Jump to content
Annons

Ny låt- önskar feedback


Recommended Posts

Annons

Hej.

Ställer mig väldigt tveksam till sång melodin här. Det låter som du inte vet vad du vill där.

Jag är allergisk mot för hårda anslag på piano, det låter riktigt bra i versen men i introt och andra melodidelar så är det alldeles för starkt för min smak.

Låten har väl för mycket reverb överlag, vilket jag stör mig på. Gillar mera låtar som ligger närmare och därmed också blir tydligare i framförandet.

Mvh/Harris

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Känns inte som kompressorn har fått jobba alls och allting blir då över panorerat och skulle bli bättre om man tryckte ner ljudet lite. Varför så mycket reverb? Jag hade föredragit mindre, lite försiktigt med reverb för att ge bara lite rymd. Nu tycker jag att det är för mycket.

Jag tycker också att trummor är roligt men, kompressor på dom också, tack. Så dom inte får riktigt så mycket utrymme du har gett dom nu.

Men det viktigaste, vid 0.53 kommer det första gnisslet och sen fortsätter det. Kan vara så att producenten tycker att det är häftigt men, det tycker inte lyssnaren kan jag garantera. Bättre då att höja volymen istället, lite grann, på det instrument som orsakar det. 

Sångmelodin är inte bra på den här heller, tycker jag. Man gör det bara hellre än bra liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att melodin inte skulle vara bra vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker den är okej, på båda låtarna. Tycker låtarna som helhet är okej också. Inspelning/mixning har jag inte så mycket att säga om dock, tycker det är svårt att sätta fingret på grejer som man kanske upplever i ljudet när man lyssnar, eller att sätta ord på dem. Men visst, det där gnisselljudet i andra låten lät kanske inte helt rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är evigt tacksam till er båda att ni tar er tid att komma med synpunkter som man kan jobba vidare på. Framförallt för en annan som rent musikaliskt är en nybörjare och i detta läge endast är textförfattaren. Reverb till exempel, har inte haft en tanke på, men efter att du nämnde det Harris så blir det så uppenbart.  Gnissel ljudet ska absolut åtgärdas.Detta är kanon för att kunna utveckla sig vidare. Stort tack. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa CHAN Record:

Lägger till ännu en låt som ni som vill väldigt gärna får ge feedback på.  Som textförfattare får ni väldigt säga vad ni tycker om själva texterna. Det är alltså inte jag som ni hör framföra den. Skrev denna till mina barn. 
 

https://soundcloud.app.goo.gl/srpwg2HKEgRkAe79A

Ok. Nu är kanske inte jag rätt person att tycka till om texter, för när jag lyssnar på musik brukar jag ha klart mest fokus på musiken, men, såvitt jag kan bedöma är texterna ganska okej 🙂 Men helt ärligt så gillade jag nog mest texten i den svenska låten du la upp här. Tycker nog det känns som att den är en nivå bättre än de engelska texterna. Även för sångaren känns det som att svenska funkar lite bättre eftersom det engelska uttalet inte alltid är superbra. Så kanske är svenska mer rätt för er båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag lyssnade en gång till, och jag kanske var lite slarvig i mitt förra omdöme. Men för att utveckla lite, så var det någon rad i en av de engelska texterna som gick något i stil med "we should be glad for the time we had" (kanske inte var exakt så men på ett ungefär). Och jag bara tyckte att det kändes lite "enkelt" och kanske inte så originellt. Så därför gillade jag den svenska texten bättre, för det kändes som att den undvek den sortens fraser. Fast när jag lyssnar lite mer nu så kanske de engelska texterna inte heller innehåller speciellt många såna fraser. Så de kanske också är okej. Men som sagt jag är ingen text-expert så man ska nog ta allt jag säger med en nypa salt. Men överlag så gillar jag ändå låtarna rätt bra, både musiken och texten och sången även om det finns en del brister (t.ex. sången kring 0:35 i We All Should Be Glad är ganska ordentligt svajig). Men som sagt helhetsintrycket är ändå rätt bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad kul Bream att du nämner just den delen Svenska kontra Engelska. Vi har själva pratat just om den delen. Vi tycker också att dt finns en helt annan trygghet i framförandet på svenska men också att textförfattandet blir med berättande. Det har väl sina naturliga skäl. 🙂 Försöker lägga texterna mer mot svenska, alla fall i början kan  det vara klokt att hålla sig till tryggheten som är svenska. Tror också Engelskan kan bli lite " Enkel " just av den språkliga begränsningen. Som sagt väldigt roligt att läsa dina input och det är kanon verkligen. Ska försöka få till så jag kan sjunga in låtarna själv också. Lägger upp två svenska låtar plus Conquer igen den som jag skrev till mina barn. Har du tid och orkar kom gärna med feedback på dem också.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Fast jag vill nog återkomma igen till att jag egentligen personligen är mer intresserad av musik än text 🙂 Så, med risk för att ge feedback på något annat än det du efterfrågar så tycker jag att det är en del rätt sköna grejer i musiken. T.ex. 1:30 in i "Vill visa dig" så tycker jag att det låter rätt skönt när de där pianotonerna kommer tillbaka. Sen en annan grej om musiken, också i "Vill visa dig", början av refrängen påminner rätt mycket om Bryan Adams "Heaven". Och det är kanske inte lika bra, men som sagt överlag tycker jag att ni har rätt bra låtar (och refrängen i Vill visa dig är enda stället där jag tänkt på någon likhet med någon känd låt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oavsett intresse för musik eller text så är jag oerhört tacksam för din feedback Bream. Tycker den varit mycket givande och on spot på flera grejer.  Intressant med kopplingen till Heaven. Aldrig tänkt på det men när du säger det så slår det mig - " Baby our all that I want " Kontra " Mamma det är nått ja vill visa dig".  Jag är som sagt super nöjd med all feedback och nu har jag inga fler just nu.  Tveka inte att återkom om du ser att jag lägger upp något nytt. 

Redigerat av CHAN Record
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...