Jump to content
Annons

Dax för digitalpiano


hackeman

Recommended Posts

Hellå,

Längesen man hängde här. Efter 7 år som tvillingpappa börjar jag äntligen få tillbaka lite tid i mitt liv och det är dags att fräscha upp studion, samtidigt som jag tänkte anpassa den lite så att barnen också kan finna glädje där.

Först och främst tänkte jag byta ut mitt M-Audio Keystation 88es mot ett schysst digitalpianio / stagepiano så att både dom och jag snabbt kan komma igång och plinka utan att behöva starta upp alla riggade prylar till datorn inkl Cubase osv. Har läst på lite och förstår att Yamaha, Casio, Roland och Kawai är märkesmärkena. 

Men så snubblade jag på Thomanns SP-5600 där man verkar få mycket pang för pengarna:
https://www.thomann.de/se/thomann_sp_5600.htm

Vilket även den här jämförelsen med Yamaha P45 och Casio CDP130 kommer fram till:
https://www.buscarinstrumentos.com/en/thomann-sp-5600/

Det där kan ju förståss vara en köpt review. Jag har inte heller någon uppfattning om kvalitén på Thomanns egna prylar.

Någon som har erfarenhet eller tips att dela med sig av?

 

 

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • hackeman ändrade titeln till Dax för digitalpiano
Annons

Jag valde Kurzweil (SP6) begagnad, 2 år sedan 9000:-, för Märket är sedan länge känt för att deras bord låter som 'riktig' piano och att de håller. Skulle gärna även köpa ett gammal Pc88MX, workstation från 1992, men de är mycket sällan till salu. ... Nord Stage 2 EX är var också intressant, men jag har helt enkelt inte råd med dem. När det gäller Yahmaha verkar det som det bero på modellen vilken kvalitet de har. Roland rekomenderade läraren på Musikskolan, men mekaniken fick dålig kritik så jag avstog. Casio, jag har hittills inte hört nått gott om, förutom priset. Kawai är tror jag lite som Yahmaha. Medeli ska ha bra software att lära sig piano för barn, men kvaliteten verkar vara sisådär, Hackar man in Medeli och problem i Googel så kommer det upp ed del ... så var det när jag valde ... lycka till.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 12/6/2020 at 4:25 PM, hackeman said:

Hellå,

Längesen man hängde här. Efter 7 år som tvillingpappa börjar jag äntligen få tillbaka lite tid i mitt liv och det är dags att fräscha upp studion, samtidigt som jag tänkte anpassa den lite så att barnen också kan finna glädje där.

Först och främst tänkte jag byta ut mitt M-Audio Keystation 88es mot ett schysst digitalpianio / stagepiano så att både dom och jag snabbt kan komma igång och plinka utan att behöva starta upp alla riggade prylar till datorn inkl Cubase osv. Har läst på lite och förstår att Yamaha, Casio, Roland och Kawai är märkesmärkena. 

Men så snubblade jag på Thomanns SP-5600 där man verkar få mycket pang för pengarna:
https://www.thomann.de/se/thomann_sp_5600.htm

Vilket även den här jämförelsen med Yamaha P45 och Casio CDP130 kommer fram till:
https://www.buscarinstrumentos.com/en/thomann-sp-5600/

Det där kan ju förståss vara en köpt review. Jag har inte heller någon uppfattning om kvalitén på Thomanns egna prylar.

Någon som har erfarenhet eller tips att dela med sig av?

 

 

Den där reviewn ska man nog vara lite försiktig att tro på. Det väldigt lite _varför_ de är sämre än thomann modellen. Men man får nog fundera på vad det är tycker är viktigt. Är det ljudet för att spela in det. Är det ljudet när man spelar, dvs även högtalarna. Eller är det varianterna av ljud? Andra funktioner som in byggd lärare. Eller kanske knappar och rattar för ljudinställningar? Själv tycker jag nog att känslan i klaviaturen är viktigast (ink hur de sänder midi). En detalj är tex avståndet mellan det svarta tangenterna vi G & A.  Jag vill kunna spela dessa mellan de svarta utan att de riskera att de åker med.

Jag har ett gammalt yamaha och det används endast som midi till datorn. Jag tyckte det lät bra när jag köpte det, men det låter för ganska illa i jämförelse med dagens modeller.  Stort och klumpigt, men det finns plats för en "synth" ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Thomann är ju 30 dagars öppet köp och fri retur, om jag minns det rätt. Så, om priset är bra kan det vara värt att testa det hemma... För övrigt kan jag ingenting om digitalpianon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

@Björn OlsbergLong time no see, här iaf. 😉

Tack alla för era svar! Jag är kass på det här med tålamod så dagen efter inlägget ovan (i måndags) så beställde jag en SP-5600 från Thomann. Får den imorgon, fredag.

Bra tips om 30 dagars öppet köp och fri retur, Hellpig. Tänkte inte ens på det när jag beställde... 🙂 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Flikar in att pianot är ett Medeli SP4200 ommärkt för Thomann. Så om du vill höra pianot kan du lika gärna kasta in det modellnamnet på YouTube. 

https://medeli.eu/products/stage-pianos-and-master-keyboards/sp4200-wh/digital-stage-piano-with-accompaniment.html

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...