Jump to content
Annons

Jag väcker frågan om skydd från stöld av komposition på nytt - Nu helt digital


Gäst

Recommended Posts

Jag minns att jag läste papperstidningen Studio, ganska säker på att det var 2007, där de skrev att man i åtminstone Sverige kan klara sig med att skriva sin komposition ned på papper, posta som ett rekommenderat brev till sig själv och låta det vara oöppnat. Detta kan senare om någon stulit ens låt och uppkallat den på sig själv, hålla i en rättsprocess som bevis att det var ens egen komposition.

Jag tänker mig nu en mycket lättare och billigare version av detta, det att skicka MIDI och audio av en melodi till sig själv som e-post. Detta går att kolla upp, och blir nog mycket svårt, eller omöjligt att falsifiera för någon som då måste gå in och manipulera historiken i servern. D.v.s. en bluffmakare kan hävda att en låt skrevs först av denne själv, för att ta bilder av e-post med datum, men folk kan kolla upp detta att denna historik inte återfinns i e-postens egna system på något sätt - d.v.s. den som försöker detta är dömd att misslyckas och själv bli dömd för urkundsförfalskning, eller liknande.

Kommentera om denna bevismetod, gärna också någon juridiskt kunnig inom just musik, att ha bevis genom e-post till sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Email som sådant går lätt att förfalska. Du behöver skicka emailet via någon tredje parts tjänst som dessutom loggar och sparar allt så att det senare går att verifiera. Vilket iofs inte längre är tillåtet ur EU dataskydds lagstiftning, men vi kan kanske hitta någon amerikan eller så som inte har affärer med EU. Hur som helst så blir det nog dyrt att senare få fram något juridiskt bindande.

Det finns betaltjänster. Tex comfact, som använder sig av email+sms. Här tror jag comfact seal skulle kunna fungera.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

LucianoDrossi, jag tror att du är, rent tekniskt, ute i ogjort väder. Det mesta kan ändras på nätet. Nu kan jag minimalt om juridik så det kanske fungerar om man slänger upp några mail-loggar från diverse servrar vid rättegången. Men efter att ha jobbat inom säkerhet och nätverk sedan början på 90-talet så skulle det förvåna mig om rätten gottar det. Men samtidigt, det verkar finnas alla möjliga indiciemål som man bara skakar i huvudet åt när de påstår att "saken" har "bevisats". Men jag skulle nog hellre snegla på lösningar likt blockchain nedan.

Det har diskuterats en del de senaste åren att använda blockchains för att kunna skydda verk. GoChain och Rights Chain är tex. sådana implementeringar. Pixsy finns för bilder. Stockholm Universitet har en C-uppsats[1] angående copyright och musik samt även Uppsala Universitet [2]. Kan vara värt att titta närmre på. För den som inte är så insatt i blockchain så kan man förenklat uttrycka att det är en distribuerad databas med många kopior och där varje del i kedjan signeras med en nyckel som har ett starkt krypto. Andra verifierar sedan den delen i kedjan. Jämför med bitcoin.

[1] BLOCKCHAIN CHALLENGES TO COPYRIGHT Revamping the online music industry
[2] Does blockchain change the music industry in a digital era?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...