Jump to content
Annons

Jord Brum (Ground hum) med Apple MacBook Pro + extern skärm


zicvic

Recommended Posts

Har sen några månader tillbaka börjat spela in lite där hemma. Jag började med min dator (Apple MacBookPro 15" 2018) och ett gammalt Apogee One. När jag har en extern skärm inkopplad till datorn så får jag ett sparkande ljud i mina monitorer (Yamaha HS50M). Min första tanke var att det var för att jag inte hade balanserade utgångar på kortet (Apogee One har bara en hörlursutgång). Det sprakande ljudet försvinner när jag kopplar ur strömmen till laptoppen och enbart kör den på batteri. Det jag kan hitta online är att det verkar vara något med jordningen mellan laddningskretsen och grafikkretsen på MacBookPro som skapar jord felet? Hittade detta på något Appel Forum.

Sen tänkte jag att felet skulle försvinna om jag skaffade ett ljudkort med balanserade utgångar (var lättare att motivera ett köp av ett Apollo Twin X då hehe). Men problemet kvarstår.. Inser ju också att jordfel inte hjälps av att man har en balanserad signal då jorden ju fortfarande är delad.

Så nu står mitt hopp till att det antingen går att köra en DI box (med ground lift) på utgångarna från kortet och bli av med missljudet på det sättet. Tänker något i stil med den här från Radial

Är det någon annan som har upplevt liknande problem med extern monitor och ljud? 

Jag har prövat följande:

  • Två olika MacBooks
  • Olika Skärmar
  • Olika HDMI sladdar
  • Olika "dongels" för skärmen. Apple's egna och två andra (kan kolla upp vilka senare)
  • Ljud direkt ut från datorn
  • Apogee One (first gen)
  • Apollo Twin X

Missljuden uppstår alltid när strömmen är inkopplad både till datorn och till skärmen så min tanke är att det är något med hur jorden skiljer sig mellan de två olika systemen och möjligen att skärmen skapar högfrekventa vågor som stör jorden. Ska man skaffa en skärm som också laddar datorn (USB-C) eller är det DI boxen som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Apples laddare är inte jordade.

Är skärmen kopplad till ett riktigt jordat uttag?

USB är ett jävla EL-ände. Har du provat en USB hub med extern ström? Någon av skärmarna som har USB hub?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Apples laddare är inte jordade.

 

 

Jo vissa, som min Macbook Air 2017. Hade också jordbrum från den. Löste det genom att dra en jordad förlängningskabel från köket. Mabook Pros laddare är väl ojordade i och för sig.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt ska allt som är jordat dras till ett jordat uttag och övriga, ojordade kontakter kopplas på ett ojordat uttag i ett annat vägguttag - och alltså inte blanda samman dessa. Jag har samma fenomen med lite jordbrum från datorn, som är ojordad (Mac Mini) - det blev mindre när jag jordat mixern och annan utrustning. Drog en förlängningskabel med jord från köket och kopplade in mixern (och allt som var jordat) till den. Nästa steg blir att koppla ur allt ojordat och dra till ett annat uttag, så går nog brumnivån ner lite till.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
7 minutes ago, Peter Roos said:

Jo vissa, som min Macbook Air 2017. Hade också jordbrum från den.

Jag tror du har fel. Den har väl en klassisk magsafe?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan sa pme:

Jag tror du har fel. Den har väl en klassisk magsafe?

 

Nä, en jordad 220 V i ena änden och en transformator i andra änden till datorn, till skillnad från de flesta Apple-laddare, som är ojordade. Sålde den för att byta till en Mac Mini för en dryg månad sedan så jag borde veta. Tyckte det var skumt att de körde jordat på den till skillnad från de flesta andra Mac-modeller förutom mac Pro.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 minute ago, Peter Roos said:

Nä, en jordad 220 V i ena änden och en transformator i andra änden till datorn, till skillnad från de flesta Apple-laddare.

Transformator från 2017? Nä du.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa pme:

Transformator från 2017? Nä du.

Jordad kontakt att stoppa i väggen och en stor klump i andra änden, som kan tolkas som en "transformator". Varför ifrågasätter du vad jag skriver?

Så här ser den ut, tyvärr ingen bild på den jordade kontakten i ena änden. Du har rätt att det är en MagSafe och min Macbook Air hade en sådan och som var jordad. Macbook Air 2017 köpt på Elgiganten.

MD592.jpeg

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 minutes ago, Peter Roos said:

Jordad kontakt att stoppa i väggen och en stor klump i andra änden, som kan tolkas som en "transformator". Varför ifrågasätter du vad jag skriver?

Så här ser den ut, tyvärr ingen bild på den jordade kontakten i ena änden. Du har rätt att det är en MagSafe och min Macbook Air hade en sådan och som var jordad. Macbook Air 2017 köpt på Elgiganten.

MD592.jpeg

Det är inte en transformator och den ansluts med IEC C7/C8 som inte är jordade. Du kan lätt skifta anslutning till en annan sladd. Som kan ha en jordad schuko i andra änden eller något annan lokalisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan sa pme:

Det är inte en transformator och den ansluts med IEC C7/C8 som inte är jordade. Du kan lätt skifta anslutning till en annan sladd. Som kan ha en jordad schuko i andra änden eller något annan lokalisering.

Här har du Macbook Air-laddaren, jordad eller inte? Jag skrev ju att den var jordad, och kom så original från fabrik - har inte bytt sladd. Sedan att det inte är en transformator är ju inte så lätt att veta, men jag kan inte tänka mig att Apples batterier skulle behöva laddas med 220 Volt i alla fall;-)

 

IMG_0060.jpeg

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
19 minutes ago, Peter Roos said:

Här har du Macbook Air-laddaren, jordad eller inte?  Jag skrev ju att den var jordad, och kom så original från fabrik - har inte bytt sladd. Sedan att det inte är en transformator är ju inte så lätt att veta, men jag kan inte tänka mig att Apples batterier skulle behöva laddas med 220 V i alla fall;-)

 

IMG_0060.jpeg

Om du tar loss sladden så ser du att den har en ojordad IEC i andra änden, den är inte jordad.

charger-apple-macbook-air-11-13-innpo-ap

 

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan sa pme:

Om du tar loss sladden så ser du att den har en ojordad IEC i andra änden, den är inte jordad.

Jaha, det är bara väggkontakten som är jordad - inte resten? Skumt. (Har sålt datorn och kan inte kolla, men såg bilden du la in nu, coolt). Enligt Google kallas den ju strömadapter och det borde väl vara samma sak som transformator, eller? (Sorry för OT).

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 minutes ago, Peter Roos said:

Jaha, det är bara väggkontakten som är jordad- inte resten? Skumt. (Har sålt datorn och kan inte kolla).

Enligt Google kallas den ju strömadapter och det borde väl vara samma sak som transformator, eller?

Nej. Transformatorer har en gång i tiden haft samma funktion. Men det är en komponent ungefär som en transistor eller ett motstånd.  En del analog elektronik har fortfarande tranformatorer för att konvertera spänningar. Men de är dyra och ineffektiva. Men de ger renare ström än swichade nätdelar som används till datorer idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, pme said:

Om du tar loss sladden så ser du att den har en ojordad IEC i andra änden, den är inte jordad.

charger-apple-macbook-air-11-13-innpo-ap

 

Har inte mätt det än men är rätt säker på att den är jordad. Det sitter metallbläck på den där jordade sladden som griper om ”knoppen”. Det är i alla fall där jag hade dragit jorden. Hade varit väldigt konstigt att använda en jordad sladd annars. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
8 hours ago, zicvic said:

Har inte mätt det än men är rätt säker på att den är jordad. Det sitter metallbläck på den där jordade sladden som griper om ”knoppen”. Det är i alla fall där jag hade dragit jorden. Hade varit väldigt konstigt att använda en jordad sladd annars. 

Den knoppen är för mekaniken. Tittar du på sladden så är det ingen metall där och det finns varianter utan jordad kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, pme said:

Den knoppen är för mekaniken. Tittar du på sladden så är det ingen metall där och det finns varianter utan jordad kontakt.

Så, kan vi gå vidare nu och lita på att det jag och @Peter Roos skriver om sladden stämmer? Det är metallbläck i kontakten och det är koppling mellan dem och jordbläcken på "vad nu den tjocka kontakten du stoppar i väggen heter". Har tyvärr inget som är smalt nog för att komma in i USB-C kontakten för att mäta om det är kontakt mellan jorden från väggen och genom "transformatorn" (eller ska jag skriva den switchade likriktaren?). Så det kan helt klart vara så att det inte är jord hela vägen. Men laddaren är jordad, så det behöver vi inte diskutera längre 😉
 

Läste lite här för att se om det kan vara något med kvaliteten på strömmen i väggen (jag bor i Danmark och har ärligt en del övrigt att önska av infrastrukturen när det kommer till el och värme här så kan vara så att det faktiskt är dåligt jord?). 

Som jag kan se det finns det två möjliga felkällor:

  1. Det är ingen kontakt mellan jorden på "vägg sidan" av laddaren och "datorsidan"
  2. Jorden i mitt vägguttag är dålig och det är därför jag får missljuden. (Givet att det är jord-kontakt hela vägen)

Det som gör det hela svårt för mig att förstå är att problemet existerar inte när jag inte har en extern monitor inkopplad. Så fort jag kopplar ur HDMI kabeln ur dongeln så försvinner ljudet. Så något i mig säger att det är något högfrekvent som skapas av själva video signalen som stör jorden? Men jag kan för lite om det för att veta om det ens är vettigt. Och frågan är ju om jag kan lösa det med en DI box eller om det ljudet forfarande kommer vara kvar? Går det att lösa med en skärm som har strömförsörjning till datorn via skärmen så jag bara får en switchad strömförsörjning? 

Jaja, tråktigt med dåligt ljud i alla fall när man ändå har ok grejer att jobba med...

IMG_7851.JPG

IMG_7849.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar på @pme när det gäller inlägget om kontakten, men har aldrig varit med om att jordade kablar satts på en ojordad adapter. Men den omvandlade strömmen är väl så låg till vissa enheter så att jord inte behövs hela vägen. Har också ställt denna fråga till en kompis på MacForum som kanske vidare kan belysa denna fråga.

Vad det gäller jord till elektrisk utrustning så kan det vara så som @zicvic säger också: dålig jord i huset kan ställa till det väldigt mycket. Själv har jag hemstudion i min lägenhet som är i ett 50-talshus och jorden där verkar vara sådär, och det kan mycket väl vara en del av problemet för även elektriska kablar slits ju.

Lösningen blir väl till slut  är väl att ta in nån elektrikerkompis och mäta jorden, men man kan ju börja med att separera jordad och ojordad utrustning (om man nu har det).

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa pme:

Om du tar loss sladden så ser du att den har en ojordad IEC i andra änden, den är inte jordad.

charger-apple-macbook-air-11-13-innpo-ap

 

@pme

OT: Dumt av oss att hugga allt i sten, och att lita på allt som skrivs. Får väl ta tillbaka tilliten från det förra inlägget.

Från MacForums serviceavdelning:

Så här skrev teknikern: [14:10] Per-Anders Olsen ja, om man använder den långa jordade kontakten så blir datorn jordad också.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
4 hours ago, zicvic said:

Så, kan vi gå vidare nu och lita på att det jag och @Peter Roos skriver om sladden stämmer? Det är metallbläck i kontakten och det är koppling mellan dem och jordbläcken på "vad nu den tjocka kontakten du stoppar i väggen heter". Har tyvärr inget som är smalt nog för att komma in i USB-C kontakten för att mäta om det är kontakt mellan jorden från väggen och genom "transformatorn" (eller ska jag skriva den switchade likriktaren?). Så det kan helt klart vara så att det inte är jord hela vägen. Men laddaren är jordad, så det behöver vi inte diskutera längre 😉
 

Läste lite här för att se om det kan vara något med kvaliteten på strömmen i väggen (jag bor i Danmark och har ärligt en del övrigt att önska av infrastrukturen när det kommer till el och värme här så kan vara så att det faktiskt är dåligt jord?). 

Som jag kan se det finns det två möjliga felkällor:

  1. Det är ingen kontakt mellan jorden på "vägg sidan" av laddaren och "datorsidan"
  2. Jorden i mitt vägguttag är dålig och det är därför jag får missljuden. (Givet att det är jord-kontakt hela vägen)

Det som gör det hela svårt för mig att förstå är att problemet existerar inte när jag inte har en extern monitor inkopplad. Så fort jag kopplar ur HDMI kabeln ur dongeln så försvinner ljudet. Så något i mig säger att det är något högfrekvent som skapas av själva video signalen som stör jorden? Men jag kan för lite om det för att veta om det ens är vettigt. Och frågan är ju om jag kan lösa det med en DI box eller om det ljudet forfarande kommer vara kvar? Går det att lösa med en skärm som har strömförsörjning till datorn via skärmen så jag bara får en switchad strömförsörjning? 

Jaja, tråktigt med dåligt ljud i alla fall när man ändå har ok grejer att jobba med...

IMG_7851.JPG

IMG_7849.JPG

Mät till chassit på din mac också.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa pme:

Mät till chassit på din mac också.

Kollar man på nätet så är inte chassit på datorn jordat, bara adaptern (och elektroniken inuti datorn) om man använder en jordad trestiftskabel, som jag visade på min bild. Används en tvåstiftskabel så är den inte jordad.

https://apple.stackexchange.com/questions/17575/how-to-properly-ground-a-macbook-pro

 

 

jx9fs.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Peter Roos said:

Kollar man på nätet så är inte chassit på datorn jordat, bara adaptern (och elektroniken inuti datorn) om man använder en jordad trestiftskabel, som jag visade på min bild. Används en tvåstiftskabel så är den inte jordad.

https://apple.stackexchange.com/questions/17575/how-to-properly-ground-a-macbook-pro

 

 

jx9fs.png

Precis, det jag försökte visa med ledningsprovet med bilderna jag skickade ovan 🙂  Som jag förstår det hela så är datorn alltså jordad så fort man använder den längre sladden till sin laddare men inte om man använder den lilla biten. Så frågan är då varför det kommer oljud.. Funderar på om det är laddaren som försöker något, senaste länken jag skickade med dålig ground etc.. Oljudet kan nämligen lägga sig efter en stund och är värre vissa gånger än andra. Så något i mig säger att det är något med att jorden in är ostabil...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa zicvic:

Precis, det jag försökte visa med ledningsprovet med bilderna jag skickade ovan 🙂  Som jag förstår det hela så är datorn alltså jordad så fort man använder den längre sladden till sin laddare men inte om man använder den lilla biten. Så frågan är då varför det kommer oljud.. Funderar på om det är laddaren som försöker något, senaste länken jag skickade med dålig ground etc.. Oljudet kan nämligen lägga sig efter en stund och är värre vissa gånger än andra. Så något i mig säger att det är något med att jorden in är ostabil...

@pme

Ledsen för fel citering här, snurrigt ibland: 

Jag kanske inte läste hela ditt inlägg, men du skrev ju att den "knoppen inte hade med jord att göra" i ett tidigare inlägg. Både ock skulle jag vilja säga: den är väl både en fästpunkt för sladdkontakten och även jordpunkt (när trestiftskabel används) Har jag läst i syne, eller?😃

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Peter Roos said:

Jag kanske inte läste hela ditt inlägg, men du skrev ju att den "knoppen" inte hade med jord att göra i ett tidigare inlägg. Både ock skulle jag vilja säga: den är väl både en fästpunkt för sladden och även jordpunkt (när trestiftskabel används) Har jag läst i syne, eller?:-)

Nej precis. Det är det jag menar med 😄  Det var pme som menade att den inte hade med jord att göra och därav skickade jag bilderna på att det faktiskt satt metalbläck på kabeln som anslöt jorden till "knoppen" 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 minutes ago, zicvic said:

Precis, det jag försökte visa med ledningsprovet med bilderna jag skickade ovan 🙂  Som jag förstår det hela så är datorn alltså jordad så fort man använder den längre sladden till sin laddare men inte om man använder den lilla biten. Så frågan är då varför det kommer oljud.. Funderar på om det är laddaren som försöker något, senaste länken jag skickade med dålig ground etc.. Oljudet kan nämligen lägga sig efter en stund och är värre vissa gånger än andra. Så något i mig säger att det är något med att jorden in är ostabil...

Gamla macar har tydligen varit jordade den vägen.

http://www.righto.com/2015/11/macbook-charger-teardown-surprising.html

Min Apple USB-C har 1Kohm till jord.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa zicvic:

Nej precis. Det är det jag menar med 😄  Det var pme som menade att den inte hade med jord att göra och därav skickade jag bilderna på att det faktiskt satt metalbläck på kabeln som anslöt jorden till "knoppen" 

Citerade fel person, sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
39 minutes ago, zicvic said:

Precis, det jag försökte visa med ledningsprovet med bilderna jag skickade ovan 🙂  Som jag förstår det hela så är datorn alltså jordad så fort man använder den längre sladden till sin laddare men inte om man använder den lilla biten. Så frågan är då varför det kommer oljud.. Funderar på om det är laddaren som försöker något, senaste länken jag skickade med dålig ground etc.. Oljudet kan nämligen lägga sig efter en stund och är värre vissa gånger än andra. Så något i mig säger att det är något med att jorden in är ostabil...

Att oljudet går upp och ner kan bero på att maskinen arbetar olika mycket och därför drar olika mycket ström.  Kunde du köra med en USB hub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en stagebug oavsett! Fruktansvärt bra box att ha! Jag äger nog 3-4st. Men jag använder dem mest till livegrejer eller när syntar börjar må dåligt i studion när det kopplas in effekter eller att någon kommer med en USB-fest av småprylar. Så den kanske hjälper men jag tror faktiskt det kan vara något annat.

Är något inkopplat i ljudkortet när skärmen är igång? Typ en elgitarr rätt in?

Beskriv exakt hur oljudet låter. För om det sprakar så låter det otroligt att det skulle kunna vara jord. Men skärmen kan definitivt agera ledare och förstärka oljudet. Låter oljudet/spraket som att det är melodiskt och upprepande?

Konstiga frågor här... Hur ser din omgicning ut? Har du nära till tågräls eller spårvagn?

Har du möjlighet att spela in ljudet med en telefon eller något och lägga upp det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...