Jump to content
Annons

Hur många reverbs ska man använda?


Hasselsnoken

Recommended Posts

Hallå hallå!

Har varit ganska ställt ganska många frågor här på Studio på senaste, men antar att det är för att det är så kul att producera musik just nu och jag bara vill lära mig mer.

Jag undrar hur många olika reverbs ni använder per låt. Jag använder ex en plate och en hall och länkar alla olika channels till en av de två reverbsen, beroende på vilken jag tycker låter bäst för just den channeln, ex pianot.

Men jag undrar om man egentligen borde använda massa olika reverbs till olika instrument eller om man bara ska köra på ett par stycken och fördela alla instrument på de två reverbsen. Hur gör ni? Och ska man ha reverb på kicken när det gäller house?

Hoppas att ni förstår min dåliga förklaring😅

Redigerat av Hasselsnoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
23 minuter sedan sa mixamannen:

Jag tycker att du gör rätt som använder få reverb. Jag brukar göra ung som du fast jag har ett väldigt litet "rum" också att placera runt saker så att dom inte är helt torra. Jag skulle aldrig använda reverb på kick, men nåt rum eller så.

Tack så mycket😁👍

Link to comment
Dela på andra sajter

3-4 skulle jag säga är standard för min del. Ett kort för tidigare reflektioner för att få lite distans på närmickade källor. Typ om du spelar in sång i ett dött rum ca 15cm ifrån micken men vill att det låter som om man backat lite för att det ska låta lite mer naturligt. Gäller även för typ trummor, sång och stärkare.

Sedan nästan alltid uteslutande ett plåt för att skapa djupet och sen något hall för att skapa rymd. Sista kan vara lite bananas eller något som jag testar runt med... Detta är min vanliga plan om jag jobbar med ett "band" av något slag. Gör jag något mer kreativt ballar det mest ur och då har jag mindre regler... 😎

Så enligt mig kan man absolut ha ett reverb på kick. Inte alltid man vill att den låter närmickad och rätt i fronten av en mix. Den kan dessutom bli fetare av lite reverb.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-07 at 00:44 sa red_house_painter:

3-4 skulle jag säga är standard för min del. Ett kort för tidigare reflektioner för att få lite distans på närmickade källor. Typ om du spelar in sång i ett dött rum ca 15cm ifrån micken men vill att det låter som om man backat lite för att det ska låta lite mer naturligt. Gäller även för typ trummor, sång och stärkare.

Sedan nästan alltid uteslutande ett plåt för att skapa djupet och sen något hall för att skapa rymd. Sista kan vara lite bananas eller något som jag testar runt med... Detta är min vanliga plan om jag jobbar med ett "band" av något slag. Gör jag något mer kreativt ballar det mest ur och då har jag mindre regler... 😎

Så enligt mig kan man absolut ha ett reverb på kick. Inte alltid man vill att den låter närmickad och rätt i fronten av en mix. Den kan dessutom bli fetare av lite reverb.

Bra inlägg! Lägger själv ibland lite reverb på kicken för att få lite "längd" och få den mer hörbar utan  att öka i volym. Även bas mår bra i vissa fall att få "bort" lite skit och få den att smälta in bättre och kanske ratta sig trött på Eq😜😉....

Tillägg: Man kan ju faktiskt ha ändlöst när jag tänker på det.  Allt i låten ljudet ju inte samtidigt. 

Visa partier/ spår kan ju ha sitt eget reverb. Låta det dyka upp med jämna mellanrum eller enstaka partier.  Get låten lite luft/lyft och prescens. Kanske lite som Wham! "Wake me up before you go go"🤣

Redigerat av vayzeria
Tillägg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gör elektrionisk musik. Jag använder ibland hur många reverb som helst. På det senaste släppet har jag nog 15-20 olika reverb. 

Kör också ett kort reverb kombinerat med ett långt på vissa kanaler. Plockar på med Reverb

Nu är låten en 80 tals låtande låt så reverb är liksom överanvänt... 🙂 

Skickar med låten så du får ett grepp om hur det kan låta. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa drloop:

Jag gör elektrionisk musik. Jag använder ibland hur många reverb som helst. På det senaste släppet har jag nog 15-20 olika reverb. 

Kör också ett kort reverb kombinerat med ett långt på vissa kanaler. Plockar på med Reverb

Nu är låten en 80 tals låtande låt så reverb är liksom överanvänt... 🙂 

Skickar med låten så du får ett grepp om hur det kan låta. 

 

 

Lät ju bra! Väldigt mycket reverb men ändå bra. Känns dock väldigt komplicerat med så många reverbs och hur man ska få alla att binda ihop sig med varandra. Men jag får ta och exprimentera lite till. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan sa slejnard:

One reverb to tame them, one to frame them and one to rule them all! 
 

Jag kör plate, hall och room.

Ja det kanske är ett bra upplägg. Jag kör på en room och en av antingen plate eller hall. Kanske får lägga till en till.🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Antal reverb beror ju på vad man vill uppnå.

Bara på trummorna ovan har jag 4 olika reverb för att skapa sound. 

Sedan har jag i min start template 6 olika reverb som sendar, inte alltid jag använder dessa men det är rum, plåt, lång hall lång plåt modulerad och en omodulerad hall, det täcker in de flesta mixcasen för mig. 

Och reverb på baskagge, varför inte? Det är ju helt beroende på vad man vill bygga för ljud, många samplingar på baskaggar har ju redan ett rum med i samplingen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa drloop:

Antal reverb beror ju på vad man vill uppnå.

Bara på trummorna ovan har jag 4 olika reverb för att skapa sound. 

Sedan har jag i min start template 6 olika reverb som sendar, inte alltid jag använder dessa men det är rum, plåt, lång hall lång plåt modulerad och en omodulerad hall, det täcker in de flesta mixcasen för mig. 

Och reverb på baskagge, varför inte? Det är ju helt beroende på vad man vill bygga för ljud, många samplingar på baskaggar har ju redan ett rum med i samplingen.

Jag tror att det bästa att göra är att börja med en av varje och om jag känner att det låter bättre med fler så kör jag på det. Jag tror att på den nivån jag ligger på nu så skulle det bara gå åt skogen med för många reverbs. Får ta och lära mig lite mer.

Har använt exempelvis plate reverb på kick innan och då tyckt att det låter ok, men inte jättebra. Testade dock något room preset i Phoenixverb som jag tyckte passade jättebra till både kicken och drumsen. Antar att det gäller att testa sig fram. 🙂👍

Link to comment
Dela på andra sajter

-Min uppfattning är att man ska undvika att generalisera, finns inga regler - bara att prova sej fram och experimentera! Jag startar alla musikprojekt från noll - inga färdiga mallar - spännande att höra var det landar!

Henric

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...