Jump to content
Annons

EQ-fråga


Taylor855

Recommended Posts

Jag läste en artikel i tidningen Studio om hur man mixar ett piano. 

Jag använder Logic Pro X och har bara de förinstallerade Equalizers.

I artikeln skrivs att man ska "rulla av under 200 Hertz".

Vad menas med det?

Jag skulle vara jättetacksam om jag fick en bra beskrivning hur jag ska göra och vad som menas med det.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Peter 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägger till lite ytterligare info med komplettering till drloop.

Använd ett högpassfilter, ser ut som en halv båge som går från vänster till höger. Ungegär som ett "snedstreck"   / 

Finns att välja bland de olika "banden".  Finns både 2, 4 och 6bandsfilter. Vissa har mer än så. 

Just högpassfilter finns på" 1 an" på ditt EQ. Klicka på den eller en flik i närheten så borde en liten lista på olika filter dyka upp.

Välj "bågen" och flytta den mellan lägsta frekvensen och upp till 200 hz. Stanna där du tycker det låter bäst. 

Mvh

 

 

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-08 at 20:02 sa vayzeria:

Lägger till lite ytterligare info med komplettering till drloop.

Använd ett högpassfilter, ser ut som en halv båge som går från vänster till höger. Ungegär som ett "snedstreck"   / 

Finns att välja bland de olika "banden".  Finns både 2, 4 och 6bandsfilter. Vissa har mer än så. 

Just högpassfilter finns på" 1 an" på ditt EQ. Klicka på den eller en flik i närheten så borde en liten lista på olika filter dyka upp.

Välj "bågen" och flytta den mellan lägsta frekvensen och upp till 200 hz. Stanna där du tycker det låter bäst. 

Mvh

 

 

Tack för svar.

Jag måste vara helt rudis. Jag hittar ingenting av det du beskriver.

Skulle du, vänligen, vara lite mer pedagogisk. Jag är nybörjare på den här nivån.

Normalt brukar jag bara välja förinställda lägen men nu håller jag på med ett piano-lir (många anslag) och jag får ingen ordning på ljudet. Jag tycker det blir för kraftigt anslag i början av själva "tonen". Det är liksom en lite stressig ton i själva millisekunden vid anslaget.

Jag skriver in noterna i "piano roll".

Link to comment
Dela på andra sajter

@Taylor855

Använder du någon EQ eller är det pianorollern vi pratar om?

Första frågan var ju om att rulla av under 200 hertz....nu pianorollern....

Om det är hårt anslag så får du minska velocity. 

Använder inte Logic, så du får nog använda youtube och söka.  Där finns garanterat hjälp och bra tutotials 😉😎

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan sa vayzeria:

@Taylor855

Använder du någon EQ eller är det pianorollern vi pratar om?

Första frågan var ju om att rulla av under 200 hertz....nu pianorollern....

Om det är hårt anslag så får du minska velocity. 

Använder inte Logic, så du får nog använda youtube och söka.  Där finns garanterat hjälp och bra tutotials 😉😎

På YouTube är det bara "mycket snack och lite verkstad" och barnsliga hip-hoppare. Jag orkar inte med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns duktiga producenter som faktiskt visar hur det fungerar och är pedagogiska.  Håll dig borta från wannabes och andra nötter. 

Följer själv många duktiga

Kush audio

Mixdown online med Chris Selim

Mix like a pro.

Många ger tips, trix och råd som man annars inte skulle upptäcka själv som nybörjare.

Att få hjälp med saker när man just börjat är ovärderligt annars står man och kommer ingen vart och ingen hjälper om man börjar hjälpa sig själv😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa vayzeria:

Ja det finns duktiga producenter som faktiskt visar hur det fungerar och är pedagogiska.  Håll dig borta från wannabes och andra nötter. 

Följer själv många duktiga

Kush audio

Mixdown online med Chris Selim

Mix like a pro.

Många ger tips, trix och råd som man annars inte skulle upptäcka själv som nybörjare.

Att få hjälp med saker när man just börjat är ovärderligt annars står man och kommer ingen vart och ingen hjälper om man börjar hjälpa sig själv😉

 

Tack för tipsen.

Jag ska ge det en chans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla många olika producenter/ mixare.  Alla har olika stilar, sätt att jobba.  Kan vara bra att ha en bred paket så att säga när man börjar. Och att låta allt "silas ner" varefter man blir bättre och har sin "grej".

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa mixamannen:

Det finns ju hur mycket som helst på Youtube som är bra. Rätt dumt att inte använda det arkivet. 😂

Om man inte vet vad som är bra och vad som är anus så är det ett extremt giftigt ställe att söka faktisk kunskap på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt så enkelt som att det bara är att sänka vid (valbar) frequens dessvärre, det här är något av en snårskog för nybörjare och nåt som är väldigt viktigt att lära sig lyssna efter för att kunna komma vidare som mixare.
Av just den anledningen kan jag inte säga var det låter bra och var det bara förstör, bara att bästa sättet att lära sig är att se till att man har medhörning man kan lita på, schysst akustik, eller, om det här är ett problem (vilket det lätt blir då schysst akustik är svårt att bygga), schyssta hörlurar att utgå ifrån.
Aktivera högpassfiltert (bilden har jag snott ifrån nätet), vilket är den vänstra delen i bilden. Försök sen hitta en bra punkt där det inte låter tunt (eller rättare sagt: tunnare än innan om materialet redan från början inte är särskilt fläskigt), men inte låter för luddigt nedtill heller. Det bästa är att få det precis perfekt givetvis, men är man osäker så är det för det mesta bättre att skära för lite än för mycket, och ta det därifrån.
När du kommit hit så har du förmodligen lyssnat för hårt på ljudet och förlorat perspektivet. Ta upp det igen efter att ha sovit på saken, och se vad du tycker då. Testa dig fram. Rince and repeat.
Jag skrev detta först eftersom det är en väldigt viktig del av mixningen när man börjar få fason på det, men faktum är att det enbart är kritiskt när man vet varför man använder det. Och vet man varför man använder det, så kan man använda det mer medvetet.
Det största frågan än nämligen - varför vill du använda filter på materialet? Är det ett akustiskt piano så lär det finns grymt mycket skräp i ljudet man vill bli av med, och oavsett mick så kommer man behöva skära bort en hel del bas.
Är det å andra sidan ett VST-piano, så är sannolikheten att det här skräp i basen väldigt liten, och att försöka skära för mycket (eller alls) kan göra en hel del skada istället.
Vilket leder till ytterligare saker för att göra ett förvirrande koncept ännu mer intressant: högpassfiltret används inte bara för det man hör, utan väldigt mycket för att se till att saker som kanske är under den hörbara gränsen för öronen och systemet man sitter i inte ska slå sig samman med andra spår i exakt samma situation som helt sonika skapar en ilsken mobb som kan gröta till mixen rejält tillsammans.
Men det här är överkurs just nu. Man kan få en grym råmix genom att bara fila bort det uppenbara skräpet och inte göra någonting alls annat. Inte en mix som går att sälja, men som är en fantastisk grund. 
När man har den grunden, en mix som låter bra helt utan processing, så kan man börja fila på att formge den ordentligt, och det är först i det här stadiet som man ens kan använda mer extrem filtrering utan att riskera att förstöra hela mixen.
Och allt måste ses i sitt perspektiv; gör aldrig något utan att veta varför. Och att veta varför tar tid att lära sig, det är något som en enkel artikel eller ens hel bok inte kan ge ett definitivt svar på. Bara guidelines. Som kanske inte funkar alls till det man gör.
Lita på öronen, men var medveten om att de är lynniga jävlar som kan bli direkta mytomaner så fort de blir trötta och griniga. Mixa aldrig när du är trött om du inte måste, för vad du vaknar upp till dagen efter kan vara något av en mardröm, SÄRSKILT när det kommer till filtrering.
Been there, done that. All of it....

 

High Pass Filter — Logic Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Särskilt ställen där vem som helst kan lägga upp vad som helst och kalla sig expert trots att det i verkligheten bara är en fjortis som just hittat ett crackat Cubase och därför vet allt om hur man gör låtar som kommer få världen på knä.
Trots att världen ganska uppenbart inte är på knä.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-11 at 04:14 sa van Caine:

Det är inte riktigt så enkelt som att det bara är att sänka vid (valbar) frequens dessvärre, det här är något av en snårskog för nybörjare och nåt som är väldigt viktigt att lära sig lyssna efter för att kunna komma vidare som mixare.
Av just den anledningen kan jag inte säga var det låter bra och var det bara förstör, bara att bästa sättet att lära sig är att se till att man har medhörning man kan lita på, schysst akustik, eller, om det här är ett problem (vilket det lätt blir då schysst akustik är svårt att bygga), schyssta hörlurar att utgå ifrån.
Aktivera högpassfiltert (bilden har jag snott ifrån nätet), vilket är den vänstra delen i bilden. Försök sen hitta en bra punkt där det inte låter tunt (eller rättare sagt: tunnare än innan om materialet redan från början inte är särskilt fläskigt), men inte låter för luddigt nedtill heller. Det bästa är att få det precis perfekt givetvis, men är man osäker så är det för det mesta bättre att skära för lite än för mycket, och ta det därifrån.
När du kommit hit så har du förmodligen lyssnat för hårt på ljudet och förlorat perspektivet. Ta upp det igen efter att ha sovit på saken, och se vad du tycker då. Testa dig fram. Rince and repeat.
Jag skrev detta först eftersom det är en väldigt viktig del av mixningen när man börjar få fason på det, men faktum är att det enbart är kritiskt när man vet varför man använder det. Och vet man varför man använder det, så kan man använda det mer medvetet.
Det största frågan än nämligen - varför vill du använda filter på materialet? Är det ett akustiskt piano så lär det finns grymt mycket skräp i ljudet man vill bli av med, och oavsett mick så kommer man behöva skära bort en hel del bas.
Är det å andra sidan ett VST-piano, så är sannolikheten att det här skräp i basen väldigt liten, och att försöka skära för mycket (eller alls) kan göra en hel del skada istället.
Vilket leder till ytterligare saker för att göra ett förvirrande koncept ännu mer intressant: högpassfiltret används inte bara för det man hör, utan väldigt mycket för att se till att saker som kanske är under den hörbara gränsen för öronen och systemet man sitter i inte ska slå sig samman med andra spår i exakt samma situation som helt sonika skapar en ilsken mobb som kan gröta till mixen rejält tillsammans.
Men det här är överkurs just nu. Man kan få en grym råmix genom att bara fila bort det uppenbara skräpet och inte göra någonting alls annat. Inte en mix som går att sälja, men som är en fantastisk grund. 
När man har den grunden, en mix som låter bra helt utan processing, så kan man börja fila på att formge den ordentligt, och det är först i det här stadiet som man ens kan använda mer extrem filtrering utan att riskera att förstöra hela mixen.
Och allt måste ses i sitt perspektiv; gör aldrig något utan att veta varför. Och att veta varför tar tid att lära sig, det är något som en enkel artikel eller ens hel bok inte kan ge ett definitivt svar på. Bara guidelines. Som kanske inte funkar alls till det man gör.
Lita på öronen, men var medveten om att de är lynniga jävlar som kan bli direkta mytomaner så fort de blir trötta och griniga. Mixa aldrig när du är trött om du inte måste, för vad du vaknar upp till dagen efter kan vara något av en mardröm, SÄRSKILT när det kommer till filtrering.
Been there, done that. All of it....

 

High Pass Filter — Logic Pro

 

Tack för utförligt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...