik och sång sitter ihop.
Trummorna är alldeles för komplexa i mening.  Att dunka på en trumloop och en padmatta under en färdig sång känns lite väl enkelt.
Enda behållningen i den här låten är gitarren. Spelar du själv, eller är det också en loop? 
Inget fel att använda loopar, men det kräver lite mer än såhär för att det ska bra bli i min mening. 
Ljuden som sådana är det inget fel på. Det är mest sättet de används på. 
Fundera på trummorna, instrumentarrangemangen generellt, och mixen.  

PS. Tack för tipset till sångspår på nätet.  Blev litet nyfiken på den varianten. 

Ja jag spelar alla instrument utom trummor, alltså. Jag är ju gammal gitarrist och gillar även att spela munspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Growingart said:

Jag tycker sång och gitarr funkar ihop. Men lyfta fram mer gitarr skulle bli mycket mer energi och driv. Trummorna blir lite enhanda när de är så framträdande och inte varierar.

Tack för det. Det var roligt att få synpunkter. (Fler har ansett att jag mixar trummorna för högt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 4/8/2021 at 12:54 PM, Nbient said:

Hann tyvärr inte höra originalet, men i den du lagt sist nu tycker jag inte musik och sång sitter ihop.
Trummorna är alldeles för komplexa i mening.  Att dunka på en trumloop och en padmatta under en färdig sång känns lite väl enkelt.
Enda behållningen i den här låten är gitarren. Spelar du själv, eller är det också en loop? 
Inget fel att använda loopar, men det kräver lite mer än såhär för att det ska bra bli i min mening. 
Ljuden som sådana är det inget fel på. Det är mest sättet de används på. 
Fundera på trummorna, instrumentarrangemangen generellt, och mixen.  

PS. Tack för tipset till sångspår på nätet.  Blev litet nyfiken på den varianten. 

Kul att du gillar mitt gitarrspel, jag brukar mer bli uppmärksammad för mitt sätt att spela munspel.

 

Sedan lägger jag inte på "padmattor" utan lägger på ackord med min kompgitarr men visst, jag är ingen keyboardist utan spelar bara platta ackord på mitt keyboard.

Själv tycker jag att ackordföljden är viktig när jag gör musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...