Jump to content

Recommended Posts

Tja! Läget?

Jag vill mastra ett beat jag har gjort, främst vill jag höja ljudnivån. Går det att lägga compressor et.c i Cubase på hela projektet? Behövs det nåt speciellt program?

12 timmar sedan sa Teflon:

Tja! Läget?

Jag vill mastra ett beat jag har gjort, främst vill jag höja ljudnivån. Går det att lägga compressor et.c i Cubase på hela projektet? Behövs det nåt speciellt program?

Det går fint att lägga compressor på mastern i Cubase.

Om du inte är så van att mastra så kan du få hjälp av Izotope Ozone med mastringen. Behöver inte vara fulla sviten utan du kan använda dig av den billigaste varianten.

Edited by drloop
Posted (edited)
10 timmar sedan sa drloop:

Det går fint att lägga compressor på mastern i Cubase.

Om du inte är så van att mastra så kan du få hjälp av Izotope Ozone med mastringen. Behöver inte vara fulla sviten utan du kan använda dig av den billigaste varianten.

Tack man! Vet inte riktigt vad mastern är, hur öppnar man den?

Edited by Teflon

Mastern---> masterkanalen.

Precis som du lägger eq/kompressor på ljudspåren så gör du det samma på mastern. 

Du hittar som sagt mixerbordet i Cubase med F3. Regel längst bort till höger heter master out. Ovanför regeln hittar du 4 knappar S, M, E och L om jag minns rätt. 

Klicka på E så får du upp lite "slots" för att lägga på EQ, kompressor m.m 

18 minuter sedan sa vayzeria:

Mastern---> masterkanalen.

Precis som du lägger eq/kompressor på ljudspåren så gör du det samma på mastern. 

Du hittar som sagt mixerbordet i Cubase med F3. Regel längst bort till höger heter master out. Ovanför regeln hittar du 4 knappar S, M, E och L om jag minns rätt. 

Klicka på E så får du upp lite "slots" för att lägga på EQ, kompressor m.m 

Tackar! 🙂

• Gilla 1

Jag använder aldrig kompressorer för att få upp volymen, utan limiter 🙂
Kompression använder jag om jag vill få en annan rörelse i mixen. Rellativt sällan faktiskt. 
Du behöver inte mer än -14 lufs, om det låter bättre så kan du såklart gå över det. Kolla den integrerade -14 lufsen på loudnespenalty.com. Där ska du ha -0.1 peak headroom för att få rätt läsning. Om du laddar upp till spotify och nästan överallt, ha då 1 db peak headroom efter att du har minst -14 lufs 🙂
Skicka den till mig om du vill testa min mastring annars
www.caspermix.com

Lycka till 🙂

Posted (edited)
8 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

Jag använder aldrig kompressorer för att få upp volymen, utan limiter 🙂
Kompression använder jag om jag vill få en annan rörelse i mixen. Rellativt sällan faktiskt. 
Du behöver inte mer än -14 lufs, om det låter bättre så kan du såklart gå över det. Kolla den integrerade -14 lufsen på loudnespenalty.com. Där ska du ha -0.1 peak headroom för att få rätt läsning. Om du laddar upp till spotify och nästan överallt, ha då 1 db peak headroom efter att du har minst -14 lufs 🙂
Skicka den till mig om du vill testa min mastring annars
www.caspermix.com

Lycka till 🙂

Okey tack! 🙂

Edited by Teflon
9 timmar sedan sa Teflon:

Kostar det nåt om jag skickar en låt till dig Casper?

Du kan få ett test, det kostar om du vill använda den(: skicka in en wetransfer länk till hemsidan på din wav fil om du vill höra 👍

Posted (edited)
19 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

Du kan få ett test, det kostar om du vill använda den(: skicka in en wetransfer länk till hemsidan på din wav fil om du vill höra 👍

Jag har skickat en länk nu till beatet! Skickade två filer, på den första länken var det ett litet fel på beatet!

Edited by Teflon
  • Gilla 1

Ett annat lättanvänt och helt ok verktyg för att bla få upp nivån på mixen är
Lurssen Mastering Console från IK Multimedia.  
Den har ett antal presets du utgår ifrån, och kan göra egna justering på EQ och andra delar i masteringflödet, som tex kompressorinställningar.