Jump to content
Annons

Bygga mickbås - Vilken tjocklek på väggar?


Purple Haze

Recommended Posts

hej

Har ett rum på 14kvm som jag tänkte bygga ett mickbås i och båset kommer att bli ca 1,5*1,5m. Båset ska vara för att sjunga i. Vilken tjocklek blir bra på väggarna?
Tanken var att att använda ISOLERINGSSKIVA LJUDSKIVA PIANO ISOVER på 70mm för ljudisolering. Rama in med reglar som är 34X70MM. Sen sätta lock på vardera sidan om denna ram med plywood skivor som är ca 6-10mm tjocka. Insidan av sångbåset kommer sedan att kläs med 5cm ljudabsorbenter-pyramider.
Så en vägg kommer att vara ca 1cm plywood, isolering 7cm, 1cm plywood och 5cm ljudabsorbent vilket leder till att väggen är 9cm + 5cm absorbent vilket blir 14cm tjock.
Räcker detta som ljudisolering per vägg? (Gör samma sak i tak och golv) ....eller måste jag ta 95mm isolering och 95mm reglar....eller ännu tjockare?
Har ett nybyggt hus som verkar ha innerväggar som är ca 10cm eller nåt sånt...tänkte som referens.

Vad jag ska ha för dörr vet jag inte men det kanske fungerar med en vanlig innerdörr med lite ljudabsorbenter på? Har nog inget behov av ett fönster intill mickbåset då det blir så litet.

/H

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen
Kanske var lite kort men idéen är att kunna sjunga in närsomhelst på dygnet, dvs när andan faller på, utan att störa någon som sover. Dessutom vill jag inte att jag fångar in ljud från något annat än micken som ska stå i mickbåset.

 

1 timme sedan sa mixamannen:

Ska det isolera, eller vill du ha ett sjysst sångljud? Det är lätt hänt att det  blir ett murrigt konstigt ljud, man får pröva sig fram. 

Ja bra sångljud är ju att föredra men jag gissar att micken och pluggar fixar det mesta.

 

15 minuter sedan sa crillemannen:

Behandla ditt rum, spela in sång i kontrollrummet. Det är bästa lösningen. 

Har inte behandlat mitt rum utan jag gick på mickbås för att slippa alla ljud som ett hus bidrar med som tillexempel vinande ljud i ventiler eller någon tittar på TV eller...eller....och som jag sa i detta inlägget att kunna sjunga in när som helst på dygnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul idé, men det kanske att det kan vara en utmaning att lyckas dämpa bort rumsklangen i ett sånt litet rum. Dvs att det är risk att det låter “rum” eller i värsta fall ”garderob”. I och med att man är så nära väggarna när man sjunger behöver man försöka absorbera direktreflektionerna allt vad det går. Jag hade nog undvikit plywoodskivan på insidan, och/eller försökt hitta tunga textilier att sätta invändigt (typ scentyg). Personligen tror jag mer på det än på skumgummiabsorbenter. Du kan ju även göra ett testbygge med någon slags provisorisk ställning och prova att spela in lite, innan du kör hela rumsbygget! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

14kvm är inte så mycket. Speciellt inte om du ska bygga och få plats med ett vokalbås inne.


- Fråga 1: Är 14kvm rummet ett kontrollrum eller bara ett rum du råkar vara i där du ska ha ett bås?

- Fråga 2: Ska du kunna göra något annat i det rummet också? Typ, spela blås eller stoppa in en stärk?

- Fråga 3: Ska du spela in sång eller bara sjunga då du har feeling?

 

Personligen kan jag inte svara på hur väl judisolerat det blir i ett sådant tunnt bås. Men jag tror inte det kommer låta bra där inne. Ska du gå vidare med konstruktionen vill jag att du tänker på att ditt bås håller sig borta från övriga innerväggar så båset är så fristående som möjligt. Även tak och golv. Det ska också vara helt igentätt om du ska fånga inne ljudet. Dvs, tänk att du fyller din konstruktion med vatten. Vattnet ska inte kunna läcka ur på något sätt...

Då du har 14kvm och jag förutsätter att du ska spela in och använda rummet som kontrollrum så skulle i varje fall jag slopa båset och istället fixa till det rummet du ska vara i och om du nu får feeling mitt i natten skulle jag lägga pengar på något sädant här. Jag har dock ingen aning om hur väl det funkar men ger dig säkerligen samma resultat som det där megastora båset. Visst, den är dyr men du kan flytta den utan problem

https://www.emusic.se/product/38933/isovox-2-mobile-vocal-booth?gclid=Cj0KCQiApY6BBhCsARIsAOI_GjZuUSfzPny3_6hHLt-NhTPQrQR7MqD8X6RyeyJEggScmP-BkRX5eDoaAhQTEALw_wcB

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan sa red_house_painter:

14kvm är inte så mycket. Speciellt inte om du ska bygga och få plats med ett vokalbås inne.


- Fråga 1: Är 14kvm rummet ett kontrollrum eller bara ett rum du råkar vara i där du ska ha ett bås?

- Fråga 2: Ska du kunna göra något annat i det rummet också? Typ, spela blås eller stoppa in en stärk?

- Fråga 3: Ska du spela in sång eller bara sjunga då du har feeling?

 

Personligen kan jag inte svara på hur väl judisolerat det blir i ett sådant tunnt bås. Men jag tror inte det kommer låta bra där inne. Ska du gå vidare med konstruktionen vill jag att du tänker på att ditt bås håller sig borta från övriga innerväggar så båset är så fristående som möjligt. Även tak och golv. Det ska också vara helt igentätt om du ska fånga inne ljudet. Dvs, tänk att du fyller din konstruktion med vatten. Vattnet ska inte kunna läcka ur på något sätt...

Då du har 14kvm och jag förutsätter att du ska spela in och använda rummet som kontrollrum så skulle i varje fall jag slopa båset och istället fixa till det rummet du ska vara i och om du nu får feeling mitt i natten skulle jag lägga pengar på något sädant här. Jag har dock ingen aning om hur väl det funkar men ger dig säkerligen samma resultat som det där megastora båset. Visst, den är dyr men du kan flytta den utan problem

https://www.emusic.se/product/38933/isovox-2-mobile-vocal-booth?gclid=Cj0KCQiApY6BBhCsARIsAOI_GjZuUSfzPny3_6hHLt-NhTPQrQR7MqD8X6RyeyJEggScmP-BkRX5eDoaAhQTEALw_wcB

Tack för ditt inlägg.

1.) Ja rummet är ca 15kvm i det rummet vill jag ha ett lite mickbås. Jag mätte nu rummet är 3*5m men det är vad det är.

2.) Båset ska jag bara kunna sjunga i.

3.) Nej inget annat


Känns lite tråkigt att åka 5mil för att spela in lite sång...det är min tanke. Jag spelar mest in sång och mixar en del i min hemmastudio. Eftersom tanken är ett komplement så måste det vara "good enough" ljudmässigt altså inte som den riktiga studion. Sen måste den vara användbar när som helst på dygnet.
Tanken med playwood var ju för att få en enkel byggkonstruktion som inte byggde så mycket pga av att bredden på rummet endast är ca 3m. 

/H

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...