Jump to content
Annons

Återanvända vanliga fönsterglaskasetter till studio-glas?


Saffer (oregistrerad)

Recommended Posts

Saffer (oregistrerad)

Hej alla!

Är en lurker här på forumet, men idag blev jag medlem. Jag har nämligen en fråga!

Jag ritar ett inspelningsbås i sketchup som jag snart ska bygga i min källare. Har en vägg kvar att rita - väggen mot kontrollrummet. Där ska finnas fönster. Nyligen fick jag 4 st. 2-glaskasetter, alltså 8 glas totalt. Tänkte att det vore strålande att använda dem dem allihop. Har dock läst om "triple leaf" effekten. Är det en hemskt dålig ide att ha alla 8 glas i väggen? Blir det octuple leaf då? För att spara pengar använder jag gärna vad jag fick...

Har bifogat en bild. Vissa detaljer är dolda (t.ex. båsets dörr, golv och tak). Fokus är på den oritade väggen. Den har 2x70 mm reglar, alltså 140 mm tjock (+gips på det). Glaskasetterna är 20mm tjocka. Jag får alltså plats med alla 4 om jag vill ha dem med ca: 1 cm mellan varje glaskassett.

Tacksam för hjälp!

Mvh,

Leonard

 

Inspelningbås 3.1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Lurigt problem. En sak är i fall klar. Du ska inte ha samma avstånd mellan kassetterna.

I stället för 1cm mellan varje så har du 0.5 mellan den första och andra, sedan 1.5cm mellan andra och tredje etc.  Som exempel. Man borde kunna räkna ut så att de bildar resonanser som inte harmoniskt överlappar varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffer (oregistrerad)

Smart idé att variera avstånd. Tack!

Treglasfönster sätter man ju in för att bl.a. minska buller från gatan, alltså blocka låga frekvenser med, så jag vill tro att det kanske skulle kunna funka med flera glas. Blir det kasst kan man byta ut senare. Jag testar detta för nu!

Tusen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Vet ej svaret på denna fråga, vet att triple leaf eller mer gör att ljudisoleringen minskar. Men vet också att vissa ljudstudios använder sig av fler glas än två. Bäst är dock två tjocka glas om jag har förstått det rätt.

Men jag skulle rekommendera att ställa frågan på Gearslutz. Där får du svar av proffs. https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffer (oregistrerad)

Tack för tipset! Får göra det!

Ja, det känns inte så intuitivt... Tripple leaf är dåligt, men treglasfönster är bättre än två... Låter som en motsägelse. Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...