Jump to content

(Nytt Studiobygge 2021) - Någon som är vass på akustikbehandling?


Recommended Posts

Hej,
Jag håller på att bygga studio/kontrollrum och det är nu dags att akustikbehandla min semi-flytande konstruktion. (kan posta bilder från bygget om det skulle vara av intresse)

Jag har läst så mycket forum att jag helt ärligt har snurrat till det i mitt huvud... Önskar hjälp från er!

Ändamål 
Jag skriver och producerar popmusik och sitter i dagsläget med ett par Genelec 8040b.
Jag vill ha en studio med schysst akustik, ett rum där jag inte behöver vara orolig över att mixarna ballar ur.

Mått
Rum: ca 17 m²
Bredd: 320 cm
Längd: 537 cm
Höjd: 260 cm (troligtvis 250cm med mitt innertak) 
 

Room0.1.jpg.71e9fbfd1c323498f4fc6d377b006298.jpg

Room0.2.jpg.20932809ab965907604b5fb394f2649c.jpg


Min idé: 
Jag hade tänkt att göra en spaltpanel med isolering bakom som framvägg. ca: 50 cm ifrån befintlig vägg med 30° vinklade hörn.
På sidoväggarna hade jag tänkt stapla 120 cm isolering mellan träreglar från golv till tak och spänna tyg över.
På bakväggen hade jag tänkt bygga basfällor med 45° vinkel, klä dom med spaltpanel som frontväggen. Samt göra en 1x2 meter skyline-diffusor centrerad. 
Taket kommer vara ett nedfällt innertak där vinklarna kommer vara som bild nummer två. ↓

Framvägg:
ide1.2.png.65ed7832434535f0b6527fc38104c06a.png


Bakvägg:1533750811_Ide1.png.4cc8a163d34d4745f2cb0cb887526c45.png

Frågor: 
Är detta en bra idé? (Eller är det en bättre idé att låta bli att klä sidoväggarna och sedan punktplacera saker istället?)
Kommer jag döda mitt rum?
Vill jag döda mitt rum?
Har någon en bättre idé?

Alla tips är välkomna, 
Tack!

Edited by Fairfax
Link to post
Share on other sites

Jag tycker att det du skriver på det stora hela låter rätt tänkt. Men jag skulle ändå rekommendera dig att ta hjälp av en akustiker som kan hjälpa till på plats och ge rekommendationer utifrån just ditt rum och de högtalare du använder och eventuellt kommer att vilja använda framöver. Skulle tippa på att en konsultation kostar 5-6000 kr, vilket är mycket mindre än att bygga allt, upptäcka att det inte blev bra och sedan tvingas göra om det. 🙂 Jag har själv anlitat Ingvar Öhman eftersom jag använder hans högtalare och de fungerar lite annorlunda än andra. Men har också varit i rum som Jens Eklund har ritat, och som har fungerat utmärkt. Även Lennart Nilsson och Ingemar Ohlsson har ritat många studior som funkar fint, dock osäker på om de är aktiva längre.

Link to post
Share on other sites

Min fördomsfulla bild av att anlita en akustiker är att hen kommer ta 5-6.000kr för att säga att det kostar 30-50.000kr att få mitt rum att låta "okej". Men, åter igen... fördomar! 😉 
Men tack för tipset @Vogel !, skall överväga.

Har snurrat runt på diverse forum och hittade en sjukt snygg skiss som  @adrumdrum brukar hänvisa till, (även om det är några år sedan) 
@adrumdrum har tyvärr inte varit aktiv här sedan 2017, och jag har tyvärr inte lyckats få tag i honom.

255372627_StudiomedDiffusorbakvgg.jpg.36b894ade43461da27e171ebdf5c72c3.jpg1354768421_StudioUtanDiffusorbakvgg.jpg.baeb435fe117e52d1a291f195d9b94bd.jpg2048355648_Mttppaneler.jpg.64db4b06c778e9acfd75618ac99d4216.jpg


Men är det någon som kan besvara följande frågor:
- Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering? 

- Den skissen som har en diffusor på bakväggen har en luftspalt bakom men inga vinklade basfällor, finns det någon som har svar på varför? "Behöver" inte den konstruktionen det?

- Har spaltpanelens riktning någon väsentlig betydelse? Lodrät vs Vågrät.

- Kan det vara positivt att ha ett träslag som diffar lite till spaltpanelen? 
881903823_RWCSingapore.jpg.37e9f334ddd822a2fef74ed2f61ca125.jpg

Link to post
Share on other sites
On 1/8/2021 at 4:43 PM, Vogel said:

Jag tycker att det du skriver på det stora hela låter rätt tänkt. Men jag skulle ändå rekommendera dig att ta hjälp av en akustiker som kan hjälpa till på plats och ge rekommendationer utifrån just ditt rum och de högtalare du använder och eventuellt kommer att vilja använda framöver. Skulle tippa på att en konsultation kostar 5-6000 kr, vilket är mycket mindre än att bygga allt, upptäcka att det inte blev bra och sedan tvingas göra om det. 🙂 Jag har själv anlitat Ingvar Öhman eftersom jag använder hans högtalare och de fungerar lite annorlunda än andra. Men har också varit i rum som Jens Eklund har ritat, och som har fungerat utmärkt. Även Lennart Nilsson och Ingemar Ohlsson har ritat många studior som funkar fint, dock osäker på om de är aktiva längre.

Jag tror inte att du får någon garanti med för dessa 6000. Visst kanske risken minskar att det inte blir bra, men det kan fortfarande bli mycket pengar kastade i sjön.  Vad som sedan är "bra" är alltid en smaksak. Även om de kanske är i närheten av optimalt så är kanske förväntningarna större än så.  Men visst kan man få det bra med hjälp av proffsen. Men det blir nog en iterativ process med många mätningar och justeringar. Men det är kanske inte rimliga investeringar för en hemstudio.

 

Link to post
Share on other sites

Är ingen expert men har ett rum som låter jävligt bra efter rejäl basic akustikbehandling. 

Tycker du också bör göra basic och rejäl akustikbehandling till att börja med. 

1 meter (eller varför inte mer) djup stenullsvägg längst bak 

50 cm djupa sido absorbenter på höger/vänster mixplats som täcker alla hörn (förutom framvägg-tak och framvägg-golv)

Efter det kan du väl pyssla med diffussorer osv om det behövs, sätta upp panel om det blir för dött. Men det tycker inte jag det blev för mig efter liknande behandling.

Link to post
Share on other sites

Kan tipsa om Jens Eklund. Han designade min studio, som är i mitt vardagsrum. Byggtråd https://www.studio.se/forums/topic/109927-studio-i-lägenhet/?tab=comments#comment-1666374

Det blev riktigt bra!

Han kan göra en design på distans, det gjorde han åt mig. Jag mätte upp det tomma rummet i Room EQ Wizard och skickade mätningarna till honom. Skulle rekommendera att kontakta honom i alla fall! Kostar ju inget!

 

Annars svar på dina frågor:

- Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering?

Nja hela behövs inte. Jag har 60 cm tjockt på min bakre vägg varav 40 cm är absorbent och 20 cm är luftspalt. Längst in mot väggen har absorbenten lägst effekt. Ju längre ut, ju mer effekt. (Närmast väggen står luftpartiklarna i princip stilla. Ju längre ut, ju mer rör sig partiklarna.) Men det beror också på hur tjock absorbenten är. Ju tunnare, ju mer effekt får du att fylla ända in. Men det brukar inte vara så jätte stor skillnad vad jag har förstått. Det viktigaste är att man får djup i absorbenten, och använder rätt ull för den tilltänkta tjockleken. (Ju tjockare absorbent, ju längre luftflödesmotstånd måste ullen ha.

 

- Den skissen som har en diffusor på bakväggen har en luftspalt bakom men inga vinklade basfällor, finns det någon som har svar på varför? "Behöver" inte den konstruktionen det?

Man behöver inte ha vinklade basfällor. Det man vill få till är djup. Vinklade basfällor sticker ut både på längden och bredden så det är bra om man BARA har dom. Men har man tjockt med absorbenter så behöver de inte vara vinklade. (Såvida de inte är till för att styra om reflektioner förbi sweetspot. Men då behövs något hårt på framsidan som reflekterar) Men bakre hörnen brukar inte skicka tillbaks reflektioner till sweetspot. Så de behöver inte vara vinklade av den anledningen.

 

- Har spaltpanelens riktning någon väsentlig betydelse? Lodrät vs Vågrät.

Lodrät är att föredra då skickas reflektionerna i sidled snarare än upp och ner.

 

- Kan det vara positivt att ha ett träslag som diffar lite till spaltpanelen? 

Nej, det spelar ingen roll vad jag har förstått!

/Jens

 

Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan sa ostfisk:

Kan tipsa om Jens Eklund. Han designade min studio, som är i mitt vardagsrum. Byggtråd https://www.studio.se/forums/topic/109927-studio-i-lägenhet/?tab=comments#comment-1666374

Det blev riktigt bra!

Han kan göra en design på distans, det gjorde han åt mig. Jag mätte upp det tomma rummet i Room EQ Wizard och skickade mätningarna till honom. Skulle rekommendera att kontakta honom i alla fall! Kostar ju inget!

 

Annars svar på dina frågor:

- Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering?

Nja hela behövs inte. Jag har 60 cm tjockt på min bakre vägg varav 40 cm är absorbent och 20 cm är luftspalt. Längst in mot väggen har absorbenten lägst effekt. Ju längre ut, ju mer effekt. (Närmast väggen står luftpartiklarna i princip stilla. Ju längre ut, ju mer rör sig partiklarna.) Men det beror också på hur tjock absorbenten är. Ju tunnare, ju mer effekt får du att fylla ända in. Men det brukar inte vara så jätte stor skillnad vad jag har förstått. Det viktigaste är att man får djup i absorbenten, och använder rätt ull för den tilltänkta tjockleken. (Ju tjockare absorbent, ju längre luftflödesmotstånd måste ullen ha.

 

- Den skissen som har en diffusor på bakväggen har en luftspalt bakom men inga vinklade basfällor, finns det någon som har svar på varför? "Behöver" inte den konstruktionen det?

Man behöver inte ha vinklade basfällor. Det man vill få till är djup. Vinklade basfällor sticker ut både på längden och bredden så det är bra om man BARA har dom. Men har man tjockt med absorbenter så behöver de inte vara vinklade. (Såvida de inte är till för att styra om reflektioner förbi sweetspot. Men då behövs något hårt på framsidan som reflekterar) Men bakre hörnen brukar inte skicka tillbaks reflektioner till sweetspot. Så de behöver inte vara vinklade av den anledningen.

 

- Har spaltpanelens riktning någon väsentlig betydelse? Lodrät vs Vågrät.

Lodrät är att föredra då skickas reflektionerna i sidled snarare än upp och ner.

 

- Kan det vara positivt att ha ett träslag som diffar lite till spaltpanelen? 

Nej, det spelar ingen roll vad jag har förstått!

/Jens

 

Hej Jens! Tack för ditt svar 🙂
Drog iväg ett mail till Jens Eklund. 

När du säger att man inte behöver fylla med isolering hela vägen bakom , innebär det att man kan göra det och att det inte skadar något om man gör det? 😄

Visste inte att man kunde låta bli att göra vinklade hörn i bakväggen! 
 

Link to post
Share on other sites

Som det ser ut nu, så lutar det åt att jag kommer jobba mig mot denna ritningen! 
718763920_StudiomedDiffusorbakvgg.jpg.b11907e09d6011d7d3ea7e0c5e8a0537.jpg

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/964934-back-wall-full-rockwool.html#post10536953

Är det någon som har koll på en fördelaktig takvinkel för detta? 
På grund av att jag måste förhålla mig till vatten och ventilationsrör, så behöver jag vinkla mitt undertak som skall installerar. Någon som har tips? 

UndertakABC.thumb.jpg.7e6c8e21f81589b8788a2143a6737a1d.jpg

Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, Fairfax said:

Som det ser ut nu, så lutar det åt att jag kommer jobba mig mot denna ritningen! 
718763920_StudiomedDiffusorbakvgg.jpg.b11907e09d6011d7d3ea7e0c5e8a0537.jpg

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/964934-back-wall-full-rockwool.html#post10536953

Är det någon som har koll på en fördelaktig takvinkel för detta? 
På grund av att jag måste förhålla mig till vatten och ventilationsrör, så behöver jag vinkla mitt undertak som skall installerar. Någon som har tips? 

UndertakABC.thumb.jpg.7e6c8e21f81589b8788a2143a6737a1d.jpg

Magkänslan säger C.  Mest dämpning nära monitorerna vilket jag tror är bra.

Link to post
Share on other sites

Jag tror det är viktigt att din bakvägg är tjockare. Eller åtminstone skulle jag inte bygga nått lämnat åt slumpen om jag inte kan akustikbehandling extremt väl själv. Det man sparar i pengar på akustikbehandlare kanske man får betala i förlorad yta för att definitivt döda huvudnoderna i rummet (modes?)

Link to post
Share on other sites

Håller med om bakväggen. Framväggen måste vara väldigt tjock för att absorbera första studsen bakom högtalarna. Bättre att ha högtalarna precis intill väggen och ha mer krut på bakväggen. Genelec rekommenderar att ha högtalarna precis intill väggen eller 2 meter ut eller mer. Har man dom 2 meter ut eller mer så är frekvensen som påverkas av första studsen så låg i frekvens att den inte stör. Man har också plats för massa absorberande material. Har man precis intill väggen så är den så hög att den skickas bakåt i mindre utsträckning (skapar mindre problem).

Sen är jag osäker på bakre väggen hur tjock den måste vara för att första studsen bakåt skall absorberas.

Stående vågen längsledes är en kombination av framväggen och bakväggens tjocklek. Och det beror helt på rummets dimensioner. Ju längre rummet är ju lägre i frekvens hamnar stående vågen och ju tjockare behöver absorbenterna vara. Ditt rum kommer ha en stående våg på 32 Hz, teoretiskt i alla fall.

Men jag tycker du borde prata med Jens Eklund. Han kan ju det här mycket mycket bättre än jag!

/Jens

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Ali_81
      Hej,
      Jag vill skaffa Cubase pro 11. Går det att köpa det begagnat? Är nybörjare och tycker att det är lite dyrt att skaffa.
      Sedan undrar jag hur man kan lära sig programmet? Finns det kurser/ videos?
       
      Mvh
    • By Olle Niklasson
      Spretigt är ett adjektiv som de allra flesta band gör sitt bästa för att undvika när man diskuterar deras debutalbum (Spotify / Apple Music). Inte Little Dragon.
      Det här är en intervju från 2007.

      Little Dragon. Foto: Joachim Johansson. Bildredigering: Peter Holmgren.
      Yukimi Nagano: 
      – Jag tycker plattan känns lite förvirrad, nästan schizofren, fast på ett charmigt sätt. Ena sekunden en stil, den andra en annan.
      Håkan Wirenstrand: 
      – Man söker ju hela tiden nya vägar så det är väl ofrånkomligt att det blir skillnad mellan det första och det sista man har gjort. Och plattan är ett resultat av tre års arbete.
      Yukimi Nagano, Håkan Wirenstrand, Erik Bodin och Fredrik Wallin har känt varandra i tio år och spelat ihop i sex, men man har också varit in och ut ur många andra konstellationer.
      Yukimis samarbete med Koop är välkänt. Erik Bodin spelade länge trummor med Peps Persson och när intervjun görs är Erik och Yukimi ute med Jose González på hans världsturné. 
      Det är också ett demokratiskt band. Inte bara musikaliskt. Yukimi och Erik pratar mest men väntar ofta in den lilla hängande tystnad som säger att det är fritt fram för vem som helst att ta initiativet. Håkan Wirenstrand börjar gärna mitt i en mening och efter en lite tveksam start lämnar han sedan många gånger meningen oavslutad. Att Fredrik Wallin ger sig in i meningsutbytet är sällsynt.
      Little Dragon håller till i ett hus i centrala Göteborg som länge haft ett rivningshot hängande över sig. Man delar en lägenhet med Junip, José Gonzalez band, där Little Dragon har två rum och en hall, Junip har två rum och så delar man på köket. Det ena rummet är inspelningsrum, hallen är Yukimis sångbås och rum nummer två år kontrollrum.
      YN: 
      – Ett tag bodde vi här, det är det ingen som gör nu, men så fort jag inte är ute och spelar är jag här. Vi har lätt för att göra musik här.
      På den tiden de bodde i huset hade Håkan, Erik och Fredrik varsin liten studio i sina respektive rum. Ett rum var replokal. Sedan byggde man kontrollrum och flyttade in sina tre hemstudior i kontrollrummet som fortfarande fungerar som tre separata enheter men med gemensam lyssning.
      EB: 
      – Det var under en period när Yukimi bodde i USA så det var jag, Fredrik och Håkan som designade det för oss tre men man kan nog säga att det var då Little Dragon uppstod som band.
      Little Dragons musik tillverkas på ett lite annorlunda sätt än de flesta andras. För det första så improviserar man fram i princip allt. Det innebär att man spelar sig fram genom låtarna snarare än programmerar upp dem.
      Man jobbar också mycket med hela tagningar vilket gör att låtarna får mer karaktären av långa, flytande parallella linjer, inte det vanliga fyra plus fyra plus fyra plus fyra…
      HW: 
      – Det är väl det vi har gemensamt, att vi inte gör, utan vi spelar oss fram till saker istället.
      EB: 
      – Men det är väl det naturligaste sättet att göra musik på. Jag tror också på att örat mår bra av variation så att det inte är exakt samma ljud som upprepas utan att det istället är någon som försöker upprepa samma ljud och eftersom det inte går blir det små förändringar hela tiden.
      YN: 
      – Det blir mer personligt när händerna har gjort det. 
      Låtarna skrivs heller inte för att sedan spelas in, utan man spelar in hela tiden.
      YN: 
      – Alla idéer som dyker upp spelar vi in direkt, både bra och dåliga, och det gör att det lekfulla blir en del av processen och en del av produktionen.
      Det som spelas in hamnar sedan på en av de tre datorerna i kontrollrummet där Erik, Håkan och Fredrik har varsin pc med varsitt ljudkort och där fullföljs också hela produktionen inklusive mixen.
      EB: 
      – Man kan väl säga att den som äger datorn är producent för just den låten.
      Annars är produktion lite av ett svarta-lådan-ord för Little Dragon. Håkan säger först att man inte kan så mycket om produktion och Yukimi fyller i:
      YN: 
      – Vi är nog ganska isolerade här så vi har ingen aning om hur andra jobbar.
      HW: 
      – Ska vi lägga till något i andra versen? Många gånger lägger vi nog inte till nåt och det kan ju vara vårt produktionstricks. 
      Det finns en hel del reggae i Little Dragons musik. Dels rena dub-element men också en sorts strukturdisciplin som är typisk för reggae.
      YN: 
      – Jag kan vara rastlös med örat och vill nog ha mer saker än ni andra.
      EB: 
      – Man vill nog lägga till saker men ofta kan det vara så glest så att det nästan inte hörs. Eftersom det är spelade instrument i hela tagningar så utvecklas också spelet och då tror jag att det mer är musiken som manar fram en viss figur eller spelsätt mer än en medveten tanke.
      HW: 
      – Hade det varit programmerat hade man säkert tänkt ”nu står det still, nu måste vi göra nåt” men i och med att det är spelat tillför man en organisk nivå.
      Musiken får en abstrakt kvalitet 
      Konstanten i Little Dragons musik är Yukimi Naganos röst. Hennes melodier flyter ofta ut i oväntade riktningar och kan stanna på ett ord mitt i en fras där konventionen vill att meningen ska fortsätta hela vägen ut till vänstermarginalen. Ihop med instrumentalgrunder som många gånger föreslår istället för definierar får musiken en abstrakt kvalitet. Samma sak gäller texterna.
      YN: 
      – Jag ändrar väldigt lite. Melodi och text brukar inte ta mer än ett par timmar. Håller det finns det ingen anledning att ändra eller så är låten inte bra och då slänger man allt. Det har nog hänt att det funnits någon textidé från början men de allra flesta låtarna börjar i ett sound som inspirerar mig och texterna kommer på plats ur improvisation. Jag säger inte att soundet av ordet är viktigare än betydelsen av ordet, för betydelsen är viktigare, men vissa melodier kan vara så starka att orden får en betydelse av bara det. För det mesta har jag en dragning åt det som är mer poetiskt än realistiskt och då finns det fler möjligheter, fler ord, fler uttryck.
      Test, Little Dragons första singel, fick sång direkt på trumbeatet och sedan fick resten av instrumenten anpassa sig till det.
      YN: 
      – Trumbeatet var så svängigt att sången blev svängig.
      EB: 
      – Det bygger på trummorna. Jag satt och spelade på ett komp och så kom ni in och sa ”Whaaa”. Egentligen är det ett jazzkomp med back beat men det blev otydligt om det var triolkänsla eller inte så vi la på ett åttondelsdelay i överhänget så man hör både triolkänslan och det raka samtidigt.
      YN: 
      – Och så satt Erik och jag i vår bubbla i några timmar utan att prata med någon och testade basar och basljud tills vi hittade den…
      ”Man kan väl säga att det är ärligt att visa upp fler sidor av sig själv, inte bara de bästa”. Yukimi Nagano om att skivbolaget Peacefrog valde att ge ut demoversionerna av Little Dragons låtar. Foto: Joachim Johansson.
       
      EB: 
      – Det är det bästa basljudet som finns. Marimbaljudet på (Roland) JX8P-synten. Hela basgången är spelad i en enda tagning. Jag kunde bara inte sluta spela.
      Samma marimbaljud är också använt till After the Rain och Recommendation men annars kan basarna variera mellan kontrabas, elbas, triggad elbas och andra syntbasar. 
      Engelska skivbolaget Peacefrog har gett ut Little Dragons debut. De ligger också bakom beslutet att plattan egentligen består av demoversioner.
      YN: 
      – Peacefrog blev sjukligt intresserade och när vi väl hade gjort klart med dem gjorde vi en massa nya låtar som vi skickade men då hade de bestämt sig för att det var våra första tolv låtar som de ville ge ut. Vi tyckte då att vi som band kanske skulle bestämma det men då sa de att ”vi ger ut materialet så det borde väl vi bestämma”. Då fick vi ta ställning till om vi skulle kriga, säga upp bekantskapen eller acceptera faktum.
      Yukimi, Erik, Håkan och Fredrik bestämde sig för att stanna kvar och låta bolaget ge ut de första tolv låtarna. Problem nummer två var att de första tolv låtarna i praktiken var demoversioner, men Peacefrog gillade den råa känslan i materialet.
      YN: 
      – Vi försökte då smygändra men de upptäckte det. ”Vi märker att du har dubbat sången här” kunde vi få tillbaka. 
      Så det blev som Peacefrog ville. Inte en ton ändrades. Däremot är den japanska utgåvan av albumet som ligger på Village Again annorlunda. No Love är utbytt mot Fortune, hälften av låtarna är ommixade och den avslutande balladen Scribbled Paper är i en version med syntbas istället för kontra och den har också andra trummor.
      YN: 
      – Vi gillar vår skiva jättemycket och ska man se det här med demoversionerna från ett håll kan man väl säga att det är ärligt att visa upp fler sidor av sig själv, inte bara de bästa. 
      Och jo, nästa Little Dragon-platta kommer också att komma ut på Peacefrog.
      Nästa platta är för övrigt redan klar. Faktum är att den var det redan när den första kom ut, och alla i bandet kallar Little Dragon för den förra plattan en månad efter release, vilket känns förvirrande.
      YN: 
      – 14 låtar och den här gången tänker vi inte skicka demoversionerna till Peacefrog. Den här gången får de det vi känner att vi är färdiga med.
      Det nya materialet låter egentligen inte så annorlunda enligt Yukimi, mer att man hittat ett mer samlat uttryck.
      YN: 
      – Jag tror att vi hittade oss själva på Test, Recommendation och After The Rain. Där hittade vi balansen mellan vad som är förvirrat och vad som är definierat.
      Little Dragon är inget stort band någonstans men man har en publik i många länder. I höst har man spelat i Sverige, Tyskland, Portugal och Ryssland och i slutet av januari ska man göra en sammanhängande Europaturné på tre veckor.
      YN: 
      – Men det händer saker hela tiden och på nya ställen. Inte bara Japan, där plattan släpptes först, den ligger också högt på listor i Hong Kong, och KCRW, som är en LA-baserad radiostation, har spelat plattan jättemycket, och där har vi inte ens ett skivbolag.

      Little Dragons tre gemensamma favoriter
      Electrosoul, nu jazz, lounge… Little Dragons musik har fått många etiketter påklistrade och det kanske inte är så konstigt eftersom alla i bandet har en rätt brokig bakgrund, men vad gillar de själva att lyssna på? Vi bad dem sätta ihop en lista på tre gemensamma favoritplattor.
      Det blev helt tyst runt bordet.
      Okej, en platta då.
      YN:
      – Jag tror att alla gillar Sign ’O The Times. Fast Håkan nog är den ende som inte vet om han har hört den.
      HW:
      – Det har jag ju förmodligen.
      EB:
      – Jo, det har du. Och alla gillar väl Weather Report.
      YN:
      – Jag gillar inte Weather Report.
      FW:
      – Den där Alice Coltrane-plattan…
      YN:
      – Den är inte bra.
      EB:
      – Aswad?
      FW:
      – The Congos.
      YN:
      – Jag gillar Kate Bush.
      Okej, men om vi säger så här istället då: vilken var er senaste musikupptäckt?
      YN:
      – Cocteau Twins. Jag tycker hon sjunger så bra.
      FW:
      – Arthur Russel.
      EB:
      – Lyssnar jag på musik nu så lyssnar jag bara på Culture, reggaebandet.
      Och så vidare.

      Så spelades låtarna in
      Mixarna på Little Dragons platta gjordes på olika datorer och beroende på i vilken dator projektet påbörjades. I Håkan Wirenstrands Cubase SX gjordes både den enklaste, Stormy Weather: ett syntspår, ett sångspår och en sångdub, och Scribbled Paper, som gått igenom flera versioner och mixar. Europa har en version av låten, Japan en annan.
      Yukimis röst går via kombinationen Röde NTK och Focusrite Octopre ner på disk. Scribbled Paper har två sångkanaler, en lead och en unison dub rakt igenom. Lead-kanalen är skuren flackt från 500 hertz och nedåt i kanalen och har fått en skvätt Cubase Reverb A. Dubbkanalen är helt torr. Sedan har Håkan grupperat sångspåren och gruppen har fått ytterligare Reverb A, fast lite mindre än i kanalen, och sedan ett Mod Delay i stereo som är automatiserat så att det är tyst i verserna och öppet i refrängerna.
      HW:
      – Röde-micken passar Yukimis röst väldigt bra. Jag har haft andra sångerskor här som inte alls har låtit lika bra.
      Trummorna har komprimerats med VST Dynamics-pluggen. Kicken är skuren i toppen och virveln både i topp och botten. Överhäng och hihat, inspelat med AKG C416 respektive Shure SM57, har sedan gått in i en grupp tillsammans med Pro One-basen där paketet komprimerats med en Blue Compressor och fått en släng Quadrafuzz.
      HW:
      – Att låta dem gå genom samma effekter är ett bra sätt att få ihop trummorna och basen.
      Basen är en Sequential Pro One med ena oscillatorn pitchmodulerad för en temposynkad långsam snedstämning. Basen är dippad vid 900 hertz och sedan har den fått en rätt stor dos av ett kort Reverb A.
      Masterbussen är sedan helt ren, inga effekter alls.
      HW:
      – Slutkomprimering sparar jag till mastringen. Bättre att göra det sista lyftet med deras grejer, som är mycket bättre än våra.

      ”Yamaha VL-7 är vårt hemliga vapen”
      ”Tusenkronorssyntar”, säger Håkan Wirestrand. Han menar knappast den Nord Lead som varit hans huvudinstrument med Little Dragon utan resten av arsenalen: Korg Poly 61, Ensoniq SQ1, Roland JX8P, Roland D-50, Yamaha VL-7 och Yamaha CP30. Men alla används och har sin plats i produktionen.

      Två tusenkronorssyntar, Roland D-50 och Ensoniq SQ-1, och Erik Bodins ST Audio-ljudkort. Foto: Joachim Johansson.
       
      HW:
      – D-50:n kan man ha till klockljud och vectorljud och SQ1:an är bra till fula och skräniga ljud. JX8P är en bra bassynt fast man måste stänga av det inbyggda choruset som ger den täppt näsa. Yamaha VL-7 är nog vårt hemliga vapen. Basen i After The Rain till exempel är elbas plus tubaljudet från VL7:an.
      Det är också syntarna som sätter dit färgaccenterna och starkt bidrar till att fylla låttransporterna med höjda ögonbryn här och där. I en ballad som Scribbled Paper finns det så oändligt mycket strösocker och banaliteter inom räckhåll men tre melodifill hjälper till att hålla låten på rätt sida om staketet och örat nyfiket.
      Den första kommer mellan vers ett och två och är ett Nord Lead-fill som kommer från en annan låt, i rätt tonart men i fel tempo, och ljudet är både spattigt och spretigt.
      HW:
      – Det är en bit melodi från ett första misslyckat försök att göra det som sedan blev Scribbled Paper. Stepfiltret som gör att ljudet successivt ändras i frasen hjälper till att göra det extra intressant. Det är mycket vilja i det här ljudet. Jag ser det som en gullig kattunge som sätter klorna i en.
      Nästa grej kommer under andra delen av refrängen, en hysterisk 32-delarshistoria som kunde ha varit ett realtidsfusionlick på speed men som är Poly 61:ans sequencer. 
      HW:
      – Det tog en stund att programmera arpeggiatorn men effekten blir att refrängen och syntfrasen slutar samtidigt i en stor suck.
      Håkans omdöme om Korg Poly 61 är annars att det är en synt med ”extremt mycket Kalle Anka-karaktär” men att den kan tas tillvara om man bara använder den på rätt sätt.
      Efter refrängsucken kommer en motstämma till sångmelodin på en Nord Lead som staplar fram på kryckor mellan fjärdedelarna och bäddar för en svalt jazzig pianopassage som trots sin normalitet blir överraskande jämfört med det föregående.
      Det här är exempel plockade från en låt men det finns många fler exempel på plattan där ett ljud används till en kort fras i en låt en gång och sedan aldrig mer kommer tillbaka.
      HW:
      – Jag ser det som att man orkestrerar med de olika syntljuden. Det är precis som i en symfoniorkester där varje instrument har sina unika karaktärer. Oboen spelar aldrig det flöjten spelar som aldrig spelar det fagotten spelar och så vidare.
      Håkan spelar in syntarna som ljudspår i arret. Dels för att ljudet då får sin speciella plats på ett annat sätt, men också rent praktiskt för att det annars är lätt att glömma vilka ljud som använts.

      Läs mer på Little Dragons officiella webbplats >
      Artikeln är tidigare publicerad 12 december 2007.
    • By Hasse Nilsson
      Foto: Studio Baggpipe
      Studio Baggpipe, som verksamheten heter idag, kallas ofta för EMI-Studion i folkmun. Lokalerna är en av de få kvarvarande musikstudior som med rätta kan anses ha stort kulturhistoriskt värde, även internationellt sett. Där har Björn Skifs spelat in den första svenska listettan ”Hooked on a feeling”, bara en sådan sak. Raden av namnkunniga artister som satt sina tagningar i studion i söderförorten kan göras extremt lång, men som exempel har ABBA, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga hyrt in sig med sina produktioner. Ett upprop har startats för att förmå Stockholms Exploateringsnämnd att hindra rivningen av fastigheten för att bygga nya bostäder.
      Skriv på här! https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink Kolla gärna in Studio Baggpipes webbplats. http://baggpipe.com/
    • By Björn Olsberg
      Det ser alltså ut som att Baggpipe i Skärmarbrink får finnas kvar. I alla fall tills vidare. Den namninsamling som Studio skrev om gav på kort tid över 6 000 namninsamlingar vilket exploateringsnämnden lyssnade på. Nu fortsätter dialogen med fastighetsägaren om hur fastigheten kan vidareutvecklas och därmed är rivningshotet åtminstone tillfälligtvis undanröjt.
      Fram tills rivningshotet är helt undanröjt så fortsätter namninsamlingen. Du kan skriva på här: https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink
      I denna klassiska Studio på Palandergatan i Skärmarbrink har flertalet av Sveriges största grupper och artister spelat in, samt många internationella världsnamn. Studion har nyligen gjort i ordning en minnesplats utanför huset för den nyligen bortgångne Marie Fredriksson från Roxette. Vi har nåtts av beskedet att alla som vill hylla Marie är varmt välkomna till platsen.
      Studio Baggpipes hemsida: http://baggpipe.com/
    • By Kasper Martinell
      Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.
      Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.
      Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.
      1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
      Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.
      2. Olika placeringar i rummet
      Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.
      3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
      Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.
      4. Fånga rummet med reamping
      Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.
      5. Anpassa källan efter rummet
      Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

      Sista touch innan micken
      När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.
      Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.
      Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.

      Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell
      Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
      Hitta ditt sound del 3: Rätt mikrofon och rätt placering
      Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
      Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...