Jump to content
Annons

Bygga impedansbox (tror jag) för att mata in Linesignal i Mikrofoningång


barkbeet

Recommended Posts

Nån som är grym på mikrofonelektronik och impedans och grejer? Jag behöver snickra ihop en slags box så jag kan spela in Linesignal i en gammal diktafon jag har köpt. Den enda ingång som finnes är den för mikrofonen som följer med...

Det måste ju gå på nåt sätt!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vet du något om mikrofonen ? På något sätt måste du klura ut mycket den ska dämpa.

Förmodligen behöver du inte något mer än en potentiometer och en kondensator. (Kondensatorn kan vara hyfsat viktig om den matar ut någon spänning till miken.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Postar lite sköna kretscheman om de säger dig nånting, själv är jag helt hjälplös. Planen är att om jag förstår vilka komponenter jag ska köpa och i vilken ordning de ska sitta så kan jag få hjälp av en (lite smartare) polare att testa på ett litet breadboard sen.

Maskinen är sjukt mäktig, den spelar in på magnetskivor som är vanlig vinylstorlek men lite tyngre.

 

https://www.technikschrott.de/Assmann_Universa.htm

 

Assmann_50_02.jpg

Assmann_50.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

postanschußglied är nog lämpligast.

Det verkar ju vara en cool burk så var försiktig. Som tranformator så är nog en lundahl LL1531 ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postanschlussglied...måste motsvara mikrofoningången i det här fallet. Enheten har bara två ingångar förutom telefoningången: fjärkontrollen och micken. De sitter ihop i en och samma kontakt så jag har fått löda en sladd som är DIN till DIN och sätta på fjärrdelen för att frigöra mikrofoningången.

Bra transformator och en potentiometer säger du, motsvarar det ungefär en passiv volym/monitorkontroll?

Har testat med ungefär en sån här plus en DI-box tidigare men det var inte grejen, blev fortfarande både distat och svagt:

https://www.thomann.de/se/swissonic_m_control.htm?glp=1&gclid=Cj0KCQiA7NKBBhDBARIsAHbXCB7t_UmE2xln0rVwl21dZmVWnD2xSiyKsFI4lezqxBB_pV9h9Za_L9UaAsSwEALw_wcB

 

Assinputs.jpg

Assback.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, barkbeet said:

Postanschlussglied...måste motsvara mikrofoningången i det här fallet. Enheten har bara två ingångar förutom telefoningången: fjärkontrollen och micken. De sitter ihop i en och samma kontakt så jag har fått löda en sladd som är DIN till DIN och sätta på fjärrdelen för att frigöra mikrofoningången.

Bra transformator och en potentiometer säger du, motsvarar det ungefär en passiv volym/monitorkontroll?

Har testat med ungefär en sån här plus en DI-box tidigare men det var inte grejen, blev fortfarande både distat och svagt:

https://www.thomann.de/se/swissonic_m_control.htm?glp=1&gclid=Cj0KCQiA7NKBBhDBARIsAHbXCB7t_UmE2xln0rVwl21dZmVWnD2xSiyKsFI4lezqxBB_pV9h9Za_L9UaAsSwEALw_wcB

 

Assinputs.jpg

Assback.jpg

Bygg ingången i kretschemat som du visat med transformator så blir det nog så bra det blir.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...