Jump to content
Annons

Behöver hjälp med ljudkort!


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag har ett ljudkort som jag inte förstår mig på riktigt. 

Vi har ett program i datorn som heter cubase och där finns det videor på hur man ska kunna börja spela in och sånt. Men vårt internet strular så vi kan inte riktigt se dem än. 

 

Men den verkliga frågan är kommer man kunna välja mellan många förstärkare på programmet? 

Får man bra ljud?

Behöver man koppla in förstärkare till ljudkortet eller kopplar man in elgitarren direkt? 

Vad är bias fx? Jag har hört att man kan få bra elgitarr toner på det. 

 

Jag spelar främst thrash metal ( metallica) 

Ljudkortet är ett Steinberg ur44c

 

Mvh. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena. 

Ska försöka svara lite enkelt och kort. 

 

Använder Cubase själv.  Spelar in i det och mixar även med det.

Behöver inte koppla ihop förstärkare med ditt ljudkort såvida du inte tänker använda mikrofon att spela in den med. 

Alternativ 2. Med Bias FX så är det förstärkaresimulering med olika förstärkare,  högtalare, mikrofoner m.m. Har även det i min dator.  Bra ljud faktiskt.  Finns fler son dessa i MASSOR. Många går att använda Grattis under den"prövotid" andra helt gratis med begränsningar son kan låsas upp om man köper hela versionen senare. 

 

Det är enkelt att börja lira!

Om både Cubase och Bias FX är installerat. Så starta Cubase. 

Klicka på New Projects för att komma vidare "in".

Högerklicka i  det tomma området nästan lägst till vänster när du väl kommit in i Cubase. 

Välj "add track",  ge spåret ett namn välj därefter ok.

Nu har du ett spår för gitarren. 

Vid  "namnet" på ditt track (spår). Finns en liten liten pil, klicka på den.

En lista visas.  Där finns finns bias fx. Klicka på det och nu borde det laddas in i Cubase. 

När det är klart,  se till att gitarr, ljudkort och kabel är inkopplade.

(Detta är egentligen Första steget!)

Det sista som är kvar är att aktivera din"monitor" dvs den lilla högtalare som syns bredvid ditt track/ljudspår du skapade. Klicka på den och du borde höra guran 😎🤟👊👍

 

 

 

Redigerat av vayzeria
Korrigering av text/info
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska det bli. 

När vi är inne på ämnet. 

Jag kollade lite närmare på det där förut och då såg jag att det fanns bias amp också. 

Om jag förklarar situationen lite. 

Jag och min brorsa spelar båda elgitarr. 

Och vi tycker om att jamma ihop. 

Så vi skulle inte bara använda ljudkortet för inspelning utan för att få bra ljud annars. 

Och vi spelar oftast metallica så vi vill härma deras ljud. 

Och vi skiftar ibland mellan clean och distortion när vi spelar. Men det känns jobbigt att behöva gå fram till datorn för att ändra inställningarna. 

Finns det någon speciell pedal som man kan köpa som ändra clen till distortion och vice versa på datorn? 

 Och jag såg att det fanns bias fx och bias amp. Jag vet inte vilket som skulle passa oss. 

Vad är skillnaden? 

 

Mvh. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Metal:

Det ska det bli. 

När vi är inne på ämnet. 

Jag kollade lite närmare på det där förut och då såg jag att det fanns bias amp också. 

Om jag förklarar situationen lite. 

Jag och min brorsa spelar båda elgitarr. 

Och vi tycker om att jamma ihop. 

Så vi skulle inte bara använda ljudkortet för inspelning utan för att få bra ljud annars. 

Och vi spelar oftast metallica så vi vill härma deras ljud. 

Och vi skiftar ibland mellan clean och distortion när vi spelar. Men det känns jobbigt att behöva gå fram till datorn för att ändra inställningarna. 

Finns det någon speciell pedal som man kan köpa som ändra clen till distortion och vice versa på datorn? 

 Och jag såg att det fanns bias fx och bias amp. Jag vet inte vilket som skulle passa oss. 

Vad är skillnaden? 

 

Mvh. 

 

 Ja angående pedaler är jag osäker för just Bias amp.  Men hade ett Zoom ljudkort för länge sen när jag började med gitarr via datorn, slå fanns det pedaler/pedalbord att kontrollera på pedalerna i datorn.  Hade dessvärre aldrig det. 

Med det finns säkert pedaler att styra med. Bara att koppla och routa rätt i Cubase så löser det sig 

Skillnaden mellan Bias och Bias FX är enkel.  Bias har en ren kedja med processorer/amp/kabinett och stackar.

Med Fx, då du kan blanda 2 olika ampar och få ett schysst ljud.( Fick till både Kirks och james sound på Black album rätt så nära. Både på Enter sandman och The unforgiven.  olika pedaler/ kompressorer),  Eq  m.m. 

Fx är bra om du vill leka lite mer och ha ett visst ljud.

Bara Bias amp är om du vill ha mer "rakt på" och ha lite mer som Metallicas Kill em' all 😎👍🤟👊

 

Hittade en USB switch. Osäker om denna är rätt att använda för att växlas mellan hör än och dist. Hoppas någon här på forumet har koll?

 

https://m.banggood.com/Wholesale-USB-Foot-Switch-Pedal-Switch-For-PC-Computer-USB-Action-Control-Keyboard-p-62658.html?utm_source=googleshopping&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&utm_medium=cpc_bgs&gmcCountry=SE&utm_content=minha&utm_content=xibei&utm_campaign=minha-se-en-mb&utm_campaign=xibei-ssc-se-en-all-newcustom-ncv70-0513&currency=SEK&cur_warehouse=USA&createTmp=1&ad_id=435247217265&gclid=CjwKCAiAp4KCBhB6EiwAxRxbpM3vS9Bqe2VogszOuHO5le5zDx-EBna-lKEv82VDzypHTM1PHm6NMRoCQEwQAvD_BwE

Redigerat av vayzeria
Tilläggs info
Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar en riktig midi-pedal i stället, men visst, för det priset kan du ju prova... Finns en del att välja på, t.ex. denna:

Icon G-Board 

 

Själv kör jag med den här, men den är gammal och saknar USB, så använder ett midi-usb interface till den:

Behringer FCB1010

Roland UM-One Mk2

 

 

 

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Cubase, kör Logic själv. Vet att Cubase kommer i olika lättversioner där inte alla "pro" funktioner är inkluderade, men i "full-versionen" lär det i alla fall funka... Nån som kan Cubase som har detaljerna ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Metal:

Ok tack, jag får nog spara för det var lite dyrt. Men kan man ha två pedaler inkopplade samtidigt? 

För min brorsa vill ha samma som jag. 

 

Mvh. 

Kör på liteversion själv. (artist)

Just inkommande/utgående signal av vst/USB borde vara utan problem om man inte har fullversion. 

Resonerar eftersök det handlar om extern hårdvara och inga direkta funktioner i själv Cubase som t.ex  multiexport/routingfunktioner/ och andra redigeringsverktyg.

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa Metal:

Fast kan man inte bara koppla in en clean pedal till ljudkortet och använda ljudkortets distortion och byta mellan dem? 

 

Mvh. 

Menar du att ha EN (1)extern pedal och skifta mellan rent/ du satsar i t.ex Bias amp? Vet inte. Kan gå. Cubase och pedalen måste kunna arbeta ihop på rätt sätt. Samma princip gäller ju den länken som JacobP skickade gaddar med bara en switch.

Skicka iväg en fråga till support på Positive Grid och frågas om det går att använda extern pedal tillsammans med Bias Amp, att skifta clean/dist i Cubase .

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Metal:

Ok, när du skriver extern pedal, vad menar du då? 

 

Mvh. 

Typ av pedal som jacobP länkade om. En sådan att skifta ljud i Bias Amp med.  Extern pedal för att ändra ljudet internt med andra ord. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa Metal:

Ahaa ok tack 

 

Mvh. 

Det är liksom en midipedal. Den skickar typ info till Bias amp när du använder pedalen. Den säger att -"nu är det rent ljud som gäller". 

Men först måste Cubase/ bias amp ha info att den skall ändra till rent ljud.

Båda måste lära sig spanska kan man säga.  Annars blir det som att  en tysk och en spanjor ska kommunicera med varandra..🤣🙄😎

Med det sagt måste du "knappa in " pedalen som en input device. Sedan routa den till Bias Amp och vilken pedal som gäller. Kan vara knepig,  men hör dig för hos Positive grid så får du säkert hjälp! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...