Jump to content
Annons

Vad orsakar knäppljuden i min dator?


Tomas E

Recommended Posts

Nyligen har det börjat uppstå knäppljud lite då och då. Inte ofta, men man märker det ju när man spelar in eftersom det nog så irriterande blir inspelat. Det kan ju ha många orsaker, men jag är övertygad om att det är något i datorn som orsakar problemet. Jag satt nämligen vid ett tillfälle med hörlurarna direkt till datorns inbyggda utgång och hörde det då. Alltså kan det inte vara mitt externa ljudkort som spökar, det var avstängt. Jag höll inte heller på att spela in, satt och lyssnade på musik. När jag hörde ljudet hade jag ingen musik igång. Det var alltså helt tyst förutom att det knäppte till, en eller två gånger.

Har en Lenovo Legion T530-281CB stationär dator, Samsung 970 EVO Plus NVMe M.2 SSD på 512 GB där Windows ligger, samt en till HDD på 1 TB.

RAM-minnet är Corsair Vengeance LPX DDR4 2x16 GB 2666 MHz (Dual channel).

Citat

Processor    Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz   3.19 GHz
Installerat RAM-minne    32,0 GB (31,9 GB går att använda)
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor


 

Redigerat av Tomas E
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min dator snarkar ibland men som tur så är det min videodator så det gör ju inget. Har ingen aning om varför men försök med ett annat vägguttag på en annan grupp som mixamannen föreslår. Har en Lenovo y720 laptop också men den är tyst

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan är inne på så kan det mycket väl vara små strömspikar i din dragna el som orsakas av andra anslutna enheter som kyl, frys, disk/tvättmaskin mm. Om du inte vill dra om elen så kan du läsa på lite om strömfilter eller UPS:er som också ser till att leverera en jämn ström till din dator (och eventuella externa ljudkort, men det låter inte som att du använder ett sådant?). Eftersom elektronikens livslängd i allmänhet förkortas av många strömspikar så kan det vara en bra idé att titta på det för att inte något i din dator ska gå sönder i förtid. Ett bra nätaggregat i datorn borde ha tagit hand om det, men det är inte alla som gör. Hur det ligger till i ditt fall vågar jag inte säga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur ofta är det? Försök spela in ljudet och inget annat. Den kan stå i timmar och spela in så kan man kanske se något mönster.  Använd maximal buffert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem i studion orsakade av störningar på nätet. Min lösning var en kloss till reningsfilter som allt går via. Mitt är industriellt, fick det av en kompis som i sin tur hade köpt det från ett gammalt tvätteri vill jag minnas, och surrar en hel del så det får stå i ett rum bredvid, men funkade kanon.
Och det är just reningsfilter som är det enda som funkar. Finns transientfilter och UPS:er och allt möjligt, men transientfiltren tar bara väldigt extrema toppar och är i princip värdelösa här, och UPS:er kopplas inte igång alls förrän strömmen gått, så de renar ingenting.
Ingen aning om var man kan köpa riktiga filter, men det är värt investeringen. Att de dessutom är avsedda för professionellt bruk betyder åsså att de sällan är så förbaskat dyra som exempelvis hifi-prylar brukar vara, samt att de brukar vara väldigt robusta.
Men surriga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

 

15 timmar sedan sa mixamannen:

Jo, fast han höll inte på att spela in… kan vara kylskåpet eller nåt annat på samma fas.

 

15 timmar sedan sa pop53:

Min dator snarkar ibland men som tur så är det min videodator så det gör ju inget. Har ingen aning om varför men försök med ett annat vägguttag på en annan grupp som mixamannen föreslår. Har en Lenovo y720 laptop också men den är tyst

 

15 timmar sedan sa Björn Olsberg:

Som andra redan är inne på så kan det mycket väl vara små strömspikar i din dragna el som orsakas av andra anslutna enheter som kyl, frys, disk/tvättmaskin mm. Om du inte vill dra om elen så kan du läsa på lite om strömfilter eller UPS:er som också ser till att leverera en jämn ström till din dator (och eventuella externa ljudkort, men det låter inte som att du använder ett sådant?). Eftersom elektronikens livslängd i allmänhet förkortas av många strömspikar så kan det vara en bra idé att titta på det för att inte något i din dator ska gå sönder i förtid. Ett bra nätaggregat i datorn borde ha tagit hand om det, men det är inte alla som gör. Hur det ligger till i ditt fall vågar jag inte säga.

Tack för dessa tips! Ska kolla upp mer om detta.

Jo som sagt, det uppstod även när jag inte spelade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa mixamannen:

Har du otur så har du fått knäpp från helvetet som är svårfelsökt. Tänk efter om du har installerat nåt nytt, om nåt har gjorts med elen eller om du har nån ny granne som installerat nån jäkla mining-rigg eller så. 🤭

Har ingen aning om vad grannarna håller på med. 😄 Tror inte att elen är åtgärdad heller, många underhållsarbeten ligger nere pga Coronan. I och för sig kanske nåt behöver repareras då, men det ligger utanför min kompetens, och kanske i så fall inte heller inne i lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa pme:

Hur ofta är det? Försök spela in ljudet och inget annat. Den kan stå i timmar och spela in så kan man kanske se något mönster.  Använd maximal buffert.

Jag har haft det i åtanke. Skulle kunna köra igång en inspelning innan jag går och lägger mig, och se om det är nåt annat än ett streck i vågformen på morgonen.

Tror inte att det har med buffertstorleken att göra eftersom det som sagt även kan höras när jag inte spelar in. Har tidigare kollat hur mycket belastning det blir när jag spelar in, de staplarna går inte upp mer än till 20-25%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan sa van Caine:

Jag hade liknande problem i studion orsakade av störningar på nätet. Min lösning var en kloss till reningsfilter som allt går via. Mitt är industriellt, fick det av en kompis som i sin tur hade köpt det från ett gammalt tvätteri vill jag minnas, och surrar en hel del så det får stå i ett rum bredvid, men funkade kanon.
Och det är just reningsfilter som är det enda som funkar. Finns transientfilter och UPS:er och allt möjligt, men transientfiltren tar bara väldigt extrema toppar och är i princip värdelösa här, och UPS:er kopplas inte igång alls förrän strömmen gått, så de renar ingenting.
Ingen aning om var man kan köpa riktiga filter, men det är värt investeringen. Att de dessutom är avsedda för professionellt bruk betyder åsså att de sällan är så förbaskat dyra som exempelvis hifi-prylar brukar vara, samt att de brukar vara väldigt robusta.
Men surriga.

Tack!

Låter som att det blir en svår uppgift att få tag på ett sånt.

Kom just på att nån elektriker för en massa år sen sa att det är "skitig" ström i det här huset. Hur han förklarade exakt minns jag inte, men det kan ju vara en del av orsaken.

Redigerat av Tomas E
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Tomas E:

Tack!

Låter som att det blir en svår uppgift att få tag på ett sånt.

Kom just på att nån elektriker för en massa år sen sa att det är "skitig" ström i det här huset. Hur han förklarade exakt minns jag inte, men det kan ju vara en del av orsaken.

NP mon! Och det borde inte bli så jobbigt vad jag kan föreställa mig. För mig var det bökigt för att jag inte visste vad jag skulle göra och fick en massa riktigt riktigt dåliga tips jag försökte gå på, och den som kom med lösningen var faktiskt den jag fick klossen av dessutom.
Men om du vill ha ett schysst strömfilter så tror jag i princip bara det är att gå till en el-butik och fråga!  Min är stor som en baslåda, men den ska ju hålla igång flera tvättmaskiner där varje ska typ klara av en hel skolklass av sällsynt skitiga ungars kläder typ (inte så stor överdrift som det kanske låter som), och ska du bara hålla igång en ensam dator så kan jag inte tänka mig att det borde vara varesig dyrt eller smärtsamt att hitta.
Gå dock inte till en hifi-butik. Deras koll på el brukar vara bedrövande.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan sa van Caine:

NP mon! Och det borde inte bli så jobbigt vad jag kan föreställa mig. För mig var det bökigt för att jag inte visste vad jag skulle göra och fick en massa riktigt riktigt dåliga tips jag försökte gå på, och den som kom med lösningen var faktiskt den jag fick klossen av dessutom.
Men om du vill ha ett schysst strömfilter så tror jag i princip bara det är att gå till en el-butik och fråga!  Min är stor som en baslåda, men den ska ju hålla igång flera tvättmaskiner där varje ska typ klara av en hel skolklass av sällsynt skitiga ungars kläder typ (inte så stor överdrift som det kanske låter som), och ska du bara hålla igång en ensam dator så kan jag inte tänka mig att det borde vara varesig dyrt eller smärtsamt att hitta.
Gå dock inte till en hifi-butik. Deras koll på el brukar vara bedrövande.

Kan det här vara nåt?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/grenuttag/204150-supra-grenuttag-md08-16-eu-sp-mk3/

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
11 minutes ago, Tomas E said:

Det kanske det kan vara om du kommer fram till att störningen kommer in den vägen. Det finns nog billigare varianter som gör samma sak.  Men störningen kan lika väl vara något som uppkommer i datorn. Tex att någon filterkonding håller på att ge upp i nätdelen eller på moderkortet.  Skydd av denna typ brukar vara bra på dämpa radio frekvenser, men det är förmodligen inte det som stör. Men gör en inspelning och lägg upp så kanske någon känner igen något.  Men är det något värmesystem? Har du problemen även när det är varmt ute, eller har de uppkommit nu under vintern?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa pme:

Det kanske det kan vara om du kommer fram till att störningen kommer in den vägen. Det finns nog billigare varianter som gör samma sak.  Men störningen kan lika väl vara något som uppkommer i datorn. Tex att någon filterkonding håller på att ge upp i nätdelen eller på moderkortet.  Skydd av denna typ brukar vara bra på dämpa radio frekvenser, men det är förmodligen inte det som stör. Men gör en inspelning och lägg upp så kanske någon känner igen något.  Men är det något värmesystem? Har du problemen även när det är varmt ute, eller har de uppkommit nu under vintern?

Har upptäckt det för bara några veckor sen. Inte varmt inne, lagom temperatur. Fläktarna går heller inte mer än på lågvarv såvida jag inte renderar en film då de går upp tillfälligt. Det är ett rejält kylsystem i den här datorn från början. Eller menar du värmesystem i huset eller lägenheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett oförklarligt regelbundet knäppande ljud häromdagen, kopplade om alla kablar och restartade på olika sätt men inget hjälpte. Till slut insåg jag att min lilla mobila 4g wifi router låg bredvid hörlursförstärkaren, flyttade den till soffbordet och allt blev bra. 🙂

Redigerat av JakobP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa JakobP:

Fick ett oförklarligt regelbundet knäppande ljud häromdagen, kopplade om alla kablar och restartade på olika sätt men inget hjälpte. Till slut insåg jag att min lilla mobila 4g wifi router låg bredvid hörlursförstärkaren, flyttade den till soffbordet och allt blev bra. 🙂

Kan vara värt att ha  i åtanke. 👍

Min router står i hallen dock, långt ifrån datorn. I och för sig skulle jag kunna testa nån gång att göra en sån där lång nattlig inspelning med och utan router inkopplad. Lägger det till att-göra-listan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har du trefas i lägenheten kan du prova att köra datorn på en annan fas. Eller ännu jobbigare flytta dator till någon annan och prova där.  Har du samma problem då så vet du att det är i datorn det är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...