Jump to content
Annons

Sidechain


Jlysell

Recommended Posts

hehe nu var det jag och min sidechain igen, jag har lärt mig nu hur man får basen att rulla ordentligt utan några konstigheter. Däremot något jag märkt är att när jag lägger sidecahin på min sub-base så kommer inte kicken fram. Jag använder mig av gross beat för sidechain och i nuvarande fall dropper sub basen 8db.  jag har testat att leka med kicken i fruity multiband compressor med release och attack, men det blir fortfarande skumt? finns det några genvägar eller allmäna tips för att dessa inte ska clasha? ha de gött

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur menar du att kicken inte kommer fram? Hörs den inte alls eller bara för lite?

Har du råkat routa signalen från baskaggen bara till din sidechain? Signalen från baskaggen behöver ju delas - en signal från kicken som styr när subben ska ducka, och en signal som gör att du hör kicken öht.

Link to comment
Dela på andra sajter

dedär med signal från kicken när suben ska ducka? hur menar du hehe.  och det jag menar är att den låter fel, om jag bara har den i pattern så låter den gött, men sedan i låten blir den väldigt tafatt och plastig

 

Redigerat av Jlysell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah du använde grossbeat ellre liknande? Då är det kanske inte kicksignalen som styr... glöm det 🙂

Jag tror du fläskat på med för mycket sub i basgången. Båda elementen kanske ligger runt samma frekvens och går in i varandra, vilket resulterar i att basgången suger musten ur kicken?

Av ren nyfikenhet, hur ser din kick ut i en grafisk EQ? Är låten i roten C?

Nedan ett exempel på en kick som boostas runt 49 Hz. 49 Hz råkar även motsvara ett G i den näst lägsta oktaven. Ligger basgången runt samma frekvenser kan det vara extra viktigt att separera basgången så inte kicken drunknar. Och när jag säger separera så menar jag antingen höja tonarten på hela låten eller helt enkelt strypa längden på sub och kick så de inte går in i varandra öht (men då försvinner lite vitsen med sidechaining!!!)

bild.png.484e61d7cfd5fa09dcdf3077af5afc85.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...