Jump to content
Annons

Öppna editorn för olika ljudspår samtidigt i Cubase?


91:an

Recommended Posts

Om man har flera kanaler med en sångstämma på varje och det inte är exakt tight i texten kan man i audiowarp flytta lite i stavelser så det blir rätt. I en loop får man lyssna när man flyttar i en stämma så att den hamnar rätt med en annan. Det kan vara till exempel i långa toner i kör där ord avslutas med "t" som är som ett knäppljud". Då dessa inte ligger unisont hörs ett flertal "t" efter varandra. Kan man i audiowarpeditorn visa flera kanaler parallellt? Då ser man ju lätt hur de olika stämmorna ligger otajt och kan flytta det rätt. Jag har Cubase pro 10. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skippa i det skulle jag säga. Inte bra att ALLA stämmor avslutar med ett "T". Kan skapa mer stämning att låta huvudleadet tas konsonanter i slutfrasen och bakgrundskör/stämmor hoppa över dessa.... om du inte redan inte testat detta^^

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet det tricket, tror jag använt mej av det nån gång också. Minns när jag var med Bernt Egerbladh och han instruerade körsångarna att skippa slutvokalen. Annars är det främst när man sjunger in leadstämman dubbelt som det bör ligga unisont. Stavelser mitt i verserna kan diffa lite. Är det större fel blir det ju enklare att göra omtagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmmm.....inget delay son kan maskera lite? Täckte ön du automatiserar de partier som behöver det? Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men en idé som dök upp nu bara.   Finns ju oxå "tidskompensering"  fel ordval,  men finns i Cubase så man kan ställa in om ett spår ska arrestera tidigare eller senare än övriga spår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en så väldigt liten del av dawprogrammet man nyttjar för man aldrig tar sig tid att utforska, vilket är synd. Då är det tacksamt att få tips från andra användare så här! 😀👍

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...