Jump to content
Annons

Microbeats?


onid

Recommended Posts

Nån som vet hur man gör dessa så kallade microbeats? (tex Björks låt Cocoon) Hur får man fram dessa små knastriga datoriserade hääärliga ljud? Det låter så genomtänkt. När man kollar ljudvågorna på trumloparna så ser varje slag annorlunda ut. Kan inte tänka mig att de har programerat varje litet ljud....

Hur som helst hjälp mig! jag blir tokig, för jag vill ha dessa sorts beats i min musik men vet inte hur jag ska gå tillväga! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tja!

Min brosa som är ett stort björkfan har invigt mig lite i hemligheten.

Ljuden i just cocoon är tydligen gjorda med bara mass aslagjud på kroppen eller vad man säger 😎...Slå lite med ett finger på handflatan eller på kinden å dylikt. Knäpp me fingrar smäcka lite me tunga., allat såntdär.

Annars kan du i princip ta vilket ljud som helst fast du tar "milisekunder" å klipper ut dessa. Sen tar du ljudet å förlänger de nån aning eller nåt.

Lyssna på Opiate/Thomas knak, matmos, ensemble och dyl. Säger min brossa.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket! Lyssnar faktiskt på allt du nämnde. Särskillt Matmos. Vem är din bror? Hänger han här på forumet? Det finns hur mycket som helst jag undrar om tex Björks musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket! Lyssnar faktiskt på allt du nämnde. Särskillt Matmos. Vem är din bror? Hänger han här på forumet? Det finns hur mycket som helst jag undrar om tex Björks musik.

haha...Min brossa hänger inte här på forumet ne. han hänger på några andra. är de nåt särskillt du undrar så kan jag väl fråga honom lr nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program är lämpligast för att skapa dessa microbeats? Vad använder sig typ Matmos o Björk av på plattan Vespertine? Hur får man fram det där knastriga lp-liknande ljudet i beatet i låten Coocon? Vad för effekter osv?

Ursäkta alla frågor. =) Hoppas din bror kan hjälpa mig. Håller mig iaf inom microbeats-frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey jag frågade min bror lite nu. Eftersom han inte är en sånhär studio räv eller vad man kan kalla de så vet han inte de tekniska aspekterna runt de hela. Dock vet han att matmos å björk brukar improvisera fram de mesta. Te.x använda helt nya saker att göra ljud med. Vet att de har gjort låtar med iskuber, folk som går på sand, köpvagnar osv... Sen har min bror läst att de inte brukar använda sig av samma grejer flera gånger, kan vara så även med själva mjukvaru grejerna de kör med.

Jag testade själv att göra lite microbeats med några av grejerna min bror sa, och de gick skit bra. Fick till fina saker iaf 🙂

Så för att göra dem själv behöve du i princip bara lite fantasi och vilka ljud som hellst. Sen effekt delen är de bara till att lyssna/testa sig fram, finns ju inget universalt knep liksom...

Lycka te!

Link to comment
Dela på andra sajter

ah coolt! Tack för infot. Jag gjorde också en del försök och det gick skitbra. Samplade en macdonalds kaffemugg och min tunga bla 🙂 Nu vet jag vad det handlar om iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...