Jump to content

Jag har egen pro studio, duktig vokalist på distans - men uppnår inte samma nivå som kommersiell topp-produktion

Recommended Posts

24 minutes ago, red_house_painter said:

Lugna puckar nu gubbs...

Skit i det där med pengar nu. Allt är upp till en själv i slutändan. Spelar ingen roll om du är ett musikaliskt geni eller ej. Har du inte social kompetens, ödmjukhet och jävligt mycket tur i en sådan här fruktansvärd mättad business kommer du ingen vart! Spelar liksom ingen roll om du kan lira alla skalor och sjunga alla toner eller har världens bästa album. Om inte rätt person med rätt dörrar hör det vid rätt tillfälle spelar det ingen roll. 

OM det nu är så att du har så bra material så kontakta olika förlag och se om du blir signad. Det är första dörren. Det är den lätta att gå in i. Sedan är det thunderdome

Inom EDM kör jag bara ett upplägg så som jag tycker att EDM ska vara, inte att jag gör något obra för att det kanske fungerar att sälja bättre. Jag vill bara inte missa något, att det kunde blivit bättre när det väl är släppt.

Jag löser vocals över tid, måste betala mer, flera tusen. Jag får jobba arslet av mig och ösa in mer pengar i ett dyrt sound. Det är fortfarande riktig svårt med vocals, och Sine bekräftar detta, och nämner just att han sökt vocals som var en period omöjliga att finna:

• Förbryllad 1

37 minutes ago, LucianoDrossi said:

Inom EDM kör jag bara ett upplägg så som jag tycker att EDM ska vara, inte att jag gör något obra för att det kanske fungerar att sälja bättre. Jag vill bara inte missa något, att det kunde blivit bättre när det väl är släppt.

Jag löser vocals över tid, måste betala mer, flera tusen. Jag får jobba arslet av mig och ösa in mer pengar i ett dyrt sound. Det är fortfarande riktig svårt med vocals, och Sine bekräftar detta, och nämner just att han sökt vocals som var en period omöjliga att finna:

Alla jobbar arslet av sig, det är inget nytt. Men du verkar förklara för alla oss hur allt funkar istället för att ta in råd.
Som sagt, gå till ett förlag om du har material och är kunnig. Det är så det funkar. hej hej

• Tack! 1
3 timmar sedan sa Kjubeis:

Bra och intressant ämne, hoppas tråden fortsätter utan onödigt bråk. Inget konstigt i att folk tycker olika.

Håller med. Jag har rensat lite i tråden då den engagerade lite på fel sätt 😉

• Gilla 1

Hej!

Om huvudfrågan här är att hitta en riktigt bra sångerska som inte är svindyr, tror jag att du kan börja på närmare håll. 
1) Musikskolor, typ musikgymnasium, Kulturama osv.

2) Körer. Kanske inte klassiska körer, men om det går mer mot gospel eller modernare musik.

3) Folk som har giggat skitmycket, t.ex. med covers, researrangörer eller Wallmans.

Alla är inte i toppklass i de här kategorierna, men nästan i alla sammanhang finns ”den där personen” som står ut över alla andra. Ta kontakt och fråga dig fram till vem som är bäst. I de sammanhangen hittar du troligen också människor som både har ett starkt intresse av att skapa musik, och som inte i första hand är ute efter stora pengar.

Kanske lite krångligare än att köpa en vokalist online, men iallafall ett annat sätt. 😉

• Gilla 1
6 hours ago, candybag said:

Personligen tycker jag inte Jon Sine är en bra förebild eftersom han är väldigt fyrkantig gällande saker man ska och inte ska göra inom musik. Jag tyckte han blev så pass deprimerande att jag tog bort honom från mitt youtube-flöde helt och hållet.

Idag är jag mycket gladare.

Jon Sine (Israelisk, även om han ser arabisk ut) är bara väldigt seriös, och helt ärlig. Jag vill inte någonstans tro att han kommer med osanning för att tjäna mer pengar eller gynna sin image. Jag har fått mycket värdefull fakta från honom som jag inte hittar någon annan stans, inte om mixning nu, utan om scenen i sig. Tyskland är också totalt enorma i elektronisk musik.

• Gilla 1
5 minutes ago, Jayway said:

Hej!

Om huvudfrågan här är att hitta en riktigt bra sångerska som inte är svindyr, tror jag att du kan börja på närmare håll. 
1) Musikskolor, typ musikgymnasium, Kulturama osv.

2) Körer. Kanske inte klassiska körer, men om det går mer mot gospel eller modernare musik.

3) Folk som har giggat skitmycket, t.ex. med covers, researrangörer eller Wallmans.

Alla är inte i toppklass i de här kategorierna, men nästan i alla sammanhang finns ”den där personen” som står ut över alla andra. Ta kontakt och fråga dig fram till vem som är bäst. I de sammanhangen hittar du troligen också människor som både har ett starkt intresse av att skapa musik, och som inte i första hand är ute efter stora pengar.

Kanske lite krångligare än att köpa en vokalist online, men iallafall ett annat sätt. 😉

Ja, har skrivit till flera, bland annat skolor. Inget svar, precis som många andra upplevt.

Jag har vokalister i kontakt som gjort uppdrag, USA, UK och Östeuropa, de sjöng bra men bara en hade den där angel voice jag sökte. 

Ännu bättre är nog att dyka upp och presentera sig, och fresta någon med att det finns 1000-2000 kr att tjäna på 1-4 h. 

Det finns många som gör musik. Gör man bra grejer så brukar det till slut ge resultat och man får jobba med bra människor. 

Sedan är det svårt att coacha sång, tar tid att lära sig.