Jump to content
Annons

Ljudfördröjning eller Latency.


Börje Brandt

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fråga kring om det finns någon enkel lösning (billig) för att kunna få bort ljudfördröjning när en grupp ungdomar ska träna hemma var och en för sig i fråga om musik, band, sång, kör mm. ?

Jag har förstått att fördröjning av ljud (musik) vid träning på distans (hemma) där flera ungdomar kan träna musik/sång tillsammans - gör det problematiskt att träna ihop.

Nu då Corona gör att allt fler ska hålla distans, så har jag en tanke att skapa gruppverksamheter på Teams i Skellefteå Kommun, där alla högstadieelever har Teams och skol-laptop.

Hur löser man detta med ljudfördröjning ?

Tack på förhand

Med en vänlig hälsning

Börje Brandt
Föreståndare
Fritidsgården Holken
Skellefteå Kommun

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser tyvärr inte hur man löser ping-tider över nätverket. Har man tur ligger den på 4-40 ms fördröjning, men det kan säkert dra iväg. Det är ju dessutom en variabel fördröjning till skillnad från fördröjningen mellan ett ljudinterface och PC.

Antingen får de spela in sitt spår och skicka vidare till nästa osv, eller så får de börja spela något mer experimentellt som inte kräver perfekt timing 😄

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamulus, som Peter Roos tipsade om, används av fler och fler för varje dag. Med Jamulus kan du komma ner till 6-7ms total fördröjning beroende på hur väl konfigurerad dator du har. De flesta kan utan några större konfigurationer uppnå 20-30ms ifall de är uppkopplade till en server som inte är belägen utanför landet, använder nätverkskabel (stabilitet) och ett ljudkort som klarar någorlunda låga latenser.

Att sätta upp en publik server i grundutförande är enkelt även för nybörjare. Vill man optimera för ännu lägre fördröjning och/eller privat (icke publik) bruk så krävs kännedom om ett antal exekveringskommandon som finns att finna på Jamulus hemsida samt att öppna upp en port i ens brandvägg för att möjliggöra åtkomst för andra.

Har du frågor om eller är intresserad så posta i tråden som Peter Roos tipsade om så hjälper jag till.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops.  Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ?

Jag jobbar som föreståndare på en fritidsgård, och tittar på hur vi kan digitalisera våra gruppverksamheter och studiecirklar.

Mvh Börje Brandt

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
21 minutes ago, Börje Brandt said:

Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops. 

Stackars barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops.  Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ?

Jag jobbar som föreståndare på en fritidsgård, och tittar på hur vi kan digitalisera våra gruppverksamheter och studiecirklar.

Mvh Börje Brand

Skriv i Jamulustråden så samlas mycket information på en plats, tack. Ja, jag kan hjälpa till.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan sa Börje Brandt:

Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ?

Vi kan med nöje agera bollplank. @punkrockdude har ju startat en bra tråd med att jamma över nätet med Jamulus. Det kanske också finns alternativa programvaror som också kan funka bra (förutom t.ex. Teams som är gjort för videomöten).

Själv är jag intresserad av distansspel då vi hade tänkt testa det i bandet, och också att försöka sända i real-tid, vilket skulle vara kul att ha i en annan tråd - hur man tekniskt kopplar upp detta osv. Har själv testat programmet OBS, som är gratis. Har inte hunnit kolla specarna ännu för hur mycket latency det ger.

https://obsproject.com/sv/welcome

 

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Peter Roos said:

Själv är jag intresserad av distansspel då vi hade tänkt testa det i bandet, och också att försöka sända i real-tid, vilket skulle vara kul att ha i en annan tråd - hur man tekniskt kopplar upp detta osv. Har själv testat programmet OBS, som är gratis.

Det löser vi men det kräver en del installationer, konfigurerande m.m. så ha orken med dig.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...