Jump to content
Annons

Släpper äntligen mitt concept album ala Dream Theaters 'Scenes from a memory'


Terror

Recommended Posts

Min absoluta favoritskiva när jag växte upp var Dream Theaters 'Scenes from a memory'. Det var första gången jag någonsin hört rock/metal vara så intressant. Petrucci's solon, Portnoy's trummande etc. Jag var förälskad. Sedan dess har jag alltid velat göra en egen "concept album"-skiva. Jag började skriva på denna platta tidigt 2016.
Jag har nog skrivit över 200 minuter material för den, men mycket var bara skit. Vad som blev kvar, efter mycket omskrivningar och ominspelningar är en platta på ca 32 minuter. Jag försökte göra EN enda låt, och det känns som om jag lyckades okej. Det är lite breaks här och där, men allt flyter ändå ihop. Så lyssnar du från start till slut, så är det en enda stor resa, och det var det jag eftersträvade. Att göra ett concept album 2021 är rätt idiotiskt, då folk endast hoppar mellan singlar och lyssnar på spellistor. Men jag gjorde den här skivan för mig själv. Men om andra kan tänka sig att lyssna igenom 32 minuter av mitt halvdanna artisteri, så är det fantastiskt.

Skivan är instrumental, då jag inte är någon sångare. Alla solon är även rätt simpla, då jag inte är någon lead-spelare. Men det tränar jag på till nästa skiva!

Den första singel heter 'Far from real' och ni kan både se och höra den här:

Jag skulle bli jätteglad om ni kunde pre-save skivan via denna länk! Ni behöver inte lyssna på den senare, men om ni pre-savear så pushas den lite gran, och det skulle uppskattas!

 

Jag har skrivit, spelat in och mixat skivan själv. Mastering är gjord av Joel Wanasek. 
Om ni har några frågor och/eller kommentarer så skriv gärna här nere! 🙂

Redigerat av Terror
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis!

Låter skitbra måste jag säga, gillar progressiv rock stenhårt så det är kul att någon håller på med denna stil. Det här kan ju vara något för vår Slottskogsfestival i https://garf.eu också live, Slottskogen Goes Progressive.

Pre-saveade den också på Spotify och blir kul att höra hela.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Peter Roos said:

Grattis!

Låter skitbra måste jag säga, gillar progressiv rock stenhårt så det är kul att någon håller på med denna stil. Det här kan ju vara något för vår Slottskogsfestival i https://garf.eu också live, Slottskogen Goes Progressive.

 Pre-saveade den också på Spotify och blir kul att höra hela.

Tack! De va väldigt snällt sagt och gjort av dig 🙂  Det uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 hour ago, Björn Olsberg said:

Åh vad kul! Väl spelat. Den singeln kommer spelas här. Kommer du släppa även på Apple Music? Hittade ingen förhandsinformation där. Ser fram emot albumsläppet!

Hej Björn!

Tack så mycket! "kommer spelas här", vad menar du med det?
Ja, skivan släpps på alla digitala tjänster den 3 April 🙂
‎Delirium by Jeremy Sandstrom on Apple Music

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Dream Theater är ett av mina absoluta favoritband. Har lyssnat en hel del på Scenes from a memory genom åren. Verkligen positivt överraskad av din låt, du har fångat stämningen väl. Ska helt klart lyssna igenom hela när den släpps!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inget fan av DT men att det är faktiskt ganska ball att göra en konceptplatta så där.

Pra joppat, Terror!

Nyttjar inte Spotify men lyssnade via YT.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, -Johan- said:

Dream Theater är ett av mina absoluta favoritband. Har lyssnat en hel del på Scenes from a memory genom åren. Verkligen positivt överraskad av din låt, du har fångat stämningen väl. Ska helt klart lyssna igenom hela när den släpps!

Jättetack för de dina orden! Dock är nog detta en utav de låtar som påminner MINST om Dream Theater kanske. Så då hoppas jag att du tycker om en utav de andra mera! Den här var nog en utav dem som är mest dynamisk och "intressant" att ha som singel 🙂 Tack för att du lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, CHAE said:

Är inget fan av DT men att det är faktiskt ganska ball att göra en konceptplatta så där.

Pra joppat, Terror!

Nyttjar inte Spotify men lyssnade via YT.

Vänligen,

CHAE

Tack ska du ha Chae! 🙂 Mja, det var minst sagt en utmaning. Hade varit lättare om jag kunde sjunga eller spela lead guitar bättre. Nu fick man förlita sig mer på riffen i sig och så! Så det är en kul utmaning att ge sig själv! Originalet var över 45 minuter lång, men de var rätt många tråkiga och "önodiga" partier som klipptes bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa Terror:

Tack ska du ha Chae! 🙂 Mja, det var minst sagt en utmaning. Hade varit lättare om jag kunde sjunga eller spela lead guitar bättre. Nu fick man förlita sig mer på riffen i sig och så! Så det är en kul utmaning att ge sig själv! Originalet var över 45 minuter lång, men de var rätt många tråkiga och "önodiga" partier som klipptes bort.

Mm det är en utmaning men det klarade du av galant IMO👍🏼
Kan tänka mig att processen varit både intressant och långsam (?)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minutes ago, CHAE said:

Mm det är en utmaning men det klarade du av galant IMO👍🏼
Kan tänka mig att processen varit både intressant och långsam (?)

Långsam som i tid, ja. Det har inte varit trögt att skriva. Snarare tvärtom. Men som jag skrev så var mycket skit. 
Tror hela skivan finns i 3 versioner, typ. Men man flyttade runt lite grejer för att de skulle flyta ihop bra. 

Det svåraste var väl att vara kreativ med tempobyten och tonartsbyten. Det hade varit lätt om allt var i D och i 165bpm tex. Men det hade varit trist. Så att försöka smälta ihop allt var de svåraste. Det blev tyvärr någon "nödbrytning" på ett ställe som jag inte är 100% nöjd med, men jag var tvungen att släppa skivan någon gång. Annars blir det aldrig klart. Nu har jag gått vidare och påbörjat nästa projekt 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Terror:

Hej Björn!

Tack så mycket! "kommer spelas här", vad menar du med det?
Ja, skivan släpps på alla digitala tjänster den 3 April 🙂
‎Delirium by Jeremy Sandstrom on Apple Music

Grymt, nu syns den. Då är den förhandsbokad 👍

Med "spelas här" menar jag bara att spelas här i hemmakontoret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Terror:

Jättetack för de dina orden! Dock är nog detta en utav de låtar som påminner MINST om Dream Theater kanske. Så då hoppas jag att du tycker om en utav de andra mera! Den här var nog en utav dem som är mest dynamisk och "intressant" att ha som singel 🙂 Tack för att du lyssnade!

Ok, blir intressant att höra resten. Gillar förövrigt gitarrsolona, sköna som fan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också kunna göra sådär ! Jag är avis.

Har pre-savad den ... vad det nu innebär ... har jag typ beställt ett kylskåp ?

 

LOTTERY.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, HomerJSimpsson said:

Jag vill också kunna göra sådär ! Jag är avis.

Har pre-savad den ... vad det nu innebär ... har jag typ beställt ett kylskåp ?

 

LOTTERY.jpg

om jag ska vara riktigt ärlig så har jag inte en aning om vad det gör..
Men internet säger typ såhär:

Spotify’s pre-save feature allows users to save one song or an entire album to their queue before it’s released. This is convenient for both artist and user because, well, life is complicated and sometimes people forget about that new release they heard about a few weeks ago.

With a pre-save, the user can add the unreleased song or album when they first see it and forget about it until the release date when it magically shows up for them to hear in their Spotify queue.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...