Jump to content
Annons

Hörlurar från Ollo Audio S4X


Henric Svensson

Recommended Posts

Annons
1 minut sedan sa mbass:

Rak o fin linje.... Kan inte tänka mig att vi skulle märkt någon skillnad mellan våra lurar. Tror du?

-Nej, det tror jag inte! Om du kollar har Vi stora variationer i luftfuktighet och även temperatur vid mät-tillfället som jag tror kan förklara en del av variationerna! Om man testar två olika volvo-bilar med ett noggrannt mätinstrument får man nog också variationer av det här slaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa mixamannen:

När man kikar på kurvan från ett par lurar ska man komma ihåg att rak kurva inte är vad våra öron vill ha. 

Mina öron blev oerhört förvånade när dom plötsligt hörde allt. Kändes nytt och spännande att inte behöva använda 

så mycket volym.... Allt fanns med från början liksom. Öronen blev iaf inte trötta.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Henric Svensson:

-Nej, det tror jag inte! Om du kollar har Vi stora variationer i luftfuktighet och även temperatur vid mät-tillfället som jag tror kan förklara en del av variationerna! Om man testar två olika volvo-bilar med ett noggrannt mätinstrument får man nog också variationer av det här slaget...

Helt rätt, Såg nyss att vi hade olika variationer.... Kul med matchade hörlurar. Underbart att man inte behöver trycka på en massa volym för att få kontakt med ljuden.

Lyssnade på dina låtar på Spotify..... Bra jobbat. Lät gött.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa mbass:

Helt rätt, Såg nyss att vi hade olika variationer.... Kul med matchade hörlurar. Underbart att man inte behöver trycka på en massa volym för att få kontakt med ljuden.

Lyssnade på dina låtar på Spotify..... Bra jobbat. Lät gött.

- Tack! Har varit mycket i Olofström med omnejd och lirat med Berth Idoffs, ni har ett väldigt fint folkets hus, Aniara, där har dom verkligen jobbat med akustiken! Såg att vi har likadan orgel också

Hammond XK3 c...

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Henric Svensson:

- Tack! Har varit mycket i Olofström med omnejd och lirat med Berth Idoffs, ni har ett väldigt fint folkets hus, Aniara, där har dom verkligen jobbat med akustiken! Såg att vi har likadan orgel också

Hammond XK3 c...

Go orgel, Själv lirar jag inte keyboard. Den är väldigt populär när vi får besök av keyboardister.

Håller med dig att Folketshus Aniara är en lokal av hög klass. Där har vi lirat på många blues och rockkvällar.

Visste du att Ingolf som är skapare till Sweden Rock började boka band på den scenen ?

Bert och Markus var mina vänner. Tyvärr fick vi aldrig till så att vi spelade tillsammans.

Frid över deras minne... 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
5 hours ago, Henric Svensson said:

Diffar också ganska mkt på luftfuktigheten vid tillfället för testet 36% på mitt och 53% på det andra (även diff på temperatur) är ingen fysiker men vet så mycket temperatur och luftfuktighet har stor ljudbetydelse....kan kanske t o m vara så att det förklarar en del av olikheterna i kurvorna!  Har vi några fysiker här på forumet? 


 

 

Det är nog en summa av massor av olikheter. Kurvorna är medel för båda kanalerna, de specar inte heller vilken noggrannhet mätningarna har. Jag tycker kurvorna är ganska lika. Det är samma "form" men ~4 dB skillnad i absolutvärden. Jag tycker nog dock att man skulle ge kurvorna separat för kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-14 at 13:25 sa Neosus:

Jag är en riktig amatör och dum i huvudet när det gäller sånt därt men likadana lurar kan alltså låta olika? 👀

 

Jag tror fabrikerna har specifikationer att hålla sig inom så de små skillnaderna är nog inte märkbara.

Sedan har högtalare vad jag förstått det en "inspelningstid" som gör att de mjuknar upp lite efter man använda dem ett tag, är nog främst subwoofers som mjuknar upp efter ett tag.

 

Jag har ett par Beyerdynamic DT 990 Pro men tycker det är svårt att mixa kickar/lowend med. 

Någon mer som har samma lurar som mig och jämfört med?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är svårt att mixa i lurar innan man vänjer sig. Botten brukar vara det knepigaste.

Jag höll på länge innan jag kände mig trygg med att mixa i lurar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan sa drloop:

Det är svårt att mixa i lurar innan man vänjer sig. Botten brukar vara det knepigaste.

Jag höll på länge innan jag kände mig trygg med att mixa i lurar. 

 

Håller med fullt ut..... 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa frithiof:

Hade aldrig hört talas om lurarna innan.

Läste lite här och kollade lite på youtube.

Slog till. Får återkomma när lurarna kommit och testats lite.

Du kommer inte ångra dig.... 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa frithiof:

Hade aldrig hört talas om lurarna innan.

Läste lite här och kollade lite på youtube.

Slog till. Får återkomma när lurarna kommit och testats lite.

Mycket hörlurar för pengarna! Skriv i tråden vad du tycker när dom kommit! :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Efter mycket om och men har jag fått hem min nya dator och lyckats installera upp det mesta.

Har mest hunnit testa lite lätt. Tycker stereobilden och vart jag panorerar ut olika instrument är tydligare hörbart i dessa lurar.

Överlag så tycker jag att ljudbilden blir mer tydlig.

Men som sagt har ju bara hunnit testa i någon timme, ska sätta mig och försöka mixa två låtar under helgen.

Det är mer bas i mina Audio Technica ath-m50x, men jag upplever basen mer tydlig i Ollo lurarna.

Får återkomma när jag hunnit testa mer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mixat första projektet med nya lurarna....

https://soundcloud.app.goo.gl/KNCjtkZYfB9bcR326

Tar ett tag att lära känna lurarna, varit inne och petat lite till...kändes lite baktungt...känns bättre nu!

Redigerat av Henric Svensson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...