Jump to content

M-Box 2 Pro (Firewire 400) och 2 Adaptadrive till Mac Pro bortskänkes (mot frakt)

Recommended Posts

Har ett MBox 2 Pro firewire 400-ljudkort och två Adaptadrive till Mac Pro liggande som jag ej kommer att använda mer och skänker bort dessa mot eventuell frakt. Har några Firewire 400-800-kablar också.

M-Boxens funktioner kan ni se på bilden och eventuell kompabilitet får ni söka på nätet - den är ju gjort till Pro Tools men jag har kört den med Logic också. 

M-Boxen går att köra som en enkel liten hörlursmixer också (för två separata lurar) utan att ha den inkopplad som ett ljudkort, och är ett av de smartaste ljudkorten jag ägt faktiskt, med hur mycket funktioner som helst på en sådan liten yta,- och synd att de la ner firewire. 

http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Mbox_2_Pro_Getting_Started_30783.pdf

Adaptadriven är en adapter som gör att man kan köra 2,5 tums SSD-diskar i en Mac Pro, som original har 3,5 tums mekaniska diskar?

Med vänlig hälsning,

Peter

IMG_0099.jpeg

IMG_0100.jpeg

IMG_0101.jpeg

Edited by Peter Roos
  • Gilla 1

Ett fynd! Värt att tillägga, för den som bryr sig om sådant, är att kortet har phono-ingångar om man vil spela av eller sampla gammal vinyl. Ja, det framgår ju också av den ena bilden, men det är värt att poängtera.

• Gilla 2
Posted (edited)
On 2021-03-08 at 12:39 sa Björn Olsberg:

Ett fynd! Värt att tillägga, för den som bryr sig om sådant, är att kortet har phono-ingångar om man vil spela av eller sampla gammal vinyl. Ja, det framgår ju också av den ena bilden, men det är värt att poängtera.

Gött där, Björn! Skulle nämnt det också, för alla vinylälskare.

Så även S/pdif in och ut, Wordclock in och ut och som sagt: det geniala att man kan köra den "stand-alone" och, som sagt, använda den som en separat hörlursmixer för två olika stereokällor på samma ingång 1-2 (eftersom den har Mic/Line kanal 1-2 med combo-jack in på baksidan och Line-kanal  1-2 med tele in på framsidan, som du kan alternera mellan med en knapp. Man kan routa det som går ut på kanal 3-4 till hörlursutgång B också, smart. Plus en stereo Aux in parallellt med Phono-ingången.

Fyra mono ut plus att man kan köra kanal 5/6 ut med en stereokabel, plus midi in och ut, inte dåligt alls. Den som designade det ljudkortet borde ha Nobelpriset🙂

Edited by Peter Roos
  • Gilla 2
On 2021-03-08 at 12:39 sa Björn Olsberg:

Är det något av en grej nu för tiden? Mitt Prism Titan har såna åsså, och min första tanke var "Vad fasen ska jag med RIAA till? Är det faktiskt någon som använder sånt professionellt tillräckligt för att det ska vara värt att skicka med?", men...... Nu kan jag inte leva utan dem 🙂
Aldrig sett det på ljudkort innan dess, men nu tycker jag jag sett det lite överallt.

• Gilla 1
Posted (edited)
On 2021-03-11 at 04:25 sa van Caine:

Är det något av en grej nu för tiden? Mitt Prism Titan har såna åsså, och min första tanke var "Vad fasen ska jag med RIAA till? Är det faktiskt någon som använder sånt professionellt tillräckligt för att det ska vara värt att skicka med?", men...... Nu kan jag inte leva utan dem 🙂
Aldrig sett det på ljudkort innan dess, men nu tycker jag jag sett det lite överallt.

MBox 2 Pro är från 2005 ungefär, och på den tiden var det nog inte så vanligt med en skivspelaringång på just ett ljudkort. Digidesign (idag Avid Corporation) var långt före sin tid - när det gäller just denna typ av ljudkort - med flest funktioner på en sådan liten yta jag nånsin har sett.

Edited by Peter Roos
  • 3 weeks later...
Posted (edited)
20 timmar sedan sa musiccreator:

Finns det här kvar, Peter?

Jodå. PM:a så tar vi det där.

Edited by Peter Roos