Jump to content

Bak-fram-mitten-vänster-höger

Recommended Posts

Hej, anledningen till att jag skapade ett konto här precis är pga att mina egna sökningar på nätet måste vara konkreta och det kan vara svårt att beskriva för google när kanske viss kunskap saknas. 

Hursom, så är det nu såhär, att jag är inne på att få mitt sound att inte låda så 2D och jag blir förvirrad som tusan, för jag vet helt enkelt inte hur det ska framställas till 100%

När jag lyssnar på modern EDM så kan jag höra hur allt sitter på sin plats, till höger och vänster men även riktigt långt bak och fram. Nu har jag ju förstått att det handlar om att exempelvis kunna lura hjärnan att tro något är längre ifrån genom att filtrera ljudet, eller skapa dynamik med kompressor(attack,treshold) samt kunna använda sig av delay&reverb för dynamik också. 

Men fyfan, det ska givetvis vara svårt som tusan märker jag att få rätt dynamik. Jag brukar ju även hålla allt under 120hz i mono.

Brukar ni ställa in alla era mixerkanaler till mono och sedan procentuellt vrida var och en till en balanserad nivå när ni ska fibbla med stereobilden?

Kan man utnyttja inverted left-right?

I mitt fall har jag börjat kika på ett verktyg som heter flangus. Med den kan man köra båda dry&wet signalen till +100 men även -100. Det står att höger+ vänster blir inverted, men jag tycker att ljudet låter mer fram-bak än vänster-höger, hur kan jag utnyttja det för att skapa mer rymd i min mix?

Ursäkta denna röriga text, men det kanske leder till något ändå!

Juste, ifall ni vill skapa space i låten med ett bakgrundsljud som bas, tex stråkar med mkt reverb, filtrerar ni ner det och sedan kompenserar volymförlusten med dist för att ge bakgrundsljudet mer klarhet? Är kompressor bra att använda för att trycka ner stråkarna bakåt i mixen? Isf borde väl reverben sättas på innan kompressorn med risken att ljudet börjar flacka istället...?