Jump to content
Annons

Nivåer vid inspelning


TweedBassman

Recommended Posts

Hej

jag är en sån där hobbyidt när det gäller inspelning.

Hur ska man tänka vid inspelning av digitala pluggar (trummor o gitarr o bas)

har ett Apollo Twin och tänker mig -16 dbfs. Men det jag slår mig vid vid professionella inspelningar är att ljuden oftast redan från start har mer tryck och mer kompakt

hur kan jag åstadkomma detta i inspelning? Jag vet att det används preamps och compressorer lätt vid mickinspelning men ska jag göra samma sak med apollos gitarrstärkarsimulering? 
 

hade helst kunnat spela starkt med mickar med en neve inspirerad preamp till gitarr men jag får försöka få till det i datorn. Jag har addictive drums2 och ezdrummer2 till trumspåren o sen kör jag apollos pluggar. Det jag stör mig mest på är toppen på simuleringar det är nåt spret där jag inte gillar. 
har ett eleven rack där samma sak upplevs

Har lärt mig en hel del i teorin genom puremix men slås alltid hur bra saker är inspelat från början och skulle önska jobba lite bättre själv i inspelningsskedet

 

tackar
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalisering? 

jag kör Pro Tools 12 🙂

 

jag bifogar en lätt trudelutt

gitarr o bas genom apollo o sen addictive drums som stereoplugg

lite grejer på mixbussen inte så mye på kanalerna

 

delay slap på gitarr o ett spring reverb på gitarr.

jag är nästan döv på ena örat så har lite problem o höra stereo i hörlurar 🤪

 

STUDIO snippet.mp3

Redigerat av TweedBassman
fel mp3
Link to comment
Dela på andra sajter

LUFS har jag inte koll på, men har hört talas om. 

Jag satta slap o spring på samma sida som originalspåret och skickade sedan gitarren till andra sidan med ett kort delay och lite modulation som ett försök o få gitarren lite mer i stereo.. 

Jag borde försöka spela in en hel låt o jobba efter det, men nu var det detta jag lekte med igårkväll.. 

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...