Jump to content
Annons

Nytt projekt första låten


bassace

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons

Hej. Tycker du är på god väg gällande mixen. För mig personligen känns den lite ofokuserad, att det blir lite stökigt och bökigt samt att sången drunknar och hamnar i skymundan. Tror du kan råda bot på detta ganska enkelt genom att prioritera om och frekvensplanera lite bättre.

Kika på området 100-200 Hz, som är överbelamrat, vad är det som verkligen behövs här och vad tar plats? Kanske kan du testa att gröpa ur en aning på samtliga instrument här utom möjligen basen. 2-3 dB med ett lagom brett filter bör göra susen.

Vidare saknar jag det övre mellanregistret/diskanten, så att mixen går i genom högtalarna och inte gömmer sig bakom gardinen. 1000-5000 Hz kan lyftas fram mer, då med fördel sång och exempelvis gitarr.

Slutligen ligger något och väser vid 12 kHz, som att du boostat en del instrument här - vilket också bidrar till stökigheten.

Mixen är ganska jämntjock, testa att backa på en del instrument i verserna så att refrängen kickar igång mer.

Leadsången skulle må bra av att ligga jämnare överlag. Har du jobbat med kompressor och volymautomatisering? Se även över de första tonerna i leadsången i refrängen.

Volymmässigt ligger du bra till för digital release. Bra gitarrsolo och hookig melodi.

Jag gjorde en snabbmaster utifrån ovanstående:

she_fix.mp3

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Going Big - She Really Loves Somebody_mix2.mp3

Tack för alla bra synpunkter och tips, har varit mycket värdefullt och gett konkret insikt i vad som behöver förbättras. Här är en ny mix där jag kombinerat synpunkterna/tipsen i denna tråd och även mina erfarenheter från andra låtar som vi jobbar med parallellt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...