Jump to content
Annons

Lagring, struktur, arbetsflöde


Fredrik Lindberg

Recommended Posts

Jag lider av röriga hårddiskar, otydliga projektnamn och svårt att få ett bra arbetssätt kring hur jag sparar och hanterar mina projekt/låtar. Mycket låtidéer genom åren, olika diskar och lagringar, datorbyten osv, har gjort att det är svårt att få ordning och reda på allt. Ofta namnger jag mina låtar otydligt med, så det går åt mycket tid att leta igenom gamla låtar osv. Gissar att någon känner igen sig, förhoppningsvis... 

Är det någon som har några tips kring hur ni jobbar med låtar, arkiverar projekt och strukturerar så vore det toppen. 

Jag har själv börjat använda Evernote för texter, som jag tycker funkar väldigt bra, även om det är lite reklam som poppar upp nu, då jag har gratisversionen. Evernote är smidigt då man alltid har med sig texten och kan snabbt skriva in något i appen, öppna på datorn när man jobbar med låten osv. Brukar även sjunga med stöd av appen i telefonen.

Jag har idag även Google Drive, Dropbox och en lokal NAS med spegling. 

Tanken jag har just nu är att jag ska jobba på följande sätt (efter jag städat upp allt gammalt): 

  • NAS används för att arkivera gamla projekt som inte blivit klara. 
  • Google Drive (betalar för extra utrymme) används till klara projekt och låtar. 
  • Dropbox (gratis) används för att dela ut filer till andra (tycker om filhanteringen bättre i dropbox för detta). 

Någon som har några tips? 

Hur tänker ni när ni skriver låtar, sparar projekt, blir klar med låtar osv. Berätta gärna vad ni har för arbetsflöde för att motverka kaos. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Quote

 

Jag lider av röriga hårddiskar, otydliga projektnamn och svårt att få ett bra arbetssätt kring hur jag sparar och hanterar mina projekt/låtar. Mycket låtidéer genom åren, olika diskar och lagringar, datorbyten osv, har gjort att det är svårt att få ordning och reda på allt. Ofta namnger jag mina låtar otydligt med, så det går åt mycket tid att leta igenom gamla låtar osv. Gissar att någon känner igen sig, förhoppningsvis... 

 

Varför gör man så här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixamannen har gett ett förslag. Du kan tex döpa dina projekt efter ÅrMånadDag_projektnamn och sedan spara projektfilen med samma namn men lägga till ändelsen _01 som du sparar och efter ett tag där det numeriska värdet ökat med ett. Blir lite som snapshots av projektet ifall ditt filsystem inte stödjer det.

C:\20200208_fredrik_lar_sig_spara_projekt_med_tydligare_namn\

[Audio]
20200208_fredrik_lar_sig_spara_projekt_med_tydligare_namn_01.cwp
20200208_fredrik_lar_sig_spara_projekt_med_tydligare_namn_02.cwp
20200208_fredrik_lar_sig_spara_projekt_med_tydligare_namn_03.cwp

Finns flera sätt att arkivera (medium, filsystem, återanvända, framtidssäkra, etc) men det skulle vara för mycket att gå genom här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...