Jump to content

Recommended Posts


Jag tycker att det du skriver på det stora hela låter rätt tänkt. Men jag skulle ändå rekommendera dig att ta hjälp av en akustiker som kan hjälpa till på plats och ge rekommendationer utifrån just ditt rum och de högtalare du använder och eventuellt kommer att vilja använda framöver. Skulle tippa på att en konsultation kostar 5-6000 kr, vilket är mycket mindre än att bygga allt, upptäcka att det inte blev bra och sedan tvingas göra om det. 🙂 Jag har själv anlitat Ingvar Öhman eftersom jag använder hans högtalare och de fungerar lite annorlunda än andra. Men har också varit i rum som Jens Eklund har ritat, och som har fungerat utmärkt. Även Lennart Nilsson och Ingemar Ohlsson har ritat många studior som funkar fint, dock osäker på om de är aktiva längre.

Link to post
Share on other sites
On 1/8/2021 at 4:43 PM, Vogel said:

Jag tycker att det du skriver på det stora hela låter rätt tänkt. Men jag skulle ändå rekommendera dig att ta hjälp av en akustiker som kan hjälpa till på plats och ge rekommendationer utifrån just ditt rum och de högtalare du använder och eventuellt kommer att vilja använda framöver. Skulle tippa på att en konsultation kostar 5-6000 kr, vilket är mycket mindre än att bygga allt, upptäcka att det inte blev bra och sedan tvingas göra om det. 🙂 Jag har själv anlitat Ingvar Öhman eftersom jag använder hans högtalare och de fungerar lite annorlunda än andra. Men har också varit i rum som Jens Eklund har ritat, och som har fungerat utmärkt. Även Lennart Nilsson och Ingemar Ohlsson har ritat många studior som funkar fint, dock osäker på om de är aktiva längre.

Jag tror inte att du får någon garanti med för dessa 6000. Visst kanske risken minskar att det inte blir bra, men det kan fortfarande bli mycket pengar kastade i sjön.  Vad som sedan är "bra" är alltid en smaksak. Även om de kanske är i närheten av optimalt så är kanske förväntningarna större än så.  Men visst kan man få det bra med hjälp av proffsen. Men det blir nog en iterativ process med många mätningar och justeringar. Men det är kanske inte rimliga investeringar för en hemstudio.

 

Link to post
Share on other sites

Är ingen expert men har ett rum som låter jävligt bra efter rejäl basic akustikbehandling. 

Tycker du också bör göra basic och rejäl akustikbehandling till att börja med. 

1 meter (eller varför inte mer) djup stenullsvägg längst bak 

50 cm djupa sido absorbenter på höger/vänster mixplats som täcker alla hörn (förutom framvägg-tak och framvägg-golv)

Efter det kan du väl pyssla med diffussorer osv om det behövs, sätta upp panel om det blir för dött. Men det tycker inte jag det blev för mig efter liknande behandling.

Link to post
Share on other sites

Kan tipsa om Jens Eklund. Han designade min studio, som är i mitt vardagsrum. Byggtråd https://www.studio.se/forums/topic/109927-studio-i-lägenhet/?tab=comments#comment-1666374

Det blev riktigt bra!

Han kan göra en design på distans, det gjorde han åt mig. Jag mätte upp det tomma rummet i Room EQ Wizard och skickade mätningarna till honom. Skulle rekommendera att kontakta honom i alla fall! Kostar ju inget!

 

Annars svar på dina frågor:

- Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering?

Nja hela behövs inte. Jag har 60 cm tjockt på min bakre vägg varav 40 cm är absorbent och 20 cm är luftspalt. Längst in mot väggen har absorbenten lägst effekt. Ju längre ut, ju mer effekt. (Närmast väggen står luftpartiklarna i princip stilla. Ju längre ut, ju mer rör sig partiklarna.) Men det beror också på hur tjock absorbenten är. Ju tunnare, ju mer effekt får du att fylla ända in. Men det brukar inte vara så jätte stor skillnad vad jag har förstått. Det viktigaste är att man får djup i absorbenten, och använder rätt ull för den tilltänkta tjockleken. (Ju tjockare absorbent, ju längre luftflödesmotstånd måste ullen ha.

 

- Den skissen som har en diffusor på bakväggen har en luftspalt bakom men inga vinklade basfällor, finns det någon som har svar på varför? "Behöver" inte den konstruktionen det?

Man behöver inte ha vinklade basfällor. Det man vill få till är djup. Vinklade basfällor sticker ut både på längden och bredden så det är bra om man BARA har dom. Men har man tjockt med absorbenter så behöver de inte vara vinklade. (Såvida de inte är till för att styra om reflektioner förbi sweetspot. Men då behövs något hårt på framsidan som reflekterar) Men bakre hörnen brukar inte skicka tillbaks reflektioner till sweetspot. Så de behöver inte vara vinklade av den anledningen.

 

- Har spaltpanelens riktning någon väsentlig betydelse? Lodrät vs Vågrät.

Lodrät är att föredra då skickas reflektionerna i sidled snarare än upp och ner.

 

- Kan det vara positivt att ha ett träslag som diffar lite till spaltpanelen? 

Nej, det spelar ingen roll vad jag har förstått!

/Jens

 

Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan sa ostfisk:

Kan tipsa om Jens Eklund. Han designade min studio, som är i mitt vardagsrum. Byggtråd https://www.studio.se/forums/topic/109927-studio-i-lägenhet/?tab=comments#comment-1666374

Det blev riktigt bra!

Han kan göra en design på distans, det gjorde han åt mig. Jag mätte upp det tomma rummet i Room EQ Wizard och skickade mätningarna till honom. Skulle rekommendera att kontakta honom i alla fall! Kostar ju inget!

 

Annars svar på dina frågor:

- Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering?

Nja hela behövs inte. Jag har 60 cm tjockt på min bakre vägg varav 40 cm är absorbent och 20 cm är luftspalt. Längst in mot väggen har absorbenten lägst effekt. Ju längre ut, ju mer effekt. (Närmast väggen står luftpartiklarna i princip stilla. Ju längre ut, ju mer rör sig partiklarna.) Men det beror också på hur tjock absorbenten är. Ju tunnare, ju mer effekt får du att fylla ända in. Men det brukar inte vara så jätte stor skillnad vad jag har förstått. Det viktigaste är att man får djup i absorbenten, och använder rätt ull för den tilltänkta tjockleken. (Ju tjockare absorbent, ju längre luftflödesmotstånd måste ullen ha.

 

- Den skissen som har en diffusor på bakväggen har en luftspalt bakom men inga vinklade basfällor, finns det någon som har svar på varför? "Behöver" inte den konstruktionen det?

Man behöver inte ha vinklade basfällor. Det man vill få till är djup. Vinklade basfällor sticker ut både på längden och bredden så det är bra om man BARA har dom. Men har man tjockt med absorbenter så behöver de inte vara vinklade. (Såvida de inte är till för att styra om reflektioner förbi sweetspot. Men då behövs något hårt på framsidan som reflekterar) Men bakre hörnen brukar inte skicka tillbaks reflektioner till sweetspot. Så de behöver inte vara vinklade av den anledningen.

 

- Har spaltpanelens riktning någon väsentlig betydelse? Lodrät vs Vågrät.

Lodrät är att föredra då skickas reflektionerna i sidled snarare än upp och ner.

 

- Kan det vara positivt att ha ett träslag som diffar lite till spaltpanelen? 

Nej, det spelar ingen roll vad jag har förstått!

/Jens

 

Hej Jens! Tack för ditt svar 🙂
Drog iväg ett mail till Jens Eklund. 

När du säger att man inte behöver fylla med isolering hela vägen bakom , innebär det att man kan göra det och att det inte skadar något om man gör det? 😄

Visste inte att man kunde låta bli att göra vinklade hörn i bakväggen! 
 

Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, Fairfax said:

Som det ser ut nu, så lutar det åt att jag kommer jobba mig mot denna ritningen! 
718763920_StudiomedDiffusorbakvgg.jpg.b11907e09d6011d7d3ea7e0c5e8a0537.jpg

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/964934-back-wall-full-rockwool.html#post10536953

Är det någon som har koll på en fördelaktig takvinkel för detta? 
På grund av att jag måste förhålla mig till vatten och ventilationsrör, så behöver jag vinkla mitt undertak som skall installerar. Någon som har tips? 

UndertakABC.thumb.jpg.7e6c8e21f81589b8788a2143a6737a1d.jpg

Magkänslan säger C.  Mest dämpning nära monitorerna vilket jag tror är bra.

Link to post
Share on other sites

Jag tror det är viktigt att din bakvägg är tjockare. Eller åtminstone skulle jag inte bygga nått lämnat åt slumpen om jag inte kan akustikbehandling extremt väl själv. Det man sparar i pengar på akustikbehandlare kanske man får betala i förlorad yta för att definitivt döda huvudnoderna i rummet (modes?)

Link to post
Share on other sites

Håller med om bakväggen. Framväggen måste vara väldigt tjock för att absorbera första studsen bakom högtalarna. Bättre att ha högtalarna precis intill väggen och ha mer krut på bakväggen. Genelec rekommenderar att ha högtalarna precis intill väggen eller 2 meter ut eller mer. Har man dom 2 meter ut eller mer så är frekvensen som påverkas av första studsen så låg i frekvens att den inte stör. Man har också plats för massa absorberande material. Har man precis intill väggen så är den så hög att den skickas bakåt i mindre utsträckning (skapar mindre problem).

Sen är jag osäker på bakre väggen hur tjock den måste vara för att första studsen bakåt skall absorberas.

Stående vågen längsledes är en kombination av framväggen och bakväggens tjocklek. Och det beror helt på rummets dimensioner. Ju längre rummet är ju lägre i frekvens hamnar stående vågen och ju tjockare behöver absorbenterna vara. Ditt rum kommer ha en stående våg på 32 Hz, teoretiskt i alla fall.

Men jag tycker du borde prata med Jens Eklund. Han kan ju det här mycket mycket bättre än jag!

/Jens

Link to post
Share on other sites

Angående taket så A. Bättre att ha djup i främre halvan av rummet. Då absorberas första studsen i taket bättre.

Link to post
Share on other sites
  • Fairfax changed the title to -

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...