Jump to content
Annons

Logic X stängs abrupt av


Beatles100

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått ett oförklarligt problem med min logic X. Varje gång jag ska starta upp logic X skapas ett tomt dokument som sparas automatiskt utan att jag sparar filen. De får namn Untitled 1, Untitled 2, Untitled 3 och så vidare. När jag sedan ska öppna en tidigare fil stängs logic X av abrupt. Problemet började i december 2019. 

Jag jobbar i en macOS High Sierra Version 10.13.6 Imac Retina 2017.

Jag vet inte vad jag ska göra?

Vad är fel? 

 

Vore otroligt tacksam om någon kunde ge mig några tips på vad jag ska göra!

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
HasseFX (oregistrerad)

Det är backupfiler som Logic regelbundet sparar för att kunna återgå till vid ev krasch. Har projektet inte sparats innan krasch så ges de namnet "Untitled nr..."

Fråga - kan du över huvud taget starta och jobba i Logic eller kraschar det för dig direkt?

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

Provat att ominstallera?

Självklart är spara dina projekt innan. 

Har fått gjort liknande när mitt Cubase ballade ur för några år sedan. 

Några nytillkomna program som kanske spökar och inte samarbetar eller är korrekt uppdaterade eller om det behövs en "bug fix"?

Redigerat av vayzeria
Edit för felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Backup sparandet såsom Untitled 1, 2 osv har du fått svar på. Det händer automatiskt om du inte sparar ett projekt. (vilket du ändå alltid vill göra så du lägger grejer i rätt mapp på direkten. Så bara att lägga in det momentet i ditt arbetsflow)

High sierra är ganska gammalt OS så det kan vara så enkelt att du behöver uppgradera det. Logic uppgraderar mycket internt och vissa pluggar som är nya kanske ställer till det direkt för ditt gamla OS.
Så prova att uppgradera. Big sur (senaste) funkar med det mesta redan men kolla dina plugins för säkerhets skull.
Jag har en iMac från 2015-2016 som rullar felfritt med senaste OS.


Så helst, gör en ny säkerhetskopia på din dator, uppgradera sedan ditt OS och ditt Logic. Kolla om det funkar. Gör det inte det så går du tillbaka till din gamla säkerhetskopia. Förhoppningsvis är det så enkelt att High sierra 2017 inte snackar med Logics projekt från 2019 (kanske just för att det är projekt gjorda i mojave, catalina eller big sur om det nu är projekt du fått från annan dator. För det vet vi inte om så är fallet ännu!)

 

Fråga: Har du flyttat omkring projekt från olika datorer / bytt till "ny" dator och hämtat från en gammal säkerhetskopia?

Sidofråga... råkar du ha ett crackat Logic?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kom en uppdatering för ca 1 månad sedan, är det inte nu i december 2020 du menade?

Jag skulle iaf. testa att logga in med annan användare (skapa en ny om du inte har en) och se om Logic Pro fortfarande kraschar när du startar det.

Jag antar att den kraschar oavsett om du startar den utan att öppna ett nytt/befintligt projekt eller när du öppnar via projekt?

Vilken version av Logic har du? senaste versionen är 10.6.1

Hälsningar,

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för alla svar.

Nej, inte en crackad version. Jag har inte flyttat omkring projekt från olika datorer / bytt till "ny" dator och hämtat från en gammal säkerhetskopia.

 

Jag har version 10.4.8. Jo jag menade december 2020. 

Blir det knas om jag uppgraderar till senaste versionen 10.6.1? Har High Sierra 10.13.6. Jag är rädd för att det blir problem. Är det någon som har gjort denna uppgradering 10.4.8 till 10.6.1 med High Sierra 10.13.6? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Beatles100 said:Blir det knas om jag uppgraderar till senaste versionen 10.6.1? Har High Sierra 10.13.6. Jag är rädd för att det blir problem. Är det någon som har gjort denna uppgradering 10.4.8 till 10.6.1 med High Sierra 10.13.6? 

 

Ingen aning, men varför vill du prompt jobba vidare med high sierra?

gör annars en säkerhetskopiering och prova att uppgradera. Det kan väl inte bli sämre än vad det är tänker jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att gå in i Preferences>General, under "Project Handling" ändra "Startup Action" till t.ex. "Select a Template" så öppnas inga nya "untitled-projekt" iaf... Ang. dina krasher, vad ändrades i december ? Nya pluggar ? Ny hårdvara ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...