Jump to content
Annons

Sångnivå mm


Jambrains

Recommended Posts

Mina funderingar är egenligen generella och inte specifika för den här mixen, jag får samma huvudbry varje gång :-)

Nivå på sången kontra resten är en konstant huvudvärk, övriga delar känns rätt stabila oavsett om jag lyssnar i studiolurar, monitorer eller andra system men sången skiftar hej vilt i nivå tycker jag. Låter sången "lagom" långt fram i lurar, ligger den för långt fram i monitorer och kanske för långt bak på köksradion osv. Hittar ingen rikigt strategi för jag ska kunna hantera detta annat än at få  en tredjeparts åsikt. Tycker själv att nivån ligger hyfsat rätt här (iaf på den lyssning jag använder mest)

Lite samma sak med bas, har tidigare haft en tendens mixarna "mullrar" i de lägre registren utan definition osv. Tycker jag blivit bättre men är nu lite orolig att jag slagit över för långt åt andra hållet och istället har för basfattiga mixar....

Slutligen hör jag tydligen inte syrsorna längre så kanske är mixen överdrivet "bright"?

Tack på förhand!

/Johan

 

 

 

Try Mixakuten.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Johan och välkommen till Mixakuten.

Hörlurstricket i kombination med automatisering är mitt bästa generella tips gällande leadsång, vilket du kan läsa mer om här:

Gällande din mix så upplever jag att sången ligger lite ovanpå och känns aningen ojämn och att den eventuellt är lite för bright i förhållande till övriga instrument, men detta kan också vara en volymfråga. Speciellt i verserna upplever jag sången som för stark. Här handlar det till stor del bara om att automatisera ner sången en aning, börja att sänka den 2 dB och se hur det känns. Vidare kan jag känna att leadsången känns aningen urgröpt vid 400 Hz (möjligen hela mixen), vilket också bidrar till att sången inte riktigt känns "i musiken" och får en lite artificiell, lite processad känsla.


Mitt tips blir således:
1. Automatisera sången, framförallt i verserna. Detta är det absolut viktigaste. Använd hörlurstricket och lyssna efter var sången sticker iväg. I vers två är sången märkbart starkare exempelvis, men även i första.

2. Backa på urgröpningen vi 400 Hz, om du gjort någon sådan, både gällande sång och hela mixen. Sången kommer då klara av lite mer mer 2 kHz, vilket mixen nog skulle må bra av. Förutsatt att sången inte är så starkt som den är nu.

3. Jobba med de-esser för att få bort lite mer av väsigheten i leadsången. Finns nåt vid 6 kHz och uppåt som du kan kontrollera bättre.


Jag gjorde en snabb master där jag kontrollerade diskanten (Med Soothe2) och lyfte fram 400 Hz för mer kropp och mindre urgröpt känsla:

johan_fix.mp3


Men på det stora hela tycker jag du är på god väg, småsaker bara. Bra jobbat.


Mvh Jon

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips Jon!!

Det mesta från fredagstipset fanns nog på plats inkl automatisering (både på själva klippen och på regel) så där handlar det nog mer om mina öron än om tekniken.

De-essern fanns dock inte på plats och det gjorde sitt till. Det riktiga lyftet kom dock när jag tog min an urgröpningen du nämner i punkt 2. Sången har en sjukt jobbig puckel runt 300 hz, vet ej det är micken, proximity eller sångerskans röst med hur som helst hade jag en rejäl urröpning där på sångkanalen. Dessutom hade jag en liknande urgröpning på mastern, delvis pga sången och delvis av gammal vana dår jag tycker att lite urgröpning runt 300-400 brukar rensa upp rätt bra. Den är nu helt borta och mixen blev som helhet rejält mycket fylligare och balanserar upp mot sången på ett bättre sätt. Gitarrerna fick dessutom tillbaka lite "kropp". Skruvade även lite på automatisering och nivå överlag på sången och även om jag fortfarande är osäker på nivån (nu känns den liiite låg i mina öron) så är jag betydligt mer nöjd med denna version.  

 

/Johan

Try Mixakuten Updated.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...