Jump to content
Annons

Förval av Cubaseversion


91:an

Recommended Posts

Jag har Cubase 10 installlerad och inte tagit bort Cubase 9,5. När jag går in på hårddisken och letar upp ett projekt och öppnar det öppnas det med Cubase 9,5 vilket jag inte vill. Öppnar jag däremot Cubase 10 först och därifrån öppnar projekt blir det rätt. Att jag låtit 9,5 finnas kvar är att jag är osäker på om nåt annat kan förvinna, plug, inställningar mm. Jag öppnar ju ibland flera år gamla projekt och det brukar vara problem, man kan ha bytt både dator och ljudkort sen dess, projekt som är gjorda i Cubase SX och framåt. Brukar uppgradera ungefär varannan gång det kommer ny version. Frågan är väl egentligen, är det riskfritt avinstallera Cubase 9,5 (Windows) eller hur gör jag för att Cubase 10 ska vara förval när jag öppnar ett projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högerklicka på en projektfil > Egenskaper > Knappen till höger om "Öppna med" (Ändra) > Fler appar > Navigera till Cubase programmet.

Man kan göra det via Windows 10 inställningarna också, men inte ens en raketforskare förstår sig på dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade https://duckduckgo.com/?q=associera+fil&t=canonical&ia=web

men instruktioner för att associera fil till program fanns till alla windowsversioner fram till windows 8. Försökte i mitt Windows 10 men fastnade halvvägs i instruktionerna.

Testade också högerklicka på projektfil och gå vidare. Efter en del bläddrande och navigerande kan jag då välja Cubase 10. Men då får jag vänta på att Cubase 10 och projektet ska laddas in och jag har uppskattningsvis ett 100-tal gamla halvfärdiga projekt som behöver associeras... 

Ser att jag har flera gamla Cubaseversioner som bara tar plats, undrar om det är riskfritt avinstallera dem, hur har ni andra Cubaseägare gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, 91:an said:

estade också högerklicka på projektfil och gå vidare. Efter en del bläddrande och navigerande kan jag då välja Cubase 10. Men då får jag vänta på att Cubase 10 och projektet ska laddas in och jag har uppskattningsvis ett 100-tal gamla halvfärdiga projekt som behöver associeras... 

Alla projektfiler kommer att associeras. De associeras baserat på filändelsen och i vissa fall headern i filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...