Jump to content
Annons

Vilken ordning lägger ni effekterna


BMR

Recommended Posts

Annons

I vilken ordning städar du ett rum?

Antagligen helt på hur stökigt det är ? En bra tagning på leadsång med grym sångare och miljö kan ibland bara behöva kompession och Eq.

Annars så kanske eq för onödig botten, kompressor, eq,  de-esser och 4 bandskompressor på de. Ser ju alltid olika ut beroende sångare,  låttyp, vad man vill göra med sången/låten. Med eller utan effekter.... 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb före kompressorn kommer att komprimera reverbet också, vilket man kanske inte vill. Reverb kör jag som en parallell effekt genom att sända signalen till reverbet med retur till en parallell, egen kanal - vilket gör det lättare att eq:a och ställa volymen på den. Eq före eller efter kompressor - därom tvistar di lärde; jag brukar lägga kompressor först och sen eq, och ibland tvärtom. De-esser använder jag sällan, bättre att öva sin sångteknik och försöka hålla ner s-ljuden när man sjunger, backa bort från micken lite eller drar ner s-ljuden när man mixar genom att sänka volymen på dem. Pro Tools d-esser suger liksom många andra Daw:s de-essrar (de-essers..?) och tar bort för mycket signal, tycker jag.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa BMR:

Ok jag städar nog rummet istället 😎..... Jag menar om man lägger reverb före compressor och eq t. ex har hört att det gör mycket hur man tänker där... 

Litet lustig liknelse.. tänkte mig det son att man börjar där det värsta är.  Resten är putsning och polering😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-12 at 15:15 sa BMR:

Intressant ska laborera lite med detta du skriver om

Lägger till: fördelen med reverb på en egen, parallell kanal är att du kan eq:a reverbet och lättare ställa volym på den. Sedan kan man leka lite med att sända signalen från reverb-kanalen till annan effekt också och få väldigt intressanta ljud - Reverb till Chorus, Delay eller vad man vill.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Eq 

2. Kompressor

3. Desser 

4. Mer kompressor

5. Fx

Har generellt FX på send. Men använder även typ CLA vocal plugin från waves och den har snygg FX som jag brukar använda. Men då hamnar CLA pluggen i princip längst ner i buss kedjan. Jag vill rent generellt inte komprimera FX. Dock använder jag oftast SSL kompressor på reverb sender. Men då tar den ytterst lite. 1-3db. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...