Jump to content
Annons

Omatchade mikrofoner på samma källa? Produktionsfunderingar och konflikter!?


Recommended Posts

Jag började skriva om ett dilemma jag har kring trummor men insåg snabbt att det lika gärna funkar på andra instrument..

- I och med en ny studio och mycket större rum har jag prioriterat uppgraderingar för truminspelningar. För mig brukar ett par Coles på OH och en 47fet på kagge vara en favoritgrund med lite extra löst runt om. Vill också nämna att jag vanligtvis kör runt 12 mikrofoner på ett kit för att kunna ha val i slutändan.

Men för ett drygt halvår sedan så fick jag lånat lite andra mikrofoner till en större albuminspelning (som fortfarande pågår). Pukor har jag varit sådär nöjd med under en längre tid (även hur det låter i andra studios). Efter många egna tester och byten av mickar har jag sållat fram att Beyer M88 passar mig bäst. Men hängpukan har sällan velat bli helt bra. (låt oss också utgå från att jag kan stämma trummor). Problemet kan ha varit för mycket fult läck av annat (med vissa mickar) och ibland lite väl skarpt och nästan kartongpappig attack men med bra ton med andra mickar. Iallafall, jag fick låna en 414EB med brasskapsel som jag satte på min 12" häng och vilket jäkla kalasljud det blev! Problemet hade kunnat bli löst här för det lät så bra! Golvpukorna (14" och 16") lät också bra med M88or men annorlunda gentemot hängpukan. Hängpukan lät väldigt öppen, rund och klar medans golvisarna lät basiga, runda och perfekta. Jag har sedan dess känt ett dilemma kring detta utan att ha ett bra svar.
Efter det började jag fundera väldigt mycket kring matchade par och val av mikrofoner till hur det sen ser ut i mix och vad jag gör med allt. Just i denna inspelningen är pukor väldigt framträdande med mycket rullningar och fokus. Visst kan man stanna i att om det låter bra så låter det bra och resten fixas ihop i mix. Jag blir inte riktigt nöjd med det svaret och förhoppningsvis hoppas jag att ni som läser detta förstår vad jag menar som problematiskt.

Hur brukar ni som spelar in trummor planera eller för den delen ni som får färdiga inspelade trummor för mixning göra när ni märker stor skillnad på hur grundkällorna är inspelade? Främst då kanske olika OH för L och R och pukor om vi nu tänker en klassisk stereobilds trum-mix. Tycker ni gruppbussens inserts limmar ihop det tillräckligt?
Det jag vill säga är väl att M88 inte låter lika bra på häng som på på golv i mitt fall. Och 414 låter helt annorlunda men rätt.

 

Annars har man gjort flera truminspelningar där det inte funnits ett enda riktigt stereopar med bravur men då funkade det med musiken. Eller rättare sagt, det blev en kompromiss och sedan blivit lite överdrivet vridet med flit. Kanske inte samma sak.

 

Jag öppnar nog mest upp en diskussion om allt och ingenting. Som sagt, det hade kunnat handla om en L & R mix på ett piano som är inspelat med en U87 och en Nt1.
Hade varit intressant med någon som stött på detta (och säkert lyckats förstora dilemmat).

Det är möjligt att jag kanske bara har för mycket tid över nu...

 

väl mött

 

Och btw, om någon sitter inne på en AEA KU5a och/eller Jospehson E22 så hade jag gärna ställt lite fler frågor! Annars hade jag velat hyra så jag kan prova dem hos mig. Ingen häromkring lokalt verkar sälja dem. Båda varianter känns som att det skulle kunna passa min stackars hängpuka kanon! Också lite billigare än en brass 414.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du hittat till M88 för större pukor. 🙂
Jag gillar det fokus man får med dom. Samtidigt håller jag med om att C414 är en grymt bra pukmick. Skillnaden närmickar emellan kokar för mig ner till två saker. Läckage och hur de kompletterar övriga mickar. 

M88 har ett relativt smalt fokus (typ supernjure) vilket gör att man slipper en del virvel och hihat på golvpukorna. Det är smidigt! Plus ett baslyft som ofta funkar bra för lägre stämda pukor. 

C414 går att ställa som man vill ha den, men ofta tycker jag att den låter bäst i njure. Som, när man vinklar den ned mot skinnet, släcker ut en del av cymbalerna ovanför. 

Jag upplever att ljudet hos C414 ofta mixar bättre med överhäng, medan M88 låter bra isolerad. Så jag föredrar C414 om dom ska lyfta fram vad som redan finns i OH, medan jag föredrar M88 när närmickarna ska vara i fokus. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/19/2021 at 6:05 PM, joachime said:

Kul att du hittat till M88 för större pukor. 🙂
Jag gillar det fokus man får med dom. Samtidigt håller jag med om att C414 är en grymt bra pukmick. Skillnaden närmickar emellan kokar för mig ner till två saker. Läckage och hur de kompletterar övriga mickar. 

M88 har ett relativt smalt fokus (typ supernjure) vilket gör att man slipper en del virvel och hihat på golvpukorna. Det är smidigt! Plus ett baslyft som ofta funkar bra för lägre stämda pukor. 

C414 går att ställa som man vill ha den, men ofta tycker jag att den låter bäst i njure. Som, när man vinklar den ned mot skinnet, släcker ut en del av cymbalerna ovanför. 

Jag upplever att ljudet hos C414 ofta mixar bättre med överhäng, medan M88 låter bra isolerad. Så jag föredrar C414 om dom ska lyfta fram vad som redan finns i OH, medan jag föredrar M88 när närmickarna ska vara i fokus. 

Ja dom funkar verkligen till det mesta men inte riktigt samma resultat på mindre pukor därav mitt problem. 414 smälter in hur bra som helst! Det kanske får bli så att jag får deala med ägaren om den micken sen när allt detta är klart... Annars hade det varit intressant med ett test av de andra mickarna jag nämnde då jag gärna håller mig till färre "bra mickar" än många likadana. Grundfrågan är väl bara om folk tänker i samma banor som jag och om man känner av problematiken i olika låtande karaktärer på pukor jämfört med ett OH.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Avvägningen läck och grundljud är alltid svår. Sedan beror det på vilket sound man är ute efter på trumsetet. 

Olika mickar på pukorna är inget problem, golv och häng låter olika så det gör inget om man har olika mickar tycker jag. Bättre att anpassa vad som låter gött än matchade mickar.

Gissar att du provaråt 421 på pukor? Min goto mick om jag inte har tid att testa mig fram.  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, drloop said:

Avvägningen läck och grundljud är alltid svår. Sedan beror det på vilket sound man är ute efter på trumsetet. 

Olika mickar på pukorna är inget problem, golv och häng låter olika så det gör inget om man har olika mickar tycker jag. Bättre att anpassa vad som låter gött än matchade mickar.

Gissar att du provaråt 421 på pukor? Min goto mick om jag inte har tid att testa mig fram.  

Faktum är att jag aldrig riktigt tänkt i dom banorna då jag alltid tyckt att om det låter bra så låter det bra och går vidare i processen. Men just i detta projekt har vi delat lite på uppfattning om trumideal och inspelningstekniker vilket gjort att man känt osäkerhet kring pukorna på ett annat sätt än tidigare. De får mycket plats nu och jag tycker mig ändå känna ganska stor skillnad i deras karaktär med de val vi har nu. Som sagt, de låter bra men på olika sätt.
421 och jag blir inte kompisar direkt. Haft både vintage och nya. Jag har lyckats tappa dem ett par gånger pga deras overkligt dåliga mickhållare så jag vågar inte köra dem längre. Och sen gillar jag dem inte om jag direkt jämför dem mot en m88. RE20 är också en sådan mick jag gillar på pukor men kanske inte nödvändigtvis på 12". Vet inte om det har med storleken och låg resonans att göra. Får helt enkelt prova runt lite mer på den positionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med tipset om M88! Jag har funderat på att skaffa en 421 för hängpuka, men kanske ska kolla på flera kandidater. Har gjort idoga försök med SM57, men tycker inte att den funkar något vidare för mig.

SM7B tycker jag funkar fint på golvpuka, fin ton och väldigt lite läck - men man behöver ju 4000 kr och en stadig bom. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Jayway said:

SM7B tycker jag funkar fint på golvpuka, fin ton och väldigt lite läck - men man behöver ju 4000 kr och en stadig bom. 😉

Och en riktigt stark preamp! Jag har fått väldigt bra resultat med sm7 men som sagt, bra preamp för att ge bra resultat! 
Har svårt att tro att du inte kommer gilla M88! Den funkar väldigt bra på kick och bas-stärk också kan jag tycka! 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar ljudet av 421 på trummor och på förstärkare men kan hålla med om att upphängningen är så där och gaffa kan krävas. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...