Jump to content
Annons

Köpa utomlands från USA


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag har märkt att det är billigare med elgitarrer i t ex usa gemfört med Sverige. Men kan man beställa dem utomlands som t ex sweetwater utan problem? Eller finns det en stor risk att varan går sönder?  Hur är det med delbetalning utomlands? 

För på sweetwater så kunde man dela upp betalningen? Är det säkert att betala så online från utlandet? 

 

Mvh. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Metal,

tänk på att det läggs på moms och tull, och sedan moms på tullen, plus en ganska stor fraktkostnad som kommer att läggas på när du handlar från U.S.A. så det kommer att vara billigare att köpa dina gitarrer här i EU. Känner man någon i the US så kan man be dem köpa gitarren istället och ta med sig.

För övrigt är Sweetwater ett bra Online-företag där det också går att köpa på avbetalning. Jag har handlat mycket mjukvaror på nätet, bland annat därifrån, och det känns väldigt säkert, men skulle dock vara tveksam till att handla en bas eller gitarr on-line, man vill ju känna på den först:-)

Det är lite olika momssatser beroende på vad man köper utanför EU:

https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

Mobilskalen i exemplet från Tullen köpta utanför EU  (i Kina) - blev alltså 663 kronor dyrare (från 1800;- till 2463;- med moms och tull), och då är inte frakten inräknad heller.

Jag köpte en Demeter VTBP-201 S från Tyskland istället för U.S.A. eftersom de skulle ha runt 1200,- i frakt därifrån (vikt 6,8 kg).

 

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Peter är inne på viktiga saker. Jag hade personligen varit försiktig med att köpa utanför EU. Dels för att den svenska konsumenträtten inte gäller där, men också eftersom företag i vissa fall inte har världsgaranti utan kontinentgaranti (som oioioi märkte).

Dessutom (som Peter Roos är inne på) är priset inte alltid så fördelaktigt som man kanske tror inledningsvis.

Om du handlar en gitarr för, låt säga motsvarande 5000 kronor i USA, och vi antar att frakten kostar motsvarande 1000 kronor (taget mer eller mindre ur luften - detta måste i likhet med garanti mm naturligtvis kollas upp i förväg), så blir kalkylen:

Vara: 5000 kr
Amerikansk VAT (varierar ngt beroende på varifrån du handlar): Ca 10 % = 500 kr
Frakt: 1000 kr
Tull: 3 % av 6250 kr (5000+1000+250) = 187,50
Svensk moms 25 % av 6437,50 kr (6250 + 187,50) = 1609 kr

Totalt: 8047 kr

Det kan också vara så att du blir ålagd att betala importtullsdeklarationsavgift på 125 kronor beroende på vilket företag som sköter transporten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sweetwater vill inte heller sälja till EU pga GDPR.  Nytillverkat är oftast en ganska dålig ide att köpa från USA om den finns att få tag på inom EU. Grejer av trä har dessutom ganska hårda krav med massa dokumentation om dess ursprung.  Jag tror man har lättat lite på dessa regler specifikt för musikinstrument men hur fungerar det i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...