Jump to content
Annons

Akustikbehandla från scratch


Bearew

Recommended Posts

Hej alla, jag har precis registrerat mig på studio.se och detta är mitt första inlägg.

Vi håller på att renovera vårt boningshus i etapper och nu har vi kommit till storarummet, jag vill passa på att akustikbehandla storarummet mer seriöst. Detta kommer mestadels användas i vardagligt syfte så som film och stereo lyssning men det kommer även användas som kontrollrum med reaper som DAW och Dynaudio BM15A som studiomonitorer.

Rummet som skall behandlas är på bottenvåningen av ett 1,5 plans hus. Golvet är av trä och där under är torpargrunden som är knappt 1 meter i höjd. Här har vi möjlighet för kabeldragning och isolering samt att ev. bygga "resonansdöda" golvytor om så önskas.

Rummet är i nuläget 4,0x7,5x2,55 meter och är oisolerat. Rummet som ligger ovanför är endast 5 meter långt eftersom att snedtaket tar upp resterande yta.

Nu till en av alla mina funderingar i detta projekt. Går det att använda sig av utrymmet som snedtaket tar upp till att bygga basfällor? I detta fallet så hade det ju inneburit att takhöjden på rummet ökar med ytterligare 1 meter, bredden på dessa basfällor blir då hela rummets bredd, alltså 4 meter.

Är ni intresserade av att hjälpa mig igenom detta projekt så skriv bara, vill ni ha bilder eller har ni olika funderingar eller förslag hojta till bara.

 

Ha en underbar helg 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Rent allmänt så låter det som en bra ide. Gäller bara att se till att få rätt balans. Hur hade du tänkt att "kopplingen" till rummet ovan skulle vara konstruerad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant idé. Tänker du alltså att basfällan ska ligga i ”fickan”/”kattvinden” på våningen ovanför, och att innertaket mellan vångarna tas bort där?

Jag tänker att det beror lite på vad man är ute efter. Om ni antar att du har din mixplats rakt under basfällan kommer du ändå att få reflektioner av låga frekvenser i den bakre väggen och i hörnen mellan väggar och/eller golv. Låga frekvenser strålar ut åt alla håll från dina monitorer, inte bara i högtalarelementens riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa pme:

Rent allmänt så låter det som en bra ide. Gäller bara att se till att få rätt balans. Hur hade du tänkt att "kopplingen" till rummet ovan skulle vara konstruerad ?

Kul att du gillar idéen. Ang balansen och kopplingen så kanske ni kan tipsa om hur jag bör gå tillväga.

Rummet ovanför skall vara akustiskt avskilt så mycket det går och där tänker jag att vi får slå våra kloka huvuden ihop och komma på hur vi bäst dämpar ljudet från att ta sig till rummet ovanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra storlek på rummet. 

Är ingen akustikexpert, men har ett rum som låter jävligt bra efter basic men rejäl behandling på rätt plats. 

Som jag har gjort och som jag tycker är logiskt är att bygga en bakvägg 60-100 cm djup som äter basen så den inte kommer tillbaka. 

Även bygga rejäla och djupa sidoabsorbenter samt moln på "1st reflection points" och hörnabsorbeneter

Efter det skulle jag lyssna och avgöra hur det låter, samt mäta med mätmick hur det ser ut. Om det är något galet så kanske man kan bygga nån basfälla efter behov och stämma den rätt antar jag. 

Folk har också mycket framgång med "attack walls" Som är cylinderformade fällor, men det är inte så DIY, man får nog köpa dem för bäst resultat. 

Det finns 2 liknande trådar på forumet, en är min där jag kopierar den andra i approach hehe 🙂
Det är ungefär liknande mått som ditt utrymme

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan sa Jayway:

Intressant idé. Tänker du alltså att basfällan ska ligga i ”fickan”/”kattvinden” på våningen ovanför, och att innertaket mellan vångarna tas bort där?

Jag tänker att det beror lite på vad man är ute efter. Om ni antar att du har din mixplats rakt under basfällan kommer du ändå att få reflektioner av låga frekvenser i den bakre väggen och i hörnen mellan väggar och/eller golv. Låga frekvenser strålar ut åt alla håll från dina monitorer, inte bara i högtalarelementens riktning.

Ja, precis så tänkte jag, det är ju ändå ett outnyttjat utrymme i rummets båda kortändar. Bort med innetaket och använd utrymmet till att förbättra ljudet. Hur ska jag göra för att utnyttja denna yta på bästa sätt? 4 st midwall sub är tänkt att användas, helst så vill jag ha dessa monterade i taket... om det nu är en god idé?

Jag tänker att mixplats hamnar ungefär i mitten av rummet och att dessa basfällor hamnar framför och bakom mixplats, men det är inte hugget i sten.

Kul att tråden intresserar, nu på måndag har jag ett möte med snickaren, då ska vi i all enkelhet gå igenom möjligheterna om detta projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Bra storlek på rummet. 

Är ingen akustikexpert, men har ett rum som låter jävligt bra efter basic men rejäl behandling på rätt plats. 

Som jag har gjort och som jag tycker är logiskt är att bygga en bakvägg 60-100 cm djup som äter basen så den inte kommer tillbaka. 

Även bygga rejäla och djupa sidoabsorbenter samt moln på "1st reflection points" och hörnabsorbeneter

Efter det skulle jag lyssna och avgöra hur det låter, samt mäta med mätmick hur det ser ut. Om det är något galet så kanske man kan bygga nån basfälla efter behov och stämma den rätt antar jag. 

Folk har också mycket framgång med "attack walls" Som är cylinderformade fällor, men det är inte så DIY, man får nog köpa dem för bäst resultat. 

Det finns 2 liknande trådar på forumet, en är min där jag kopierar den andra i approach hehe 🙂
Det är ungefär liknande mått som ditt utrymme

Lycka till 🙂

Storleken på rummet är nu innan behandlingen har börjat. Kommer nog kännas lite mindre när vi är klara.

Har du byggt hela bakväggen så tjock? Det var där jag tänkte att sidoutrymmet på ovanvåningen skulle kunna hjälpa till, att låta dessa utrymmen käka bas. Jag behöver dock hjälp med materialval och tillvägagångssätt.

Efter att renoveringen har börjat ta fart så vill jag passa på att preppa och göra så mycket som möjligt från början, jag vill ju inte behöva riva ner och göra om.

Tack för bra input, jag skall leta efter de båda andra trådarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Bearew:

Har du byggt hela bakväggen så tjock? Det var där jag tänkte att sidoutrymmet på ovanvåningen skulle kunna hjälpa till, att låta dessa utrymmen käka bas. Jag behöver dock hjälp med materialval och tillvägagångssätt.

Tack för bra input, jag skall leta efter de båda andra trådarna.

Hej 🙂
Har svårt att se det framför mig med textbeskrivning, vill du rita en enkel skiss så är det nog lättare för alla. 
Beroende på hur stor öppningen är är det svårt att få en intuition på vad som behövs (återigen ingen expert här)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

Hej 🙂
Har svårt att se det framför mig med textbeskrivning, vill du rita en enkel skiss så är det nog lättare för alla. 
Beroende på hur stor öppningen är är det svårt att få en intuition på vad som behövs (återigen ingen expert här)

Hej 😊 Självklart, här kommer en skiss. Måtten på basfällan, 1x1x4 meter är minsta måttet. Detta går att stretcha om det behövs. (Det blir bara en mindre övervåning isf, men berätta inte det för min fru 😂)

 

IMG_20210109_195252.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice!

Det jag kan säga är att med dessa basätare (fälla för mig känns mer som en riktad resonator som man stämmer men kan ha mer eller mindre fel) Om det är en stämd variant tror jag att man måste sätta dem på optimala platser som kanske är eller kanske inte är där du ritat (men kan ha fel 😛

Om det är porös absorbent så kan man likna det med att byggnaden är öppen där och att ljud försvinner fritt från rummet som att du öppnar 2 fönster. Det gör ju skillnad men det är nog inte basfödan av den totala akustikbehandlingen. Väggen du kommer ha bakom dig är värd att göra nånting med i min erfarenhet då allt kommer studsa tillbaka och fasa med din bas etc. 

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Nice!

Det jag kan säga är att med dessa basätare (fälla för mig känns mer som en riktad resonator som man stämmer men kan ha mer eller mindre fel) Om det är en stämd variant tror jag att man måste sätta dem på optimala platser som kanske är eller kanske inte är där du ritat (men kan ha fel 😛

Om det är porös absorbent så kan man likna det med att byggnaden är öppen där och att ljud försvinner fritt från rummet som att du öppnar 2 fönster. Det gör ju skillnad men det är nog inte basfödan av den totala akustikbehandlingen. Väggen du kommer ha bakom dig är värd att göra nånting med i min erfarenhet då allt kommer studsa tillbaka och fasa med din bas etc. 

Tack för din input. Inget är hugget i sten ännu utan jag vill mest veta om det är värt att lägga tid på dessa utrymmen i jakten på ett mer dämpat rum och kanske bryta vissa stående vågor i basområdet.

Basfällor är nog inte rätta ordet då jag inte avser att stämma av dem.. vad kan jag göra för akustisk nytta med dessa utrymmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade nog bilden fel, bredd och längd blev jag förvirrad av. Visst är det nått sånthär du hade tänkt dig, men högtalarna på vänster/höger sida av ritningen?

Då är det en väldigt bra idé att sätta massa porös absorbent där (stenull)
Du får endå göra lika mycket basic behandling som jag berättade innan, men ovanför högtalarna kommer det göra bra skillnad antagligen! 

Om du har en bakvägg som jag har kommer baksida luftrum inte addera nån stor skillnad för det som studsar där inne har bara akustikväggen att studsa ner i och därmed varken göra till eller från.

studioforum bild.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Jag tolkade nog bilden fel, bredd och längd blev jag förvirrad av. Visst är det nått sånthär du hade tänkt dig, men högtalarna på vänster/höger sida av ritningen?

Då är det en väldigt bra idé att sätta massa porös absorbent där (stenull)
Du får endå göra lika mycket basic behandling som jag berättade innan, men ovanför högtalarna kommer det göra bra skillnad antagligen! 

Om du har en bakvägg som jag har kommer baksida luftrum inte addera nån stor skillnad för det som studsar där inne har bara akustikväggen att studsa ner i och därmed varken göra till eller från.

studioforum bild.jpg

Din komplettering är helt rätt, utöver dessa högtalare så kommer även 4 st midwall basar installeras som jag helst vill placera i taket av utrymmesskäl. Rummet är som jag skrev tidigare i första hand ett vardagsrum och kommer även utrustas med ett flerkanaligt ljudsystem för filmvisning. Tanken är att studiomonitorerna som du har ritat in på bilden ska placeras där surround högtalarna kommer vara placerade.. vilket innebär att det blir möjligt att utnyttja surroundhögtalarna för att A/B jämföra mixen som man jobbar med. Mellan monitorerna och surroundhögtalarna kommer även en sub att installeras. Det blir 1 sub i mitten på varje vägg så det verkar som att det blir en bra ide att fylla utrymmet med stenull (tack för tips på material)

Hur mycket av utrymmet ska jag fylla, ska jag ha luftspalt?

Finns det några matematiska formler som kan berätta var i frekvensomfånget denna konstruktion kommer jobba?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Bearew:

Din komplettering är helt rätt, utöver dessa högtalare så kommer även 4 st midwall basar installeras som jag helst vill placera i taket av utrymmesskäl. Rummet är som jag skrev tidigare i första hand ett vardagsrum och kommer även utrustas med ett flerkanaligt ljudsystem för filmvisning. Tanken är att studiomonitorerna som du har ritat in på bilden ska placeras där surround högtalarna kommer vara placerade.. vilket innebär att det blir möjligt att utnyttja surroundhögtalarna för att A/B jämföra mixen som man jobbar med. Mellan monitorerna och surroundhögtalarna kommer även en sub att installeras. Det blir 1 sub i mitten på varje vägg så det verkar som att det blir en bra ide att fylla utrymmet med stenull (tack för tips på material)

Hur mycket av utrymmet ska jag fylla, ska jag ha luftspalt?

Finns det några matematiska formler som kan berätta var i frekvensomfånget denna konstruktion kommer jobba?

Rita gärna in det, har svårt med texten att veta exakt vad du tänker, 20 cm skillnad på placering gör ju också skillnad på potentiella problem och fördelar... 

Du behöver inte ha luftspalt i de speciella utrymmen du har i taket, med det sagt så gör det inget om du har 1,5 dm luftspalt längst uppe i taket. Du förlorar ingen effektivitet utan luftspalten vad jag vet. - Om luftspalt inte gör att du får en totalt sett djupare fångare än tidigare = djupare total, djupare i frekvens tar den. 

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Rita gärna in det, har svårt med texten att veta exakt vad du tänker, 20 cm skillnad på placering gör ju också skillnad på potentiella problem och fördelar... 

Du behöver inte ha luftspalt i de speciella utrymmen du har i taket, med det sagt så gör det inget om du har 1,5 dm luftspalt längst uppe i taket. Du förlorar ingen effektivitet utan luftspalten vad jag vet. - Om luftspalt inte gör att du får en totalt sett djupare fångare än tidigare = djupare total, djupare i frekvens tar den. 

Svårt att rita exakt men här kan ni se på ett ungefär hur jag tänker mig.

Hur stort luftgenomsläpp måste innetaket ha för att inte ha för stor inverkan på fångaren?

IMG_20210109_230803.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är helt over my head. 🙂 

Inte sarkastiska frågor:

Fråga: 4 subwoofers?  För bas och subbas?

Varför? Är det nått program där man delayar vissa så att fasen blir rätt mellan dem?

2 st kan vara bra då man kan vara lite strategisk och låta dem ta olika frekvensområden och placera därefter, men 4 st har jag verkligen ingen aning om hur det funkar! Är också lite skeptisk till iden då man inte lätt kan höra vart subbas och bas kommer ifrån 

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Detta är helt over my head. 🙂 

Inte sarkastiska frågor:

Fråga: 4 subwoofers?  För bas och subbas?

Varför? Är det nått program där man delayar vissa så att fasen blir rätt mellan dem?

2 st kan vara bra då man kan vara lite strategisk och låta dem ta olika frekvensområden och placera därefter, men 4 st har jag verkligen ingen aning om hur det funkar! Är också lite skeptisk till iden då man inte lätt kan höra vart subbas och bas kommer ifrån 

4 st identiska subbar avsedda i första hand för filmvisning men oxå för att jag älskar kraften som finns i viss musik, då pratar vi om 35 Hz och lägre. Studiomonitorerna som jag använder spelar ner till 40 Hz vilket ofta är tillräckligt, men när jag lyssnar på musik så vill jag kunna "kötta på" ordentligt i de lägre registren. Minst 2 st subbar behövs i ett rum för att hjälpa till att jämna ut basregistret i rummet, inte för att spela starkare utan för att erhålla en jämnare frekvensåtergivningen. Detta kräver naturligtvis några inmätningar innan det fungerar optimalt, men det är många timmars byggande innan mätmikrofonen skall göra det jobbet 😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Bearew:

4 st identiska subbar avsedda i första hand för filmvisning men oxå för att jag älskar kraften som finns i viss musik, då pratar vi om 35 Hz och lägre. Studiomonitorerna som jag använder spelar ner till 40 Hz vilket ofta är tillräckligt, men när jag lyssnar på musik så vill jag kunna "kötta på" ordentligt i de lägre registren. Minst 2 st subbar behövs i ett rum för att hjälpa till att jämna ut basregistret i rummet, inte för att spela starkare utan för att erhålla en jämnare frekvensåtergivningen. Detta kräver naturligtvis några inmätningar innan det fungerar optimalt, men det är många timmars byggande innan mätmikrofonen skall göra det jobbet 😊

Okej, huvudsaken är att du vet vad och varför du gör som du gör 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

Okej, huvudsaken är att du vet vad och varför du gör som du gör 🙂 

Jag tänker såhär, jag vet hur jag vill ha det när det är färdigt, men jag vill oxå passa på att använda detta projekt till att lära mig mer om hur man akustikbehandlar ett rum mm.

Jag inser att det ligger timmar av mätningar, justeringar och ytterligare 1000 frågor kommer förmodligen att dyka upp... men detta är ett projekt där jag vill lära mig mer och detta kommer att ta sin tid, så mycket vet jag 😀

Jag kan skicka nån bild lite senare på hur det ser ut i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
12 hours ago, Bearew said:

Svårt att rita exakt men här kan ni se på ett ungefär hur jag tänker mig.

Hur stort luftgenomsläpp måste innetaket ha för att inte ha för stor inverkan på fångaren?

IMG_20210109_230803.jpg

Om den ska fungera som bredbands absorbent så ska det vara så öppen som möjligt. Lite reglar och sånt gör inget, men som princip alltså.  Men det blir ganska mycket att hålla fast. Akustiskt sätt är det inget konstigt alls, men det blir kanske mekaniskt utmanande. Sedan är rummet stort nog att man kanske även behöver fundera på diffuser.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan sa pme:

Om den ska fungera som bredbands absorbent så ska det vara så öppen som möjligt. Lite reglar och sånt gör inget, men som princip alltså.  Men det blir ganska mycket att hålla fast. Akustiskt sätt är det inget konstigt alls, men det blir kanske mekaniskt utmanande. Sedan är rummet stort nog att man kanske även behöver fundera på diffuser.

Tack för bra input. Om det är lös-ull som skall användas så... ja, hur gör man? Går det att plasta in absorbenten? men vad händer med dess funktion då?

Diffuser är bra att ha i åtanke, det kommer väl senare i projektet när vi börjar mäta in rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Bearew:

Jag kan skicka nån bild lite senare på hur det ser ut i dagsläget.

Under projektets gång så blev det ju plötsligt jul 🎅 ...så vi började pynta och då åkte såklart högtalarna oxå fram. Baslådan är mest för att testa vad som händer i ljudbilden med olika placering. Så som Baslådan är placerad på bilden skapas en 6 dB peak på 44 hz. Om man flyttar på baslådan 2,5 meter in i rummet (det blir dock väldigt opraktiskt att ha det möblerat så) så försvinner peaken och basåtergivningen blir betydligt jämnare från 27 hz. Men som ni ser är rummet helt obehandlat så när som mattan på golvet och dämp under högtalarna. Frekvensåtergivningen är väldigt orolig i detta rum just nu och ljudbilden spricker tydligt vid högre volym, men det är ju det vi ska ändra på 😀

IMG_20210110_145157.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...