Jump to content
Annons

Förslag på externa audio interface utefter mina förutsättningar


acidspit

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att äntligen börja skapa musik igen då jag haft ett långt uppehåll och har därmed ingen bra koll på vad jag ska ha för audio interface.

 

Det jag har och vill kunna koppla via detta externa audio interface är

  • M-AUDIO KeyRig 49 (usb-kabel)
  • Line6 Spider V Guitar amp (usb-kabel)
  • Snowball Mic (usb-kabel)

 

Klarar audio interface USB-anslutning eller bör man byta kabel till en usb->midi som jag kan använda för samtliga av ovan instrument?

Är det en nackdel att göra så?

 

Det räcker för mig att kunna koppla in ett instrument åt gången.

Jag hade tänkt mig ett audio interface för max 2500:- och övriga krav är väl att det ska finnas utgång för headset med volymkontroll och givetvis en låg latency.

 

Finns det någon som kan ge mig tips på audio interface som ni testat och kan rekommendera för ovan krav?

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det här blir nog ett lite långt inlägg.

Vi börjar med ditt keyboard. In direkt på en USB port i datorn så kan du lira syntpluggar utan problem. 

Om vi går till Snowball micken så är den ett ljudkort i sig, funkar fint att koppla in direkt i datorn om du har mac sämre om du har Windows. Du kommer att behöva ASIO4ALL drivrutiner för att kunna använda den micken samtidigt som ett ljudkort i en Windowsdator vilket ger ganska hög latency, inte så kul.

Med en Mac så kan du slå samman flera ljudkort i operativsystemet och kunna använda dessa med låg latency.

Förstärkaren är också ett ljudkort. Blir samma svar som med micken, inte så lyckat i windows.

Headset kanske du menar hörlur? För headset med USB se ovan svar... 🙂

Mitt förslag om du har Windows PC för att få en bra och härlig hemmastudioupplevelse är som följer. Köp ett ljudkort från känd tillverkare Focusrite,  Audient, SSL eller M-Audio för att nämna några. Köp en vanlig mick som tex en Shure SM58 som du kopplar direkt till ditt nya ljudkort istället för snowballen.

Du kan ha din förstärkare som ett extra ljudkort även i windows, du får byta drivrutin till Line6 i ditt inspelningsprogram. Alternativt om det finns line out från Line6 så kan du spela in via line in på ditt nya ljudkort.

Headset frågan får du förtydliga. Annars är det bara att koppla in ett par hörlurar i ljudkortet och saken är biff

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...